تکراری اما مهم برای بورس


عاطفه چوپان بازار سهام در ادامه روند رو به افتی که طی چند هفته اخیر و در نتیجه انتظار برای اتخاذ تصمیمات مثبت دولت و بانک‌مرکزی به آن دچار شده، سومین هفته اردیبهشت را نیز با نوسانات منفی پشت‌سر گذاشت.

شاخص‌کل بورس ۲.۰۲‌درصد منفی بود و ۶۰۰‌میلیارد‌تومان نقدینگی دیگر نیز از مولدترین بازار کشور خارج شد، اما بازاری که سودآوری صنایع فعال در آن در نتیجه اتخاذ و تداوم سیاست‌های انقباضی توسط دولت و بانک مرکزی تحت‌الشعاع قرارگرفته، در انتظار یک داروی نجات‌بخش برای بهبود این وضعیت است. افزایش نرخ دلار در سامانه نیما که به یک مطالبه عمومی در بین فعالان و کارشناسان بازار تبدیل‌شده اما موضوع موردعلاقه بانک‌مرکزی نیست و هنوز در این‌باره مقاومت‌های جدی دیده می‌شود؛ این در حالی است که با این اختلاف ۵۰‌درصدی به‌زعم برخی از کارشناسان عملا تولیدکنندگان در حال تنبیه هستند و سرمایه‌گذاران نیز فرار را بر قرار در بازار سهام ترجیح می‌دهند.

شرط صعود بازار

تکراری اما مهم برای بورس

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: بازار سهام در هفته‌های اخیر در وضعیت نوسانی قرار گرفته‌است و به‌طور مشخص افزایش و کاهش تنش‌ها بر روی قیمت سهام هم تاثیرگذار بوده‌است اما با توجه به وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه و تورم انتظاری موجود در جامعه انتظار می‌رفت بازار سرمایه نیز بتواند به مرور خود را احیا کند و ما شاهد رشد قیمتی باشیم؛ در این شرایط شاهد بودیم اما مجددا بانک‌مرکزی سیاست انقباضی شدیدی را آغاز کرد و با عرضه 35همت اوراق دولتی گرد ناامیدی را بر بازار سرمایه پاشید. وی ادامه داد: این موضوع باعث برگشت رو به پایین قیمت‌ها در هفته‌جاری شد؛ موضوعی که در ادامه هم با فشار اخبار مربوط به 120همت اوراق اخزا موجب افزایش بی‌میلی خریداران به خرید سهام شد و ترجیح پول‌های بزرگ همچنان بر سرمایه‌گذاری در بازار بدون‌ریسک اوراق است. مهم‌ترین خبر تاثیرگذار در شرایطی که متغیرهای بازار سرمایه در هفته‌جاری به ثبات نسبی رسیده بودند، اخبار مربوط به انتشار گسترده اوراق دولتی بود که موجب افزایش عرضه‌ها در بازار شد. میرزایی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که برخلاف سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌مرکزی درخصوص نرخ بهره و انتشار اوراق بازار افت‌های شدیدی را تجربه نمی‌کند و در وضعیت کم‌رمق با اصلاح اندک قیمتی، بیشتر اصلاح نمادی را شاهدیم. از این حیث بازار نشان می‌دهد می‌تواند با اتمام رویه فعلی بانک‌مرکزی و دولت یا انتشار اخبار مثبت و تاثیرگذار روی سودآوری شرکت‌ها مجددا با اقبال پول‌های بزرگ مواجه شود و از شرایط کم‌ریسک فعلی حرکت رو به بالایی را ثبت کند.

بازار در گرو تصمیمات دولت

تکراری اما مهم برای بورس

کمال خانزاده، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار در هفته‌ای که گذشت و در ادامه روند فرسایشی که از یک سال‌قبل شروع‌شده، هفته کم‌حجمی را پشت‌سر گذاشت، گفت: عدم‌اطمینان به تصمیمات کلان دولت درخصوص متغیرهایی که باعث بهبود وضعیت بازار سرمایه می‌شود، بازار را با این وضعیت مواجه کرده‌است. دولت این هفته نیز مانند چند ماه گذشته درخصوص افزایش نرخ دلار نیما هیچ تصمیمی اتخاذ نکرد. نرخ بهره بانکی همچنان بالاست و جذابیت بازار را از بین برده‌است. درخصوص ثبات و سودآوری شرکت‌ها تصمیماتی که طی یک سال‌گذشته اخذ شده، هیچ انعطافی نداشته و دوباره احتمال اعمال هزینه‌های بیشتر به شرکت‌های بورسی توسط دولت جهت کسب درآمد هست و این باعث‌شده در این هفته نیز مانند یک سال‌گذشته روند رو به افتی داشته‌باشیم و بی‌اعتمادی در بازار در اوج خود باشد. وی ادامه داد: بازار سرمایه گروگان تصمیمات دولت و بانک‌مرکزی است. طی یک‌سال گذشته شاخص‌کل بورس از محدوده 2.5‌میلیون واحد به محدوده دو‌میلیون و 200‌هزار واحد رسیده‌ و با افت حدود 11‌درصدی مواجه است. ارزش بازار سهام و فرابورس همچنان زیر 10همت است، ارزش دلاری بازار طی یک‌سال گذشته از 240‌میلیارد دلار به 160‌میلیارد دلار کاهش پیدا کرده‌است و به‌رغم اینکه قیمت دلار در بازار آزاد طی یک سال‌گذشته از 42‌هزار‌تومان به 62‌هزار‌تومان رسیده و حدود 50‌درصد رشد داشته و برخلاف اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بالای 40‌درصد بوده و تورم کالاهای مصرفی که شرکت‌های بورسی تولیدکنندگان آن هستند بالای 50‌درصد است، برخلاف اینکه قیمت دارایی در بازارهای موازی رشد قابل‌توجهی داشته اما سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه با توجه به تورم و افت 11‌درصدی بازار حدود 50‌درصد عقب هستند و این موارد باعث شد این هفته هم، هفته جالبی برای بازار سرمایه نباشد. خانزاده گفت: بازار سرمایه فعلا در اولویت دولت نیست و امیدواریم دولت در هفته‌های آتی درخصوص بازار تصمیمات مهمی اتخاذ کند. بازار در حال‌حاضر از ریسک‌های سیستماتیک دور شده اما دولت باید در مورد فاصله شدید نرخ دلار در بازار نیما با دلار در بازار آزاد تصمیم بگیرد و نسبت به کاهش آن اقدام کند. پیش‌بینی‌پذیر‌بودن اقتصاد همان‌طور که بارها مورد تاکید ریاست‌جمهوری بوده، باید تحقق پیدا کند و سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایه‌گذاری در بازار مولد کشور چه آینده‌ای دارد، چراکه اگر سرمایه از این بازار فراری داده شود به بازارهای نامولد موازی رفته و باعث افزایش قیمت در این بازارها می‌شود.

رکوددر بازار سرمایه

تکراری اما مهم برای بورس

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه ارزش معاملات در هفته گذشته نه‌تنها دلچسب نبود، بلکه ناراحت‌کننده نیز بود، گفت: عملا افت و رکود حاکم بر بازار سرمایه همچنان در کنار بی‌اعتمادی به این بازار حاکم است. پس از کنار رفتن سایه ریسک‌های سیاسی در مورد چالش‌های بازار سرمایه آنقدر صحبت شده و تکراری‌اند که دیگر پرداختن به آنها از جمله (نرخ نیما، نرخ بهره بانکی، نرخ بهره بدون‌ریسک، نرخ فروش‌های دستوری و افزایش هزینه‌ها و کاهش سود) از حوصله مخاطب خارج شده و نمونه‌اش را در گزارش شرکت‌های دارویی خواهیم دید که دلار ۲۸‌هزار و 500‌تومانی حذف شده و عملا هزینه‌ها با دلار نیما محاسبه خواهد شد و در صورتی‌که افزایش نرخ نداشته باشند، حاشیه سودشان از این موضوع متاثر خواهد شد. وی ادامه‌داد: این موضوعی است که به شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها وارداتی است تسری خواهد یافت. اتفاقی که در صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری افتاده، با این روند در سایر صنایع می‌تواند دیده شود. موضوع دیگر که در این شرایط می‌تواند کمی بازار را دلگرم کند، انتشار اوراق‌تبعی است تا سهامدار بابت مشارکت در بازار سرمایه و تولید به‌جای زیان‌دیدن تشویق شود. قطعا خروج پول‌هایی که در این چند هفته شاهد بودیم، در کار تولید هزینه نخواهد شد و در بازار طلا ، خودرو و ملک دیده می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟