درگ جالب بی ام و X6 با فورد اکسپلورر ST و دوج دورانگو SRT


درگ جالب بی ام و X6 با فورد اکسپلورر ST و دوج دورانگو SRT

در این رقابت، ب‌ام‌و X6 با پیشرانهٔ شش سیلندر و ۳۳۵ اسب بخار قدرت، به مصاف دو شاسی‌بلند آمریکایی رفته که قوی‌تر و البته بزرگ‌تر هستند. از لحاظ فنی، این خودروها هر سه شاسی‌بلندهای میان سایز محسوب می‌شوند اما دو خودروی آمریکایی بزرگ‌تر بوده و...

در این رقابت، ب‌ام‌و X6 با پیشرانهٔ شش سیلندر و ۳۳۵ اسب بخار قدرت، به مصاف دو شاسی‌بلند آمریکایی رفته که قوی‌تر و البته بزرگ‌تر هستند.

از لحاظ فنی، این خودروها هر سه شاسی‌بلندهای میان سایز محسوب می‌شوند اما دو خودروی آمریکایی بزرگ‌تر بوده و به سه ردیف صندلی مجهز هستند درحالی‌که X6 یک شاسی‌بلند کوپه محسوب می‌شود. البته این خودرو اساساً همان X5 با سقف شیب‌دار است و بنابراین تقابل آن با اکسپلورر و دورانگو چندان هم بی‌راه نخواهد بود. علاوه بر این، X6 هرچند اصالت آلمانی دارد اما درواقع ساخت آمریکا است زیرا در کنار X5 در کارخانهٔ ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. این رقابت در هوای بارانی و آسفالت خیس برگزار شده که شرایط را برای خودروها سخت‌تر می‌کند.

ب‌ام‌و حاضر در این رقابت که از نوع X6 xDrive40i است، ضعیف‌ترین عضو جمع به‌حساب می‌آید. این کراس‌اوور کوپه به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است که ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته همه می‌دانیم که قدرت اعلامی خودروهای ب‌ام‌و معمولاً کمتر از واقعیت است. زیر کاپوت اکسپلورر ST هم یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر قرار گرفته است اما این موتور از نوع V شکل توئین توربو است و ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی تنفس طبیعی دورانگو SRT اما نه‌تنها کاملاً با دو رقیب خود متفاوت است بلکه با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور، بیشترین خروجی را دارد.

هر سه خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و برخلاف فورد که گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک دارد، دورانگو و X6 از گیربکس‌های هشت سرعته استفاده می‌کنند. بااین‌حال، دوج به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر از دو شاسی‌بلند دیگر است. ابتدا فورد و ب‌ام‌و به مصاف هم می‌روند. در مسابقات رولینگ، اکسپلورر ST با اختلاف زیادی پیروز می‌شود اما در درگ از حالت سکون شرایط متفاوت شده و حالا دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند. نهایتاً در درگ پایانی این X6 است که با اختلاف ۰.۳ ثانیه رقیب آمریکایی را مغلوب می‌کند.

در مسابقهٔ رولینگ بین دورانگو و اکسپلورر بازهم شاهد رقابت بسیار نزدیکی هستیم اما در رولینگ دوم که از سرعت بالاتر آغاز می‌شود، فورد برتری پیشرانهٔ V6 توئین توربوی خود را به رقیب نشان می‌دهد. بااین‌حال، در درگ از حالت سکون دوباره ورق برمی‌گردد و اکسپلورر به‌راحتی مغلوب می‌شود. در آخر هم شاهد یک مسابقهٔ درگ بین دورانگو و X6 هستیم که با پیروزی دوج و ثبت زمان ۱۲.۹ ثانیه به پایان می‌رسد درحالی‌که X6 پس از ۱۳.۷ ثانیه به خط پایان می‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی

دوج دورانگو SRT ب‌ام‌و X6 xDrive40i فورد اکسپلورر ST
پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۷۵ اسب بخار ۳۳۵ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر ۵۶۲ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۷۵ کیلوگرم ۲۱۳۷ کیلوگرم ۲۲۰۱ کیلوگرم
قیمت ۷۶,۵۹۰ دلار ۷۵,۶۷۵ دلار ۵۷,۱۰۰ دلار

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بزرگترین شوروم و تعمیرگاه مرکزی استاندارد لاماری افتتاح شد + عکس