محدودیتی برای تامین داروهای بیماران خاص نیست/ تحریم علت کمبودهای مقطعی


محدودیتی برای تامین داروهای بیماران خاص نیست/ تحریم علت کمبودهای مقطعی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ محدودیتی برای تامین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود، برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند.

به گزارش مشرق، سید حیدر محمدی روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی بیماران خاص و صعب العلاج (۱۸ اردیبهشت) افزود: در سازمان غذا و دارو به صورت مستمر هر مسیری را برای تامین داروی بیماران سپری و تلاش می‌کنیم در حد نیاز عزیزانی که نسبت به داروی داخلی حساسیت دارند به داروی وارداتی نیز دسترسی داشته باشند.

وی اظهارداشت:داروی بیماران خاص به صورت مستمر تامین می‌شود اما داروی بیماران نادر داروهایی هستند که بعضاً هزینه اثربخشی آنها به اثبات نرسیده است و ممکن است خود کشور تولیدکننده نیز در حال بررسی هزینه اثربخشی آن باشد؛ بنابراین هزینه اثربخشی دارو قبل از ورود به کشور باید بررسی شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود اما ممکن است درمورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی باشد که طبیعتاً مکلف هستیم داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده را مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

وی درخصوص تامین داروی بیماران تالاسمی، گفت: چند سالی است که با مشارکت انجمن تالاسمی و متخصصین خون و آنکولوژی روند تامین داروی این بیماران با استفاده از داروهای تولید داخل بهبود یافته است و بخش عمده داروی آنها از محل تولید داخل تامین می‌شود.

در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تامین ارز تامین دارو نیز انجام شد

محمدی با اشاره به اینکه تمامی داروهای بیماران تالاسمی در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: با توجه به تقاضای برخی بیماران و تفاوت اثربخشی روی آنها، بخشی از سهمیه تامین داروی این بیماران از مسیر واردات صورت می گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تامین ارز تامین دارو نیز انجام شد؛ امسال نیز امیدواریم که با کمک بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز داروی این بیماران را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی رشد خوبی داشته است، گفت: بخشی از هزینه‌های داروی این بیماران توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران صعب‌العلاج تقبل می‌شود تا بیماران دغدغه‌ای برای تامین دارو نداشته باشند.

منبع: ایرنا

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مصرف دخانیات به سن 9 سالگی رسیده است/ افزایش 135 درصدی در میان دختران