آغوش شی برای پوتین به چه معناست؟


دو نشانه وجود دارد که رابطه روسیه و چین بیش از پیش گرم شده است: ابتدا...
دو نشانه وجود دارد که رابطه روسیه و چین بیش از پیش گرم شده است: ابتدا رهبر روسیه از موسسه‌ای در هاربین که به‌دلیل تحقیقات دفاعی معروف است، بازدید کرد و رئیس‌جمهور شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری روسیه را عامدانه و به گرمی در مقابل دوربین‌ها در اقدامی نادر به آغوش کشید.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در یک نمایشگاه تجاری در یکی از شهرهای شمال شرقی چین شرکت کرد و از یک دانشگاه دولتی که به‌دلیل تحقیقات پیشرفته دفاعی‌اش شهرت دارد، بازدید کرد و نشان داد که چگونه روابط اقتصادی و نظامی بین این دو کشور به‌رغم فشار غربی‌ها رشد کرده است.

سفر پوتین به هاربین، یک شهر چینی با گذشته روسی، بخشی از سفری است که هدف آن نشان دادن این است که او دوستان قدرتمندی دارد، حتی اگر غربی‌ها به‌دنبال آن باشند که وی را بیش از پیش منزوی کنند. این دیدار پس از یک روز گفت‌وگو بین او و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین انجام شد که به نظر می‌رسد نه تنها همسویی استراتژیک این دو رهبر قدرتمند و اتوکرات علیه غرب بیشتر شده، بلکه این دو دارای یک رابطه شخصی هم هستند. رسانه‌های دولتی چین در تهیه گزارش سفر رئیس‌جمهوری روسیه در تصاویری نشان دادند که پوتین و شی پس از گفت‌وگوهای رسمی روز پنج‌شنبه، زیر درختان بید قدم می‌زدند و در یک غرفه سنتی در محوطه وسیع ژونگ نانهای، دور یک میز به همراه مترجمانشان نشسته و چایی می‌نوشند. عصر هنگام که شی پوتین را دید، رئیس‌جمهوری چین در ابراز محبتی نادر، ولادیمیر پواین را به آغوش کشید؛ موردی که عمدتا از «شی» سر نمی‌زند.

ریچارد مک‌گرگور، کارشناس ارشد آسیای شرقی در موسسه لووی در سیدنی گفت: «آغوش بسیار عمدی شی برای پوتین تنها برای دوربین‌ها مبنی بر اینکه رابطه سیاسی بین این دو کشور بسیار نزدیک است، نبوده است. وی افزود: «همچنین نوعی تحقیر نسبت به واشنگتن وجود داشت که پکن را تحت فشار قرار داده است تا از حمایت مسکو دست بردارد. این به وضوح نشان می‌دهد که خواست آمریکا به‌هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.» نمایش رفاقت به جز در مقابل دوربین‌ها، در بیانیه مشترکشان هم به اوج رسید که در آن ایالات متحده را هدف قرار دادند و پوتین و شی، واشنگتن را متهم به سرکوب کشورهایشان کردند. این بیانیه متعهد شد که روسیه و چین در بخش‌های حیاتی مانند انرژی، فضا و ارتش همکاری نزدیک‌تری خواهند داشت.

اوج روابط امنیتی فزاینده بین دو قدرت دارای سلاح هسته‌ای دیدار پوتین از هاربین است؛ درحالی‌که چین و روسیه متحدان رسمی متعهد به دفاع از یکدیگر با حمایت نظامی نیستند، نیروهای مسلح آنها در سال‌های اخیر بیشترین همکاری را با یکدیگر داشته‌اند. نیروی هوایی و نیروی دریایی آنها تمرینات نظامی مشترکی از جمله در نزدیکی آلاسکا و تایوان، جزیره مستقل مورد ادعای پکن، برگزار کرده‌اند. روز پنج‌شنبه، این دو رهبر از ادعاهای جداگانه خود در قبال تایوان و اوکراین حمایت کردند. درحالی‌که چین متعهد شده است که به روسیه تسلیحات مرگبار ارائه نخواهد کرد، اما بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعاتی مانند نیمه‌هادی‌ها و ماشین‌آلات بوده است که هم مصارف غیرنظامی و هم نظامی دارند.

منبع : دنیای اقتصاد
به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته