زبان طراحی مک لارن در آینده چه تاثیری بر صنعت خودرو می‌گذارد؟


زبان طراحی مک لارن در آینده چه تاثیری بر صنعت خودرو می‌گذارد؟

مدیر ارشد طراحی مک‌لارن از آینده این برند خودروسازی در طراحی و مهندسی می‌گوید. مرکز فناوری مک‌لارن در شهر «ووکینگ» انگلستان میزبان خودروهای خاص و بی‌نظیری است که شامل مدل‌های مسابقه‌ای چون مک‌لارن M8D، MP4/2B فرمول ۱ و MCL38 یا مدل‌های...

مدیر ارشد طراحی مک‌لارن از آینده این برند خودروسازی در طراحی و مهندسی می‌گوید.

مرکز فناوری مک‌لارن در شهر «ووکینگ» انگلستان میزبان خودروهای خاص و بی‌نظیری است که شامل مدل‌های مسابقه‌ای چون مک‌لارن M8D، MP4/2B فرمول ۱ و MCL38 یا مدل‌های جاده‌ای مانند MP4-12C، F1، اسپیدتیل و الوا می‌شود. طراحان تاثیرگذاری چون گوردون موری، موسس برند GMA، و فرانک‌ استیفنسون مسئولیت طراحی برخی از این خودروها و مسئولیت طراح ارشد مک‌لارن را برعهده داشتند. امروزه این وظیفه بر دوش «توبیاس سولمان» گذاشته شده است.

این طراح آلمانی‌تبار درباره پیشینه طراحی مک‌لارن می‌گوید:

از تیمم می‌خواهم که اینجا قدم بزنند، یک سری جزئیات تازه را پیدا کنند و سپس به‌شکلی تازه آن‌ها را تفسیر کنند. وقتی از بلوار کنار مرکز عبور می‌کنید، الهام می‌گیرید و می‌فهمید که می‌توانید کارهای زیادی با آن انجام دهید. من در شرکت‌های زیادی مشغول به کار بوده‌ام؛ از نمونه‌های بزرگ تا کوچک. مک‌لارن رویای من بود.

مکلارن سولوس جی تی

سولمان که به‌عنوان طراح نسخه تولیدمحدود «سولس GT» شناخته می‌شود، در تاریخی حساس به این شرکت پیوسته؛ درست زمانی که بحرین مالکیت مک‌لارن را در دست گرفته است. او در این مجموعه خودروسازی به‌همراه «میکائیل لیترز»، ارشد سابق در فراری، همکاری خواهد کرد و امید دارد که بتوانند گستره محصولات مک‌لارن را افزایش دهند. سولمان کار خود را با ایجاد زبان طراحی تازه مک‌لارن آغاز کرده است و می‌خواهد با افزودن دو خط شانه جدید موسوم‌به «پرفورمنس لاین»، دماغه پایین کاپوت و بخش عقبی باز به‌همراه المان‌های افقی به این هدف دست پیدا کند. هر چند که یافتن المان‌های جدید با نگاهی به گذشته مدل‌های جاده‌ای مک‌لارن میسر شده است اما این طراح آلمانی اطمینان می‌دهد که منجربه آفرینش ظاهری کلاسیک نخواهند شد.

ما با مسابقات رشد کرده‌ایم و حال همه‌چیز بخشی از آن است. ما برای درک و تصویرسازی آینده، به درک DNA و کلیت مک‌لارن نیاز داریم. طرفداران و مشتریان خوبی داریم. مردم محصولات ما را خیلی دوست دارند چون تاریخچه مسابقاتی داریم. ما مسابقه‌دهندگانی بودیم که خودرو ساختند.

هدف ما طراحی کاراکترهای متفاوت برای محصولات مختلف است تا آن‌ها را بهتر از هم جدا کنیم. مردم فقط مک‌لارن بودن خودرو را تشخیص نمی‌دهند آن‌ها مدل را هم می‌شناسند. قطعا به‌شکلی بی‌سابقه رو به جلو حرکت می‌کنیم. در این مسیر، باید به پیشرانه‌های دیگر هم نگاه داشته باشیم.

یکی از اصلی‌ترین قواعد کاری ما چه در خودروهای بنزینی و بعدتر در مدل‌ها مجهز به پیشرانه‌های دیگر این است که فرم (طراحی) باید عملکرد را دنبال کند. به این ترتیب، کاربری خودرو ویژگی‌های فیزیکی بخش فنی آن تاثیر مستقیمی روی طراحی بدنه و کابین آن خواهد گذاشت. موردی که به گفته سولمان در مدل‌های پیشین مک‌لارن به‌وضوح دیده می‌شود. ارتباط میان عملکرد و طراحی در طراحی پرچمدار سولمان، سولوس GT، هم به چشم می‌خورد. او تلاش کرده تا در طراحی این ابرخودروی خاص کاری کند که بخش‌های درونی خودرو بیشتر در معرض چشمان بیننده قرار بگیرد.

ما دوست داریم از قطعات هم لذت ببریم. پس وقتی نیاز به در یا لولا نداریم می‌گذاریم (عیان) باقی بماند. ما دست‌دردست مهندسان و آیرودینامیک کار می‌کنیم؛ همین مسئله ما را به جلوه بصری متمایزی می‌رساند.

بی‌شک مک‌لارن را می‌توان از جمله شرکت‌های پیش‌رو در زمینه طراحی و صدالبته مهندسی دانست که با تکیه بر دانش موتوراسپرت و فناوری ساخت مناسب، موفق شده بازار خود را در میان برندهای به‌نام باسابقه‌ای چون فراری، لامبورگینی و… پیدا کند. هر چند امروزه تمرکز این برند روی ساخت خودرو بیشتر از قبل است اما همچنان در مسابقات مشهور نیز شرکت می‌کند و همانند فراری، از دانش خود در هر دو قسمت به‌نحو احسن استفاده می‌کند. از سخنان مدیر طراحی کنونی این برند هم می‌توان دریافت که آینده نه‌چندان دور، شاهد رونمایی اولیه یک مدل برقی خواهیم بود. نظر شما درباره مک‌لارن برقی چیست؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم