اینتل از ممنوعیت صادرات به چین ضرر می‌کند


اینتل از ممنوعیت صادرات به چین ضرر می‌کند

اینتل اعلام کرد فروش این شرکت تراشه سازی از باطل شدن تعدادی از مجوزهای صادرات به یک مشتری در چین، آسیب خواهد دید.

اینتل از ممنوعیت صادرات به چین ضرر می‌کند

به گزارش ایران اکونومیست، اینتل در اظهارنامه خود نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، نام مشتری چینی را که مجوزش فروش به آن را از دست داد، فاش نکرد.

رویترز روز سه شنبه گزارش کرد آمریکا، مجوزهایی که به شرکت‌هایی شامل اینتل و کوالکام اجازه می‌داد تراشه‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌ها را به شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی هواوی صادر کنند را باطل کرده است.

رونمایی نخستین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی هواوی به نام «میت بوک ایکس پرو» که در ساخت آن از پردازنده «کور اولترا ۹» اینتل استفاده شده، باعث عصبانیت قانونگذاران جمهوریخواه شده است که عرضه این لپ‌تاپ را نشانه چراغ سبز وزارت بازرگانی آمریکا به اینتل برای فروش تراشه به هواوی دانستند.

پس از این که اینتل اعلام کرد انتظار دارد درآمدش در سه ماهه دوم، در محدوده ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیارد دلار باشد، سهام این شرکت در معاملات روز چهارشنبه، ۲.۹ درصد کاهش یافت و در ۲۹.۸۰ دلار ایستاد.

شرکت کوالکام هم روز چهارشنبه اعلام کرد یکی از مجوزهای صادراتش به هواوی، باطل شده است. قیمت سهام این شرکت تغییری نداشت و ثابت بود.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا پس از جلسه استماع کنگره در روز چهارشنبه، به رویترز گفت: هواوی یک تهدید است و افزود: این اقدام تغییری در سیاست نیست. شاید ما تمرکز بیشتری روی هوش مصنوعی داشته باشیم. بنابراین، وقتی در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتر یاد می گیریم، آن موقع است که باید اقدام کنیم وهنگامی که متوجه می‌شویم تراشه‌ای که قبلا به آن مجوز داده بودیم، دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی است، مجوز آن را لغو می‌کنیم.

وزارت خارجه چین که از تلاشهای آمریکا برای مسدود کردن صادرات فناوری به چین انتقاد کرده است، در بیانیه ای اعلام کرد: با این اقدام مخالف است و آمریکا، مفهوم امنیت ملی را بیش از حد گسترش داده و از کنترل صادرات برای سرکوب شرکت‌های چینی استفاده می‌کند.

هواوی در سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از احتمال جاسوسی این شرکت چینی از آمریکایی‌ها، در فهرست محدودیت‌های تجاری آمریکا قرار گرفت که در راستای تلاش گسترده‌تر واشنگتن برای تضعیف توانایی چین در تقویت ارتش خود بود. اضافه شدن به این لیست، به معنای آن است که تامین کنندگان آمریکایی باید قبل از صادرات، یک مجوز خاص را دریافت کنند.

بر اساس گزارش رویترز، محدودیت‌های جدید علیه هواوی، جدیدترین تلاش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای ممانعت از دسترسی چین به حساس‌ترین و پیچیده‌ترین فناوری آمریکا است تا توسعه فناوری پکن را مهار کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه زهر مارمولک الهام‌بخش ساخت داروی کاهش وزن شد؟