آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی


آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

اگر به هر دلیلی از یک فروشگاه یا سایت اینترنتی ناراضی هستید و شکایت دارید ولی با چگونگی شکایت از فروشگاه های اینترنتی آشنایی ندارید، در ادامه همین نوشتار به ارائه آدرس‌های لازم و آموزش نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین می‌پردازیم. با شهر سخت افزار...

اگر به هر دلیلی از یک فروشگاه یا سایت اینترنتی ناراضی هستید و شکایت دارید ولی با چگونگی شکایت از فروشگاه های اینترنتی آشنایی ندارید، در ادامه همین نوشتار به ارائه آدرس‌های لازم و آموزش نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین می‌پردازیم. با شهر سخت افزار همراه شوید تا علاوه بر مدارک لازم با روش‌های شکایت از یک فروشگاه آنلاین متخلف نیز آشنا شده و به حق خود برسید.

بدون شک شما هم تا به امروز بسیاری از کارهای روزمره مانند خرید یا کارهای شخصی خود را از طریق سایت‌های اینترنتی انجام داده‌اید؛ به عنوان مثال، سفارش غذا، پرداخت قبوض، شرکت در کلاس‌های آنلاین و مهم‌تر از همه، خرید به صورت اینترنتی.

فهرست مطالب این مقاله:

- چرا به آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی نیاز دارید؟
- مدارک لازم برای شکایت از فروشگاه‌های آنلاین
- آدرس و نحوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی (ثبت شکواییه)
- جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول

در این بین ممکن است کاربر هنگام استفاده از یک سایت یا پلتفرم آنلاین با مشکلات زیادی روبرو شده و همین موضوع باعث شود تا رابطه بین خریدار و فروشنده کالا و خدمات دچار مشکل شود.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

به عنوان مثال، تصور کنید که کالایی مثل گوشی، لپ‌تاپ و یا هر چیز دیگری را از یک فروشگاه اینترنتی خریداری کرده‌اید، اما کالا برای شما فرستاده نشده یا فروشنده پاسخ درخواست شما مبنی بر ارسال کد پیگیری مرسوله را نمی‌دهد. در چنین مواردی به نظر می‌رسد که راهی جز شکایت از سایت اینترنتی یا فروشگاه آنلاین وجود ندارد.

بر همین اساس، در ادامه مطلب به آموزش نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی پرداخته و ضمن ارائه یک نمونه متن مودبانه شکایت از کسب و کارهای اینترنتی، آموزش کاملی در رابطه با روند شکایت از سایت اینترنتی را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

چرا به آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی نیاز دارید؟

پیش از پرداختن به نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین باید بگوییم که ممکن است از یک فروشگاه اینترنتی خرید کرده باشید اما به هر دلیلی از خدمات و کالاهای خریداری شده راضی نباشید و فروشنده نیز پاسخگوی نارضایتی شما نباشد. برای نمونه ممکن است کالای تقلبی، کارکرده، معیوب، مشکل دار یا حتی دارای مغایرت دریافت کرده باشید.

همچنین شانس اینکه با مشکلاتی چون عدم تحویل سفارش، عدم بازگردانی وجه پرداختی و ده‌ها تخلف دیگر نظیر کلاهبرداری اینترنتی روبرو شوید.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

در چنین شرایطی فروشگاه اینترنتی پاسخگوی شما نیست و از آنجایی هم که ممکن است هیچ دسترسی فیزیکی به فروشگاه نداشته باشید، کاری از دستتان بر نمی‌آید.

اگرچه اغلب کاربران بر این باورند که تنها راه باقی مانده شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا است، اما خوشبختانه می‌توانید به صورت اینترنتی (آنلاین) نسبت به شکایت از سایت های اینترنتی اقدام کنید.

مدارک لازم برای شکایت از فروشگاه‌های آنلاین

برای اینکه بتوانید از یک فروشگاه اینترنتی (آنلاین) شکایت کنید باید مدارکی در دست داشته باشید که اولاً ثابت کند شما از فروشگاه مورد مناقشه خرید انجام داده‌اید. سپس بهتر است مدارکی ارائه کنید که نشان دهد فروشگاه مرتکب تخلف، خلف وعده یا به نحوی نقض حقوق شما (به عنوان مشتری) گردیده است.

مدارک ضروری برای ثبت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی:

  • اسکرین شات از سبد خرید موفق (پرداخت شده) یا فاکتور خرید
  • اسکرین شات از پرداخت موفق یا کد رهگیری تراکنش یا عکس قبض کارت به کارت
  • اسکرین شات از صفحه کالا یا خدمت ارائه شده در فروشگاه

این‌ها ضروری‌ترین مدارک برای شکایت از فروشگاه‌های آنلاین هستند که با داشتن آنها می‌توانید اقدام به طرح شکایت علیه سایت ها کنید. لازم به ذکر است معمولاً فاکتور خرید از طریق حساب کاربری‌تان در فروشگاه اینترنتی قابل دریافت است. در اغلب موارد هم این فاکتور به آدرس ایمیلتان ارسال می‌شود.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

به توجه به نکات بالا بهتر است همواره از صفحه پرداخت اینترنتی خریدهایتان اسکرین شات بگیرید تا بعداً به مشکل بر نخورید.

حالا که از مدارک ضروری برای ثبت شکایت علیه فروشگاه‌های اینترنتی مطلع شدید، باید بدانید مدارک دیگری هم وجود دارد که می‌تواند روند رسیدگی به شکایت شما از سایت های اینترنتی را تسریع کند یا در اثبات حقانیت شما و پاسخگو نبودن فروشگاه مفید باشد.

برای این منظور می‌توانید از تیکت های پشتیبانی، صحبت‌هایتان با فروشگاه و هر چیز دیگری که گواه پاسخگو نبودن فروشگاه باشد، اسکرین شات بگیرید و ارائه کنید.

قویاً توصیه می شود از کالاهای خریداری شده در شرایط اولیه یا قبل از مرجوع کردن آن عکس بگیرید تا بعداً بتوانید در صورت نیاز آنها را ارائه کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- چگونه نارضایتی از دیجی کالا را پیگیری کنیم؟

آدرس و نحوه شکایت از فروشگاه‌ آنلاین (ثبت شکواییه)

برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی دو گزینه دارید. گزینه اول شکایت از سایت اینترنتی از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است. اما یک گزینه دیگر هم دارید و آن هم شکایت از طریق اینماد محسوب می‌شود که به سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات (امتا) منتقل شده است.

بهترین روش برای طرح شکایت علیه سایت ها و فروشگاه های اینترنتی کدام است؟

اینکه در چه زمانی به شکایت شما رسیدگی شود کاملاً به موضوع شکایتتان، مدارک ارائه شده و پاسخ فروشگاه بستگی دارد و نمی‌توان یک سامانه را بهتر از دیگری دانست. با این حال می‌توانید از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی شروع کنید.

آموزش شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

در صورتی که فروشگاه عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی باشد، می‌توانید از این طریق اقدام به شکایت از فروشگاه های اینترنتی کنید.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

برای شروع به آدرس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، بخش شکایت مراجعه کنید.

حالا شما می‌توانید با پُر کردن فیلدها و بارگذاری مدارکتان، از یک فروشگاه شکایت کنید. دقت داشته باشید که باید یک شرح مفید و ترجیحاً مختصر از واقعه و شکایتتان را در بخش شرح کامل شکایت بنویسید. سپس مدارک خواسته شده را به صورت عکس یا اگر تعداد آنها زیاد باشد به صورت فایل Zip بارگذاری و پیوست کنید.

شما باید در فیلد نام دامنه آدرس و اسم فروشگاه را جستجو کنید تا اگر عضو اتحادیه باشد، آن را انتخاب کنید. با این کار شکایت شما برای فروشگاه فرستاده می‌شود و از شکایت شما مطلع می‌شوند.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

حالا که شکایت خود را ثبت نمودید می‌توانید از طریق کد پیگیری ارائه شده و کد ملی‌تان آن را پیگیری کنید. غالباً طی یک الی دو روز شکایت شما به فروشگاه فرستاده می‌شود و پاسخ اولیه دریافت می‌کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- آخرین وضعیت شکایت‌ها و نارضایتی از لندو؛ به مشتریان لندو و تیمچه بگوییم مالباخته؟

بدیهی است اگر نارضایتی و شکایت شما واقعاً به حق باشد اما در تماس با خود فروشگاه به آن رسیدگی نشده باشد، اغلب مواقع فروشگاه‌ها اقدام به فرافکنی و ارائه پاسخ‌هایی می‌کنند که ادعاهای شما را زیر سؤال ببرند. همچنین در این مرحله ممکن است فروشگاه‌ها به جهت مختومه کردن شکایت وعده‌هایی به شما بدهند اما بعدتر پاسخگو نباشند.

به همین دلیل باید به ادعاهای فروشگاه به طور مستند و مستدل با توضیحات معقول و منطقی پاسخ بدهید تا بتوانید حقانیت خود یا تخلف فروشگاه را احراز کنید.

دقت داشته باشید پس از پاسخ دادن فروشگاه به شکایتتان، «اشتباهاً بر روی گزینه اعلام رضایت کلیک نکنید» که شکایتتان بسته می‌شود.

به این ترتیب باید شکایتتان از سایت را پیگیری کنید تا سرانجام به عملی منتهی شود که می‌تواند ارجاع شکایت به اتحادیه، ارجاع به هیئت کارشناسی و نظیر آنها باشد.

فراموش نکنید باید سعی کنید با ارائه توضیحات قانع کننده، مدارک، مستندات و اسکرین شات یا حتی استناد به قوانین جاری کشور، حقانیت خود را به اثبات برسانید.

آموزش و نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین از طریق سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات

راه دوم برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است که می‌توانید به طور موازی شکایتتان را از طریق هر دو سامانه شکایت از فروشگاه های اینترنتی پیش ببرید. در ادامه به آموزش این طریق شکایت از فروشگاه های آنلاین می پردازیم.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

برای استفاده از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایت از سایت اینترنتی باید در آن ثبت نام کنید که به وارد کردن یک شماره موبایل فعال و اطلاعات هویتتان نیاز است. همچنین باید مجوز دسترسی به اطلاعات هویتتان را جهت استعلام تأیید کنید.

نحوه شکایت از فروشگاه های آنلاین بدین صورت است که پس از ثبت نام حالا می‌توانید نسبت به شکایت از فروشگاه های اینترنتی مورد نظرتان اقدام کنید. برای این کار به مستندات مورد نیاز و همچنین اطلاعات تراکنش بانکی نیاز دارید.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

پس از اینکه نام دامنه را وارد کردید و گزینه استعلام را فشردید، باید در فیلد دوم حوزه فعالیت یا عنوان کالا و خدمت فروشگاه مورد نظر را انتخاب کنید. برای نمونه ممکن است یک کسب و کار در زمینه‌های متنوعی فعالیت و مجوز داشته باشد اما شما از بخش مشخصی شکایت دارید (نظیر: فروش گوشی موبایل و لوازم جانبی)

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

در انتهای این بخش از آموزش نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین باید اطلاعات تراکنش بانکی را به طور کامل وارد کنید و شرح شکایتتان را بنویسید. در مرحله آخر باید ثبت شکایت کنید و تا زمان خاتمه رسیدگی شکایتتان را پیگیری نمایید.

خوشبختانه این سامانه قدرت اجرایی دارد و می‌تواند فروشگاه‌ها را ملزم به برآورده کردن خواسته شما کند. حتی اگر فروشگاه از اجرای رأی هیئت داوری خودداری کند، امکان به اجرا گذاشتن آن از طریق سامانه قوه قضاییه وجود دارد.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

لازم به ذکر است در صورت ارجاع شکایت به هیئت داوری، این کار رایگان نخواهد بود و تعرفه آن بسته به موضوع شکایت می‌تواند بین 2 تا 20 درصد (حداقل 100 هزار تومان) باشد که باید توسط شما (شاکی) پرداخت شود. قوانین را می‌توانید به طور کامل اینجا مطالعه کنید. به این ترتیب می‌توانید نسبت به ثبت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی و پیگیری آن تا حصول نتیجه اقدام کنید.

شکایت از طریق پلیس فتا

یکی دیگر از روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی، مراجعه به سایت پلیس فتا و ثبت شکایت است. با شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا، کارها به صورت خودکار از طریق پلیس و دادسرای جرایم رایانه‌ای انجام می‌شود.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی ابتدا وارد سایت پلیس فتا شوید. ابتدا باید عضو این سایت شده و مطابق تصویر بالا پس از ثبت نام وارد قسمت گزارش تخلف وب سایت شده و در بخش مربوطه فرم شکایت پلیس فتا را تکمیل و سپس تایید کنید. همچنین برای شکایت از پیج اینستاگرام به پلیس فتا نیز از همین طریق قابل انجام است.

شکایت از طریق مرجع قضایی

برای پیگیری موضوع باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ضمن ثبت نام در سامانه ثنا، شکایت خود را عنوان کنید. این شکوائیه به دادسرای جرائم رایانه ای ارسال شده و در صورتی که نیاز به بررسی بیشتر باشد، دادسرا موضوع را پلیس فتا ارجاع داده و تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

- کدام فروشگاه های خرده فروشی اینترنتی در شبکه های اجتماعی محبوب ترند؟
- چگونه نارضایتی از دیجی کالا را پیگیری کنیم؟

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

امروزه شاهد گسترش استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی هستیم و افراد زیادی به جای حضور در فروشگاه‌ها، سفارش‌های خود را به صورت آنلاین در این فروشگاه‌ها به ثبت می‌رسانند. اما همان‌طور که می‌توان حدس زد، تمام فروشگاه‌های آنلاین فعالیت قانونی نداشته و نمی‌توان به تمام آن‌ها اعتماد کرد. این در حالی است که به دلیل نمایش محصولات جذاب و فریبنده، بسیاری از افراد به دام کلاهبرداران اینترنتی می‌افتند.

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

در چنین شرایط برای اینکه بتوانید از یک فروشگاه اینترنتی (آنلاین) شکایت کنید باید مدارکی در دست داشته باشید که اولاً ثابت کند شما از فروشگاه مورد مناقشه خرید انجام داده‌اید. سپس بهتر است مدارکی ارائه کنید که نشان دهد فروشگاه مرتکب تخلف، خلف وعده یا به نحوی نقض حقوق شما (به عنوان مشتری) گردیده است.

در پایان نیز می‌توانید با استفاده از روش‌های ذکر شده در این مطلب از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنید. در ادامه مطلب به برخی سوالات رایج و پرتکرار در رابطه با نحوه شکایت از سایت اینترنتی پرداخته شده است.

آیا از فروشگاه های اینترنتی که کالاها و خدمات به فروش می رسانند، می توان شکایت کرد ؟

بله، برای اینکه بتوانید از یک فروشگاه اینترنتی (آنلاین) شکایت کنید باید مدارکی در دست داشته باشید که اولاً ثابت کند شما از فروشگاه مورد مناقشه خرید انجام داده‌اید. سپس بهتر است مدارکی ارائه کنید که نشان دهد فروشگاه مرتکب تخلف، خلف وعده یا به نحوی نقض حقوق شما (به عنوان مشتری) گردیده است.

نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی اینستاگرام چگونه است؟

از آنجایی که صفحات اینستاگرامی مصداق فروشگاه آنلاین نیستند، اغلب مواقع باید از طریق دادسرا اقدام به شکایت علیه فروشنده های اینستاگرامی یا کلاهبرداری اینستاگرامی کنید. به عبارت دیگر، شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام به صورت مستقیم از طریق روش‌های ذکر شده امکان‌پذیر نبوده و شما باید برای این کار به دادسرا مراجعه کنید.

تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی چیست؟

امکان شکایت تلفنی از فروشگاه های اینترنتی وجود ندارد و باید از طریق یکی از سامانه های آنلاین و روش های معرفی شده اقدام کنید.

برای شکایت از خرید اینترنتی چه باید کرد؟

برای رسیدگی به تخلفات فروشگاه های اینترنتی یا آنلاین می توانید از طریق سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات یا اینماد اقدام کنید.

از چه طریقی می توان نسبت به تخلفات فروشگاه های اینترنتی شکایت کرد؟

برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی دو گزینه دارید. گزینه اول شکایت از سایت اینترنتی از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است. اما یک گزینه دیگر هم دارید و آن هم شکایت از طریق اینماد محسوب می‌شود که به سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات (امتا) منتقل شده است. جزئیات بیشتر را می‌توانید در مطلب فوق بخوانید.

نمونه شکایت از فروشگاه اینترنتی

نمونه متن طرح شکایت یا همان شکواییه:

«احتراماً به استحضار می رساند بنده در سفارش ۲۵۷۳۸۳۴۱۷ از فروشگاه مزبور یک دستگاه گوشی موبایل A52s خریداری نموده ام که همان روز تحویل با ارائه تصاویر و مستندات اعلام نمودم گوشی کارکرده-غیر نو می باشد که به طور قطعی و واضح و مبرهن از ظاهر آن شامل وجود خراشیدگی در بالا و پایین و کناره گوشی و چسب اضافی در محل مونتاژ پنل جلویی قابل تشخیص است.
گوشی در بازه مقرر مرجوع گردیده اما فروشگاه آن را بدون ایراد تشخیص داده است، در صورتی که بنده ده ها تصویر و مستندات کافی برای اثبات معیوب بودن آن در اختیار دارم. لذاً تقاضای بازگردانی وجه پرداختی یا تعویض کالا را دارم.»

مراحل پیگیری شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

نمونه پیگیری شکایت از فروشگاه آنلاین:

آموزش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

در صورتی که درباره طریقه و چگونگی شکایت از فروشگاه های اینترنتی پرسشی دارید یا می خواهید تجربه تان را با دیگران به اشتراک بگذارید، لطفاً آن را در بخش نظرات همین مطلب بنویسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گوشی پرچمدار قدیمی یا میان رده جدید؟ کدامیک را بخریم؟