پویایی اقتصاد ایران در دوران اضمحلال غرب


پویایی اقتصاد ایران در دوران اضمحلال غرب

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه عضویت ایران در بلوک اقتصادی قدرتمندی همچون بریکس می‌تواند مؤثر باشد، گفت: با وجود تسلط شکلی غرب روی مناسبات مالی، تاریخ انقضای غربی‌ها پایان یافته است و در دو دهه آینده شاهد اضمحلال غرب و شکستن حلقه مناسبات اقتصادی و مالی جهان خواهیم بود.

پویایی اقتصاد ایران در دوران اضمحلال غرب

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وابسته بازرگانی سفارت ایران در روسیه اعلام کرد، استفاده از روبل‌ و ریال‌ دیجیتال می‌تواند فرآیندهای تجاری میان دو کشور را ساده‌تر و به کاهش تأثیر تحریم‌های موجود کمک کند.

به باور بسیاری از ناظران اقتصادی، استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها میان کشورهای متحد کمک کند. در این میان مدل طراحی شده میان ایران و روسیه قابل تعمیم به سایر متحدان و شرکای کشورمان است و می تواند ثمراتی برای اقتصاد ایران داشته باشد.

چین و هند بزرگترین مصرف کنندگان تولیدات جهان به شمار می روند، در حالی که در بریکس اقتصادهایی مانند ایران و روسیه تولید کننده و صادرکننده مواد خام و انرژی هستند


مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تأثیرگذاری اقتصادهای نوظهور مانند اعضای بریکس بر مناسبات اقتصادی و جایگزینی ارزی قوی به جای دلار به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از عمده ترین دلایلی که کشورهای عضو بریکس گرد هم آمدند، مبارزه با نظم مالی و اقتصادی جهانی بود که غرب بر جهان تحمیل کرده است، بنابراین دور از انتظار نیست، روزی که بریکس وارد مرحله جایگزینی ارزی قوی به جای دلار شود.


وی افزود: اقتصادهای نوظهوری مانند روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند هر کدام به اشکال مختلف در آینده اقتصاد دنیا نقش ویژه ای ایفا خواهند کرد، به طوری که نقششان به مراتب بزرگتر از آنچه خواهد بود که امروز حس می کنیم. ایران باید در بریکس فعالیت بیشتری داشته باشد تا جزیی از اقتصادهای قوی دنیای آینده به شمار رود.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: قدرت گرفتن سازمان های همکاری بین المللی ای مانند بریکس از این منظر حائز اهمیت است که در یکی دو دهه آینده این اقتصادها جزیی از برترین اقتصادهای دنیا خواهند شد؛ هرچند در این میان باید نقش و جایگاه ویژه ای برای چین و هند به عنوان اقتصاد دوم و سوم دنیا قائل شد.


حریری گفت: چین و هند بزرگترین مصرف کنندگان تولیدات جهان به شمار می روند، در حالی که در بریکس اقتصادهایی مانند ایران و روسیه تولید کننده و صادرکننده مواد خام و انرژی هستند، لذا جمع یادشده متشکل از قوی ترین کشورها در بخش های گوناگون است که در آینده ای نه چندان دور می توانند روی مناسبات مالی دنیا اثرگذار باشند.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد: وقتی اعضای مهم بریکس کنار هم جمع شوند، بلوک اقتصادی قدرتمندی تشکیل می شود که می تواند زمینه ساز تغییرات بسیار زیادی در مناسبات مالی و اقتصادی جهان باشد.


وی معتقد است: در دنیای معاصر غرب به سرکردگی آمریکا روی اقتصاد، بازارها و مناسبات مالی جهان مسلط است، اما با وجود تسلط شکلی، دوره غربی ها از نظر تاریخی پایان یافته است، به گونه ای که در یکی دو دهه آینده شاهد اضمحلال و شکستن سلطه غرب بر مناسبات اقتصادی و مالی جهان خواهیم بود.


حریری تصریح کرد: عضویت ایران در پیمان های بین المللی مانند بریکس از این منظر حائز اهمیت است که فرصت های اقتصادی قابل توجهی برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. عضویت در بلوک اقتصادی قدرتمندی که روی مناسبات اقتصادی و مالی جهان می تواند مؤثر باشد، برای ما بسیار راهگشاست؛ بنابراین باید در این سازمان ها عملکرد مطلوبی داشت، به ویژه اینکه اقتصاد ایران از ناحیه قدرت های غربی زیر تحریم های سنگین قرار دارد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تعریف شکل دیگری از اقتصادهای نوظهور به عنوان اقتصادهای برتر جهانی که عضو آن باشیم، فرصتی برای ماست تا در آینده اقتصاد جهانی نقش مؤثری ایفا و بهره وری قابل ملاحظه ای کسب کنیم، بنابراین برای تحقق این موقعیت مهم باید در کسب بهترین دستاوردهای اقتصادی شایستگی بیشتری از خود نشان داد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیپ شیک بازیگر سریال نجلا در اکران یک فیلم