طرز تهیه فراپه قهوه در 5 دقیقه به روش کافی شاپی با نسخه اصلی


طرز تهیه فراپه قهوه در 5 دقیقه به روش کافی شاپی با نسخه اصلی

فراپه قهوه (Frappé coffee)، قهوه سرد، فراپه یونانی یا فراپه قهوه یونانی همگی نام‌های مصطلح یک نوشیدنی با قهوه سرد و خنک کافی شاپی است. فراپه که در لغت به معنای «سرد شده» و «یخ»‌ است، عموماً از قهوه فوری، آب، شکر و گاهی شیر تهیه...

فراپه قهوه (Frappé coffee)، قهوه سرد، فراپه یونانی یا فراپه قهوه یونانی همگی نام‌های مصطلح یک نوشیدنی با قهوه سرد و خنک کافی شاپی است. فراپه که در لغت به معنای «سرد شده» و «یخ»‌ است، عموماً از قهوه فوری، آب، شکر و گاهی شیر تهیه می‌شود. بد نیست بدانید فراپه در سال 1957 در تسالونیکی با آزمایش «دیمیتریس واکوندیوس»، نماینده برند نسکافه اختراع شد. فراپه قهوه مشهورترین و کلاسیک‌ترین نوع فراپه است و انواع فراپه میوه‌ای هم در سال‌های اخیر مرسوم شده است. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه فراپه قهوه یونانی به روش کافی شاپ‌های مشهور را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه فراپه قهوه اصیل یونانی (۱ لیوان ۲۴۰ گرمی)

  • قهوه فوری (نسکافه): ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری
  • آب سرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • یخ: ۳ تکه
  • آب یخ یا شیر: برای اضافه کردن به فراپه

مدت زمان آماده‌سازی فراپه قهوه یونانی: ۵ دقیقه

میزان کالری در یک فنجان قهوه فراپه یونانی: حدود ۳۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه فراپه قهوه به روش کافی شاپی

یونانی‌ها برای درست کردن فراپه قهوه فقط از قهوه فوری (نسکافه) استفاده می‌کنند و خبری از قهوه اسپرسو و حتی خامه و سیروپ یا بستنی در آیس کافی یونانی‌ها نیست به همین خاطر هم کالری پایینی دارد.

مرحله اول: شکر، قهوه فوری و آب سرد را با هم مخلوط کنید

برای درست کردن فراپه قهوه به روش یونانی شما باید قهوه فوری، آب سرد و شکر را در یک لیوان بریزید و با فوم ساز یا همزن برقی خوب هم بزنید تا یک کف غلیظ و فوم شکل درست شود. شکر را حتما در این مرحله اضافه کنید تا به فومی شدن بافت قهوه کمک کند.

مرحله دوم: یخ و آب سرد را اضافه کنید

حالا به آرامی مقداری آب سرد یا شیر سرد هم اضافه کنید و هم بزنید. اگر شیر به فراپه اضافه کنید طعم خامه‌ای پیدا می‌کند، اما در نسخه اصلی فراپه قهوه فقط آب سرد داریم. حالا مکعب‌های یخ را هم اضافه کنید.

مرحله آخر: فراپه را سرو کنید

فراپه قهوه یونانی شما آماده است. گوارای وجود!

فوت و فن‌های طرز تهیه فراپه قهوه

  • یونانی‌ها فراپه قهوه را به عنوان یک نوشیدنی با اصالت یونانی بدون اضافه کردن سیروپ، بستنی یا خامه فرم گرفته سرو می‌کنند اما شما می‌توانید به دلخواه هر کدام از این مواد را به نوشیدنی فراپه خود اضافه کنید و به صورت تاپینگ روی آن بریزید. در این صورت فقط ۲/۳ لیوان را با نوشیدنی فراپه پر کنید و مقداری فضا برای بستنی یا خامه باقی بگذارید.
  • فراپه اصلی با قهوه فوری یا همان نسکافه درست می‌شود اما به جای قهوه فوری از قهوه اسپرسو هم می‌توانید استفاده کنید. برای این ۱ لیوان فراپه از ۱ شات اسپرسو استفاده کنید و به همین ترتیب فراپه را آماده کنید. اما درست کردن فراپه با قهوه اسپرسو توصیه نمی‌شود چون اسپرسو در دمای پایین طعم جالبی ندارد و در نهایت طعم فراپه به خوشمزگی فراپه نسکافه نخواهد بود.

سوالات متداول درباره فراپه قهوه

فراپه چیست؟

فراپه یک نوشیدنی قهوه با اصالت یونانی است. در اصل فراپه در سال 1957 در تسالونیکی یونان با آزمایش «دیمیتریس واکوندیوس»، نماینده برند نسکافه اختراع شد. او که به دنبال آب گرم برای نوشیدن قهوه فوری خود بود به خاطر اینکه آب گرم پیدا نکرد، قهوه فوری خود را در آب سرد ریخت و اتفاقا از طعمش خوشش آمد.

در گذشته به این نوشیدنی قهوه «فراپه نسکافه» (Nescafé frappé) می‌گفتند و اغراق نیست اگر بگوییم برند مشهور نسکافه شهرت خود را مدیون نوشیدنی فراپه است. در حال حاضر فراپه قهوه یا فراپه نام مصطح‌تر این نوشیدنی است.

چقدر شکر در فراپه بریزیم؟

اگر فراپه قهوه را شیرین‌تر دوست دارید از ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید.

انواع فراپه قهوه کدامند؟

یونانی‌ها فراپه را با توجه به مقدار شکر، شیر و سایر موارد تشکیل‌دهنده با اسامی مختلف سفارش می‌دهند:

  • فراپه اسکیتوس (skiathos): یک نوشیدنی قهوه ساده متشکل از قهوه فوری و آب و یخ، بدون شکر و بدون شیر است و مطابق ذائقه افرادی است که قهوه تلخ و غلیظ دوست دارند.
  • فراپه متریوس (metrios): در این فراپه قهوه مقدار شکر و قهوه مساوی است و شیرینی نوشیدنی متوسط است.
  • فراپه گلیکوس (glikos): در این مدل فراپه مقدار شکر دو برابر قهوه است و در نتیجه طعم فراپه شیرین است.
  • فراپه میگالا (migaloo): این مدل فراپه به جای آب با شیر درست می‌شود و طعم خامه‌ای فراپه قهوه قوی‌تر می‌شود.

کالری فراپه قهوه چقدر است؟

یونانی‌ها فراپه قهوه را ساده و بدون خامه و بستنی میل می‌کنند. میزان کالری فراپه قهوه یونانی با این رسپی گفته شده حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوکالری و در نتیجه یک نوشیدنی کافئین‌دار با کالری پایین است.

فرق فراپه با فراپاچینو چیست؟


اگر فراپه قهوه با اسپرسو درست شود و موادی مثل سیروپ، کامل سس شکلات، بستنی یا خامه به آن اضافه شود یک نوشیدنی بر پایه قهوه به نام فراپاچینو خواهیم داشت. فراپه در نسخه اصلی خود با قهوه فوری و آب سرد و کمی شکر درست می‌شود و یک آیس کافی سرد و ساده است.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در روزهای گرم تابستان یک نوشیدنی خنک کافئین‌دار میل کنید، فراپه قهوه با طرز تهیه آسانی که دارد یک انتخاب عالی است. شما فراپه قهوه دوست دارید؟ فراپه قهوه را در کافی شاپ میل می‌کنید یا تجربه درست کردن آن را در خانه هم دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.




نمونه‌های زیبای تزیین ژله با اسمارتیز