دست و پا زدن‌های نافرجام نتانیاهو در رفح


دست و پا زدن‌های نافرجام نتانیاهو در رفح

با گذشت هشت ماه از جنگ در غزه رژیم صهیونیستی که نتوانسته به اهداف خود دست یابد و با فشار‌های داخلی و بین‌المللی زیادی مواجه شده، اکنون دست به هر حربه‌ای می‌زند تا خود را از شدت این فشار‌ها نجات دهد و اعلام کند که دستاوردی داشته است.

رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو علی‌رغم تمام جنایت‌های بی‌سابقه‌ای که در نوار غزه با حمایت‌های بی، چون و چرای آمریکا و هم پیمانان دیگر انجام داده، نتوانست به اهدافش دست یابد و اکنون با حمله به رفح در حال دست و پا زدن برای احیاء وجهه بین‌المللی خود و همچنین نوعی واکنش به پاسخ حماس برای توافق در مذاکرات آتش بس است.

به گزارش ایسنا، با گذشت هشت ماه از جنگ در غزه رژیم صهیونیستی که نتوانسته به اهداف خود دست یابد و با فشار‌های داخلی و بین‌المللی زیادی مواجه شده، اکنون دست به هر حربه‌ای می‌زند تا خود را از شدت این فشار‌ها نجات دهد و اعلام کند که دستاوردی داشته است.

همزمان با پذیرش مذاکرات آتش بس از سوی حماس، نیرو‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی تهاجم خود به سمت رفح را آغاز کردند، انگیزه و دلایل نتانیاهو از این اقدامات کاهش فشار‌های وارده به این رژیم است؛ شاید این آخرین تکاپو‌های نتانیاهو باشد برای این‌که شدت فشار‌ها را کم کند.

ارتش رژیم صهیونیستی در کانال رسمی تلگرام خود مدعی شده است گذرگاه کرم ابوسالم در شرق رفح را هدف قرار داده است، زیرا «اطلاعات نشان می‌دهد که گذرگاه شرق رفح برای اهداف تروریستی استفاده می‌شود».

این ارتش با توصیف این عملیات به عنوان «دقیق» گفته است: قبل از این عملیات، ارتش اسرائیل ساکنان منطقه شرق رفح را تشویق کرده که به طور موقت به منطقه المواصی تخلیه شوند، جایی که ارتش اسرائیل مدعی است به بیمارستان‌های صحرایی، چادر، آب و غذا تدارک دیده است.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیرو‌های اسرائیلی عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند.

ادرعی در گفتگو با وبگاه الحره گفت: در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم.

وی همچنین در بیانیه‌ای توضیح داد که «نیرو‌های لشکر ۱۶۲ یک عملیات غافلگیرانه» را برای خنثی کردن اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند.

«مهدی شکیبایی» در گفتگو با خبرنگاران در تحلیل خود از تحرکات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح اظهار داشت: همزمان که اخبار مرتبط با حملات اسرائیل به مناطقی از رفح منتشر می‌شود، از سوی دیگر خبر‌های مربوط به جرئیات آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس از سوی منابع فلسطینی، اسرائیلی و منطقه‌ای مطرح می‌شود که درگیر بحث مذاکرات آتش بس چه از طرف قطری‌ها، حماس و یا مصری‌ها هستند.

وی تصریح کرد: برآیند این اتفاقات بدان معناست که با توجه به پاسخ حماس و شروط برای برقراری آتش بس، اکنون توپ در طرف مقابل یعنی رژیم صهیونیستی است و اسرائیل تلاش می‌کند تا با فشار آوردن از طریق حمله به رفح یعنی آخرین نقطه مربوط به تحولات غزه طرف را به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود وادار کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: در واقع این اقدامات می‌تواند واکنشی باشد به پاسخ حماس به مذاکرات آتش بس، لذا معتقدم این نوع تحرکات که بعد از اعلام موافقت مذاکرات در راستای طرح آتش بس صورت می‌گیرد، ناظر بر این است که فراموش نکنیم حمله به رفح آخرین دستاویز رژیم صهیونیستی تحت حاکمیت نتانیاهو است، به عبارتی آتش بس تحمیل شده به طرف اسرائیلی کشنده‌تر از سمی است که نتانیاهو می‌توانست آن را سر بکشد و بنوشد.

شکیبایی افزود: هشت ماه از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد، اما هیچ‌کدام از اهداف سه‌گانه‌ای که نتانیاهو اعلام کرده بود محقق نشده و این به معنای خودکشی رژیم صهیونیستی و شکست آن است، لذا شکست در جنگ به معنای پایان دادن به حیات سیاسی نتانیاهو تلقی می‌شود.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به هرگونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه شهر رفح که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند، هشدار داد.

وی افزود: عملیات زمینی در شرق رفح منجر به فجایع انسانی بیشتری می‌شود. اکنون زمان اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز برای توقف دائم جنگ و آزادی غیرمشروط اسراست. با صراحت می‌گویم هیچ چیزی حمله بی‌پروای اسرائیل به رفح را توجیه نمی‌کند.

وی با بیان این‌که حمله به رفح نوعی اعمال فشار به حماس برای عقب نشینی از خواسته‌ها در مذاکرات آتش بس است، گفت: البته رویای نتانیاهو این است که جنگ طولانی‌تر شود و آوارگانی که از شمال غزه به رفح پناهنده شده‌اند به صحرای سینا بروند و دستاوردی فارغ از این‌که به اهدافش نرسیده، به دست بیاورد و به‌عنوان یک دستاورد سیاسی اعلام کند که نوار غزه را جمعیت خالی کرده است.

آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) نیز اعلام کرد تداوم ممانعت از ورود کمک‌های انسانی و سوخت از گذرگاه رفح منجر به توقف این کمک‌ها در تمام نوار غزه می‌شود.

این آژانس همچنین تاکید کرد: اگر ورود کمک‌های انسانی متوقف شود فاجعه گرسنگی به‌ویژه در شمال غزه بدتر خواهد شد.

شکیبایی کارشناس مسائل فلسطین همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین حملات رژیم صهیونیستی می‌تواند هم ایذائی با هدف عقب راندن جنش حماس از درخواست‌هایی که در مذاکرات آتش بس اعلام کرده، باشد و هم نیت واقعی نتانیاهو برای این‌که بتواند بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار انسان را از غزه و فلسطین اخراج کرده و به سمت صحرای سینا بفرستد، معتقدم هر دو این اهداف می‌تواند یک واقعیتی برای رژیم صهیونیستی باشد و از آن‌جایی که نتانیاهو نتوانسته به اهدافش از جمله نابودی حماس، آزادی اسرا و تغییرات مدیریت غزه دست یابد، ممکن است نیت درونی‌اش برای این باشد که دستاوردی غیر از اهداف محقق نشده‌اش داشته باشد.

شکیبایی درباره ضمانت اجرای تعهدات رژیم صهیونیستی در صورت برقراری آتش بس اظهار داشت: این مساله در سابقه رژیم صهیونیستی وجود دارد که در هیچ‌کدام از پیمان‌نامه‌ها تعهدات را اجرایی نکرده به ویژه با شکست‌هایی که مواجه شده مجددا تعهدات خود را رد و نقض کرده است. البته ضمانت اجرای تعهدات بستگی به میزان تعهدی است که آمریکا و اروپا به‌عنوان جریان‌های درگیر این موضوعات خواهند داشتند تا رژیم را وادار به پایبندی به تعهدات کنند.

وی در پایان یادآور شد: طی دو دهه اخیر رژیم صهیونیستی هر بار تعهدی داده نقض کرده و مجددا حملات خود را آغاز کرده است، تقریبا از سال ۲۰۰۸ به این سو حدود پنج یا ۶ جنگ علیه نوار غزه تدارک دیده و در پایان این جنگ‌ها اسرائیل تعهد داده و یا آتش بس برقرار شده، اما هر بار با آغاز جنگ دیگری تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بن گویر به نتانیاهو: کابینه جنگ را منحل کن