روسیه شریک علمی هسته ای ایران است


روسیه شریک علمی هسته ای ایران است

سی امین دوره کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین دوره از کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای در استان اصفهان جمهوری اسلامی ایران از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

سی امین دوره کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین دوره از کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای در استان اصفهان جمهوری اسلامی ایران از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این کنفرانس روز گذشته آغاز به کار کرد و با حضور رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران افتتاح شد برای این کنفرانس گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد و ابتدا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سپس با رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو داشت.
امروز در دومین روز از این کنفرانس‌ ها دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به که به اصفهان سفر کرده، دیداری دوجانبه با رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران آقای اسلامی داشت.
پیش بینی می‌شود در این دیدارها مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس مورد گفتگو قرار گرفته باشد و امیدواری مقامات ایرانی آن است که پیش از برگزاری شورای حکام این مسائل مرتفع شود.
دکتر پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "کنفرانس بین المللی هسته‌ای اولین کنفرانسی است که در کشور در مقیاس بین المللی در حوزه انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود جامعیت خاصی دارد که بخش‌های مختلف فناوری هسته‌ای را در این کنفرانس به بحث و بررسی می‌گذارد.
در خصوص نیروگاه ‌های هسته ‌ای، رآکتور های تحقیقاتی، رآکتور های کوچک، رادیو داروها، مباحث مربوط به کاربرد پرتوها، لیزر، پلاسما، گداخت هسته‌ای و به طور کلی ابعاد مختلف هسته‌ای امروز در کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد".
وی افزود: " فضا بسیار مناسب است تا تبادل نظر متخصصین حوزه هسته‌ای در سراسر دنیا اتفاق بیفتد مطالبی که امروز توسط متخصصین ارائه خواهد شد، در سطح بین المللی بسیار پیشرفته است و قابلیت چاپ در ژورنال‌های خارجی را خواهد داشت".
این بحث بستر مناسبی است تا این دانش تبادل شود و بتوانیم به مرحله بومی ‌سازی برسیم.
معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: "سفر آقای گروسی در حوزه هسته‌ای به کشور انجام خواهد شد و در خصوص ابهاماتی که آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران داشت گفتگو می‌شود، در حاشیه این کنفرانس با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مسئولین مربوطه قطعاً گفتگوهایی صورت می‌گیرد و مسائل برطرف خواهد شد؛ انتظار ما آن است که نگاه آژانس مستقل و بی‌طرفانه باشد تا بتوانیم به نتایج فوری و با در نظر گرفتن منافع ملت ایران دست پیدا کنیم".
وی در ادامه تاکید کرد: "اما قطعاً برای حل مشکلات میان ایران و آژانس باید منتظر جلسه‌ای که میان آقای گروسی و مسئولین عالی رتبه کشور در حوزه هسته‌ای و وزارت امور خارجه برگزار میشود، بمانیم و نتایج آن را بررسی کنیم.
قطعاً از دیگر موضوعاتی که در حاشیه این کنفرانس مطرح خواهد شد مسئله دو مکان مد نظر آژانس است ما معتقدیم این دو مکان مانند مکان‌های قبلی حاشیه‌سازی‌ها و روایتگری‌های غلط و دادن آدرس‌های اشتباه توسط کشورهایی مانند رژیم صهیونیستی بوده که خوشبختانه در حال رفع آن هستیم".
آقای دکتر پژمان شیر مردی در خصوص همکاری هسته ایران با کشور های دیگر بیان کرد: "ما کشوری هستیم که از روز اول فعالیت‌های هسته‌ای خود اعلام کردیم آمادگی آن را داریم که هر کشوری که علاقمند به انجام فعالیت‌های علمی و فعالیت‌های صنعتی هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران است از آن حمایت می‌کنیم و مورد استقبال ما قرار می‌گیرد نگاه ما از تولید دانش کمک به بشریت است و قطعاً انحصارگرایی که امروز به ویژه در بخش علمی صنعت هسته‌ای وجود دارد را قبول نداریم، معتقدیم باید همچنان در بخش علمی هسته‌ای انحصار شکن باشیم و دانش را در اختیار تمامی ملتها قرار دهیم تا بتواند بخشی از نیازهای بشریت را مرتفع کند.
روسیه یک شریک علمی و همچنین صنعتی در بخش هسته‌ای و در بخش‌های مختلف ایران است، تاکنون همکاری‌های خوبی در حوزه فناوری هسته‌ای با روسیه داشتیم و یکی از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه راه‌اندازی فاز اول نیروگاه بوشهر بود که خوشبختانه با یک همکاری خوب با کشور روسیه انجام شد، فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر هم با همکاری کشور روسیه در حال انجام است.
امیدواریم این همگرایی و همکاری منجر به هم افزایی بیشتر در بخش‌های مختلف فناوری هسته‌ای شود تا بتوانیم گام مهمی برای کمک به هر دو ملت ایران و روسیه برداریم".

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هلیکوپتر اورژانس از محل حادثه سقوط بالگرد حامل رییس جمهور بازگشت