هر رشدی مدیون کاهش تنش‌های پیش آمده است


هر رشدی مدیون کاهش تنش‌های پیش آمده است

مانند رشد بهای نفت که مدیون کاهش تنش ها است و گفته شده تداوم مذاکرات برای آتش بس در غزه، خطرات ژئوپلیتیکی قیمت نفت را کاهش داده است.

هر رشدی مدیون کاهش تنش‌های پیش آمده است

به گزارش ایران اکونومیست؛ معاملات آتی نفت روز دوشنبه افزایش یافت. در همین راستا، معاملات آتی نفت برنت با 34 سنت یا 0.4 درصد افزایش، به 83.30 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 34 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 78.45 دلار در هر بشکه رسید.

رشد قیمت نفت زمانی اتفاق افتاد که عربستان سعودی قیمت نفت خام در ماه ژوئن را برای اکثر مناطق افزایش داد و علاوه بر آن، چشم‌انداز آتش‌بس غزه نیز ضعیف به نظر می‌رسید که بار دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که درگیری اسرائیل و حماس به منطقه کلیدی تولیدکننده‌ی نفت امتداد یابد.

گفتنی است عربستان سعودی قیمت‌های رسمی فروش (OSP) نفت خام خود را که به آسیا، شمال غرب اروپا و مدیترانه فروخته‌ است در ماه ژوئن افزایش داد که انتظارات پیرامون تقاضای قوی در تابستان امسال را منعکس می‌کند.

به علاوه، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته‌ی گذشته، از تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی که برای دومین هفته‌ی متوالی کار می‌کنند، کاستند. بیکر هیوز در گزارش روز جمعه اعلام کرد که سکوهای نفتی با هفت کاهش به 499 رسید که بیشترین کاهش هفتگی از نوامبر 2023 تاکنون است.

با بررسی نوسانات هفته گذشته می‌توان مشاهده کرد که هر دو قرارداد آتی شدیدترین زیان هفتگی خود را در سه ماه اخیر به ثبت رساندند که برنت بیش از 7 درصد و WTI نیز 6.8 درصد کاهش یافت و این تغییرات در حین ارزیابی داده‌های ضعیف مشاغل ایالات متحده و زمان‌بندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو توسط معامله‌گران صورت گرفت.

از سوی دیگر، تداوم مذاکرات برای آتش بس در غزه، خطرات ژئوپلیتیکی قیمت نفت را کاهش داد.

با تمام این‌ها، چشم‌انداز توافق در روز یکشنبه ضعیف به نظر می‌رسد و علت آن است که حماس تنها در ازای آزادی گروگان‌ها خواستار پایان‌دادن به جنگ است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، صراحتاً این موضوع را رد کرده است.

تونی سایکامور، تحلیلگر بازارهای IG ضمن اشاره به تصمیم اسرائیل برای تداوم عملیات در رفح، اخبار مربوط به آن را عاملی برای خروج توافق آتش‌بس از مسیر خود معرفی کرد که تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه را که هم‌اکنون در حال کاهش است، بار دیگر شعله‌ور می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بیشتر پوزیشن‌های لانگ نفت در هفته‌ی گذشته تسویه شدند که به نظر می‌رسد به منزله‌ی خطراتی برای بازگشت قیمت‌های WTI به 80 دلار در اوایل این هفته تلقی شود.

وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالای ING در یادداشتی، با اشاره به کاهش بیش از 7.3 درصدی هفته‌ی گذشته که به دلیل کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد که هفته‌ی معاملاتی جدید برنت با شرایط قوی‌تر و افزایش قیمت آغاز شد. وی همچنین علت این رشد را افزایش قیمت‌های فروش نفت توسط عربستان سعودی در بحبوحه‌ی کاهش عرضه در این سه ماهه عنوان کرد.

در چین به عنوان بزرگترین واردکننده‌ی نفت خام جهان، علاوه بر شتاب رشد سفارشات و افزایش احساسات تجاری که منجر به تقویت امیدها به بهبود پایدار اقتصادی شد، فعالیت خدمات برای شانزدهمین ماه متوالی در قلمرو انبساطی باقی ماند.

منبع خبر: شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...