کاهش مهلت حق‌تقدم از 60 به 30 روز


احمد لطفی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق‌بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: با اجرای قانون جدید ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور، فرآیند تامین مالی ناشران تسریع می‌شود. احمد لطفی با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود در افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار، وجود تشریفات غیرضروری در این فرآیند است، اظهار کرد: این تشریفات که عمدتا ریشه در الزامات ذکرشده در لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ دارد، منجر به طولانی‌شدن فرآیند افزایش سرمایه ناشران شده‌است.

وی افزود: به‌طور مشخص اگر افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران باشد، بر اساس ماده‌۱۶۶ قانون تجارت مهلت استفاده از حق‌تقدم ۶۰ روز تعیین و به مدت ۳۰ روز قابل‌تمدید است. همچنین بر اساس ماده‌۱۷۳ این قانون، شرکت‌های سهامی عام باید قبل از عرضه سهام جدید برای پذیره‌نویسی عمومی یا عرضه عمومی حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده، مجوز انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی را از مرجع ثبت شرکت‌ها اخذ کنند. لطفی بیان‌کرد: با توجه به تدوین قانون تجارت در سال‌۱۳۴۷ و قدیمی‌بودن آن و تغییرات صورت‌گرفته در سایر قوانین و مقررات از جمله «تعیین سازمان بورس‌ و اوراق‌بهادار به‌عنوان مرجع صدور مجوز عرضه عمومی»، با هدف تسهیل در فرآیند تامین مالی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس، اصلاح این قوانین در دستور کار نهاد ناظر قرارگرفت.

بر این اساس، کاهش مهلت استفاده از حق‌تقدم و عدم‌نیاز به اخذ مجوز عرضه عمومی از مرجع ثبت شرکت‌ها پیش از پذیره‌نویسی عمومی، به‌عنوان راهکاری جهت تسریع در فرآیند افزایش سرمایه ناشران در طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها پیشنهاد شد که این طرح در مجلس، مورد تصویب قرارگرفت. وی افزود: بر اساس ماده‌۱۸ این قانون، مهلت اعمال حق‌تقدم در شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار ۳۰ روز عنوان‌شده که به مدت ۱۵ روز دیگر هم قابل‌تمدید است. همچنین مهلت پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده از ۳۰ روز به ۱۵روز کاهش‌یافته که برای یک هفته دیگر قابل‌تمدید است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت انواع نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی+ جدول