وضع قرمز برق با «کولرهای نو» آبی می‌شود


وضع قرمز برق با «کولرهای نو» آبی می‌شود

صبح امروز چهارشنبه گزارشی منتشر شد که مطابق آن با تعویض 20 میلیون کولر آبی با فناوری قدیمی در کشور می‌توان پایان ناترازی برق را رقم زد.

وضع قرمز برق با «کولرهای نو» آبی می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمبود لحظه‌ای برق تابستان امسال به «10 هزار مگاوات معادل توان همزمان 10 نیروگاه اتمی بوشهر می‌رسد». این اظهارات مدیرعامل توانیر مصطفی رجبی مشهدی است.


یک محاسبه منتشر شده از یک دستگاه دولتی نشان داد، 20 میلیون کولر گازی با فناوری قدیمی در کشور وجود دارد که طی تابستان در لحظه 10 هزار مگاوات برق را هدر می‌دهند.


فناوری کولر آبی موجود در کشور به 130 سال پیش باز می‌گردد، جایی‌که ویلیس هاویلند کرییر با اختراع واحد تهویه مطبوع مرکزی برای تاسیسات صنعتی در ایالت متحده آمریکا اولین کولر آبی امروزی را ساخت.


میزان هدررفت برق کولرهای آبی قدیمی به اندازه ظرفیت نیروگاه‌های اتمی در همه کشورهای خاورمیانه است. معاون وزیر نیرو محمود کمانی می‌گوید که جایگزین کردن فناوری جدید در کولرهای آبی به معنای پایان ناترازی برق در ایران است.


امروز نسل نوین کولرهای آبی با فناوری BLDC وارد بازار شدند و این فناوری به صورت تولید انبوه در کولرهای جدید به کار گرفته می‌شود.


کارشناس انرژی رحیم مصطفوی قیمت بالاتر فناوری جدید نسبت به فناوری قدیمی را عامل اصلی شکست کولرهای BLDC در ایران دانسته و می‎‌گوید که خرید کولر جدید BLDC هم به صرفه مردم نیست چه برسد به اینکه بخواهند کولر قدیمی خود را تعویض و از فناوری نوین استفاده کنند.


در مقابل کارشناس انرژی جلیل احمدی می‌گوید که ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه 4 میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد اما تعویض فناوری 20 میلیون کولر آبی تنها 2.5 میلیارد دلار خرج بر می‌دارد و 1.5 میلیارد دلار سود نسبت به ساخت نیروگاه به همراه دارد.

مطابق گزارش سازمان ساتبا با تولید انبوه فناوری جدید کولرهای آبی قیمت کولرهای جدید تا 65 درصد کاهش پیدا می‌کند، لذا تمرکز بر توسعه صنعتی و جایگزین کردن فناوری جدید به جای فناوری قدیمی در کنار تغییر استانداردها کم هزینه‌ترین راهکار برای حذف ناترازی برق در ایران است./فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس/ تیپ و استایل «هما سعادت» سریال پایتخت کنار همسر و پسرش در یک رستوران