طرح جدید پلیس برای «گذرگاه‌های عابرپیاده»


طرح جدید پلیس برای «گذرگاه‌های عابرپیاده»

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور با اشاره به شمار فوت شدگان تصادفات رانندگی گفت: بر اساس تحلیل‌های همکاران من در پلیس راهور، ۴۱ درصد متوفیان تصادفات سال گذشته، عابران پیاده بودند و متاسفانه ۶۰ درصد این افراد در بزرگراه‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در واقع می‌توان گفت که این افراد، درحال عبور عرضی غیرمجاز از بزرگراه‌ها فوت کرده‌اند؛ در حالی‌که اصلا نباید در این محل‌ها تردد می‌کردند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ جزئیات اجرای طرح «گذرگاه عابرپیاده» را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: سال گذشته در بزرگراه‌های آزادگان، آیت الله سعیدی و شهید صیاد شیرازی بیشترین تصادفات فوتی رخ داده است و در تمامی این تصادفات، همکاران من هنگام رسم کروکی، تقصیر عابران پیاده را نیز لحاظ کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه علاوه بر اینکه عابران پیاده در این تصادفات نقش دارند؛ ۱۱ درصد تصادفات نیز در محل‌هایی رخ داده که خط‌کشی عابر پیاده نیز وجود داشته است. یعنی رانندگان باید حق تقدم عابرپیاده را رعایت کرده و توقف می‌کردند، اما این کار را نکرده و منجر به وقوع تصادفات شده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: خط کشی عابرپیاده محلی است که عابر می‌تواند در امنیت کامل از معابر عبور کند و رانندگان نیز باید تا ردشدن فرد از خیابان توقف کنند، اما شاهد هستیم که این اتفاق در برخی مواقع رخ نمی‌دهد.

موسوی پور با اشاره به آمار تصادفات رانندگی در سال جاری نیز گفت: در فروردین ماه سال جاری نیز ۴۹ درصد فوتیان تصادفات، عابرین پیاده هستند و ۶۱ درصد این تصادفات نیز در بزرگراه‌ها رخ داده است. همچنین ۱۲ درصد تصادفات نیز در خطوط عابر پیاده رخ داده است و این آمار نشان دهنده افزایش ۱۰ درصدی تصادفات منجر به فوت عابران پیاده امسال در پایتخت است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: امسال بیشتر این تصادفات در بزرگراه‌های شهید زین الدین و آزادگان رخ داده است.

موسوی پور با اشاره اهمیت کنترل این آمار و کاهش شمار عابران پیاده جانباخته در تصادفات گفت: در همین راستا طرح «گذرگاه عابرپیاده» در سه حوزه مهندسی ترافیک، آموزش و اعمال قانون از اول اردیبهشت ماه در پایتخت اجرایی شده است. در این طرح اولویت ما، احیای خط کشی خطوط عابرپیاده است. همچنین در محل‌هایی که پل عابر و گذرگاه وجود دارد موانعی نصب می‌شود تا عابران نتوانند وارد خیابان و معبر شوند و به استفاده از این گذرگاه‌ها هدایت شوند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در زمینه مهندسی ترافیک، افزایش روشنایی‌های گذرگاه‌های عابرپیاده نیز در دستور کار است و هماهنگی‌های آن انجام شده است.

موسوی پور گفت: هم رانندگان و هم عابران پیاده شامل دانش آموزان، دانشجویان، افراد مسن و در واقع همه گروه‌های سنی هستند در این باره نیاز به آموزش‌های بیشتر دارند که ما از تمام ظرفیت‌های خود در این باره استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اطلاعرسانی از طریق رسانه‌ها، ارائه آموزش به صورت حضوری و تهیه و توزیع کلیپ‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی از جمله اقدامات پلیس راهور تهران در زمینه آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در ۶۲ نقطه مهم تقاطعی، همکاران من حضور خواهند داشت تا به رانندگان یادآوری کنند که هنگامی که چراغ راهنمایی و رانندگی زرد می‌شود؛ باید برای عبور عابران پیاده باید پشت خط عابر توقف کنند و حق تقدم افراد پیاده را رعایت کنند. همچنین رانندگانی که روی خطوط عابرپیاده توقف کرده یا پارک می‌کنند منتظر برخورد پلیس باشند. در همین دو هفته‌ای که از اجرای این طرح می‌گذرد؛ بیش از ۳۰ هزار خودرو در این رابطه جریمه شده و اعمال قانون شده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره مناطقی که بیشترین میزان تصادفات را دارند؛ ادامه داد: مناطق ۱۸،۴،۵،۱۴ بیشترین میزان تصادفات را در سال گذشته داشته‌اند بنابراین ما در این مناطق طرح‌های ویژه‌ای نیز در دست بررسی داریم که به کاهش تصادفات منجر شود.

وی معتقد است شرایط مهندسی ترافیک باید به گونه‌ای باشد که گذرگاه‌ها قابل تردد باشد؛ عابران پیاده نیز باید تنها از گذرگاه‌ها تردد کنند و رانندگان باید بدانند که حق تقدم عبور با عابران پیاده است و این افراد باید در امنیت کامل از معابر عبور کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟