ارزیابی عوامل مرتبط با مرگ‌ومیر در تصادفات موتورسواران


ارزیابی عوامل مرتبط با مرگ‌ومیر در تصادفات موتورسواران

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران گفت: آسیب شدید به جمجمه، شایعترین علت مرگ موتورسواران بوده و بروز تروما به علل مختلف طی چند مدت اخیر روند افزایشی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرزاد پناهی روز سه شنبه در حاشیه دومین روز از برگزاری کنگره جامعه جراحان ایران افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، بیشترین صدمات و تروما مربوط به قفسه سینه، شکم و جمجمه است و متاسفانه ضربات مغزی و جمجمه در موتورسیکلت سواران با درصد بسیار بالایی موجب مرگ آنان می شود.

طبق بررسی های انجام شده آسیب شدید جمجمه شایعترین علت مرگ و میر موتورسیکلت سواران است و بر اساس برخی آمارها حدود ۹۰ درصد موارد مرگ موتورسواران در اثر ضربه به جمجمه بوده است.

رییس اسبق اورژانس کشور، افزود: با رعایت اصول رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی درصد قابل توجهی از این موارد مرگ بر اثر ضربه شدید به جمجمه و اندامهای حساس قابل پیشگیری و مدیریت است.

پناهی با بیان اینکه با راه اندازی نظام مدیریت مصدومان ترومایی در کشور و همچنین نظام کنترل آسیب و خسارت بدنی که یک جراحی خاص محسوب می شود و در کوتاهترین زمان بعد از بروز تروما کاربرد دارد، قادر خواهیم بود که بسیاری از موارد مرگ و میر را مدیریت کنیم، یادآور شد: موضوع "جراحی کنترل خسارت" عنوان پانلی علمی در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران است که بحث مبسوطی در آن ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: موضوع جراحی کنترل خسارت در خصوص بیمارستان های کوچکی که ابزارهای پیشرفته رسیدگی به فرد تروما دیده و تجهیزات پیچیده جراحی و کمک درمانی را ندارند مطرح است؛ این مراکز بیمارستانی بخش مراقبت های ویژه و تجهیزات مناسب برای جراحی فرد ترومایی ندارند ولی با نهادینه کردن" نظام جراحی کنترل خسارت" قادر خواهند بود با ابزار های موجود وضعیت مصدوم را پایدار کرده و در سریعترین زمان ممکن نسبت به انتقال آنان به مراکز درمانی مجهزتر و نزدیکتر اقدام کنند.

خونریزی‌های داخلی عامل مهمی در تروما، سوانح و آسیب‌ها

پناهی با بیان اینکه خونریزی های داخلی عامل مهمی در تروما، سوانح و آسیب ها محسوب می شود، افزود: پایه و اساس موضوع "جراحی کنترل خسارت" همین مدیریت خونریزی داخلی و انجام اقدامات حیاتی و ضروری برای مصدومان است.

وی گفت: به دلیل نامناسب بودن توزیع نیروی انسانی کارآمد پزشکی و متخصص در سراسر کشور، همچنین ناتوانی در تامین معیشت جامعه پزشکی مستقر در مناطق دوردست شاهد فقدان این مراکز درمانی نسبت به نیروی پزشکی تخصصی هستیم.

عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران، گفت: پزشک مستقر در مناطق دور افتاده و کم برخوردار به دلیل پایین بودن تعرفه و حق الزحمه خود، نبود امکانات رفاهی لازم، همچنین نا توانی در تامین هزینه های ایاب و ذهاب و زندگی، دچار مشکلات جدی می شود و همین نکته باعث کم رونق شدن استقبال برای خدمت در مناطق نیازمند خواهد شد.

پناهی تصریح کرد: اکنون حدود چهار هزار و هفتصد نفر جراح عمومی در کشور داریم که به نظر می رسد اگر توزیع آنان مناسب باشد و امکانات تجهیزاتی کافی نیز در اختیار داشته باشیم، پاسخگوی نیاز مردم خواهیم بود.

به گفته وی، اگر به رفع معضل معیشت و اقتصادی جامعه پزشکی رسیدگی نشود از تمایل ها به خدمت کاسته خواهد شد و در نتیجه پیامدهای زیانبار و ناگوار آن به ضرر جان و سلامت مردم کشورمان تمام می شود.

وی افزود: با اطمینان می گویم که جامعه پزشکی و بخصوص جراحان کشور هیچگاه نسبت به سلامت و نجات جان هموطنان خود کم کاری نخواهند کرد ولی وقتی یک پزشک نتواند آمادگی لازم را به لحاظ تجهیزاتی فراهم کند بطور قطع مردم از خدمات درمانی وی محروم شده و در نهایت صدمه می بینند.

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران اظهار داشت: کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی، دارو، حتی سرم، محدودیتهایی در رسیدگی به بیماران ایجاد کرده است و متاسفانه هر سال شاهد کاهش درصد سهم سلامت از "درآمد ناخالص ملی " هستیم که اینکار هیچگونه توجیهی ندارد؛ طبق برنامه های توسعه کشور باید سهم سلامت از بودجه کشور منطقی و حتی نسبت به کشورهای منطقه بالاتر باشد ولی کمترین درصد را داریم که این بطور مستقیم موجب صدمه به مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: کنگره جامعه جراحان یکی از فراگیر ترین و جامع ترین کنگره های علمی سراسر کشور است که به موضوعات مختلف از جمله "تروما" توجه ویژه دارد.

وی افزود: مرجعیت علمی جراحان در کنگره جامعه جراحان نهفته است و در این کنگره بیش از یکهزار و پانصد نفر ثبت نام و شرکت می کنند که ضمن تبادل نظر در خصوص مسائل علمی به تبادل آراء و ثبت نظرات خود خواهند پرداخت.

پناهی تاکید کرد: جامعه پزشکی قصد دارد در این زمینه چاره اندیشی کند و ضمن ایجاد سامانه رسیدگی به مصدومان تروما، باید در بیمارستان های مرجع کشور نیز نظام ثبت و رسیدگی به این افراد راه اندازی و حاکم شود تا بدین ترتیب بالاترین بهره وری با کمترین میزان مرگ و میر را شاهد باشیم.

وی افزود: با تمهیدات آتی می توان وضعیت رسیدگی به مصدومان تروما را بهبود دهیم تا با کاهش پیامدهای مصدومیت حوادث ترافیکی بهترین نتیجه را داشته باشیم.

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان