خواص عناب چیست؟ هرآنچه باید در مورد این میوه بدانید.


خواص عناب چیست؟ هرآنچه باید در مورد این میوه بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید عناب میوه‌ای با خواص فراوان است که بیش از ۳۰۰۰ سال است به‌عنوان خوراکی و دارویی در طب سنتی استفاده می‌شود. از این میوه برای درمان سرفه، سرماخوردگی و مشکلات کبد و رحم استفاده می‌شود.

عناب میوه‌ای شیرین با خواص فراوان است که به دو شکل تازه و خشک مصرف می‌شود. عناب تازه، کالری کم و فیبر بالا دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. این میوه که به خرمای چینی یا خرمای قرمز هم مشهور است، میوه بومی جنوب آسیا است اما در سایر نقاط دنیا نیز محبوبیت دارد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با خواص عناب، تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن، بهبود سرماخوردگی و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای استفاده از خواص این میوه از طریق سایت دکترتو با متخصص تغذیه یا دکتر طب سنتی به صورت آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.

‏عناب چیست؟

بیش از ۳۰۰۰ سال است که میوه عناب به‌عنوان خوراکی و دارویی در طب سنتی استفاده می‌شود و امروزه همچنان در سراسر دنیا کاربرد دارد. عناب که گیاه بومی چین است به خرما چینی یا خرما قرمز هم شهرت دارد و بیش از ۱۷۵ سال است که در آمریکا هم کشت می‌شود. شکل ظاهری این میوه متفاوت است و به صورت گرد یا شبیه گلابی می‌روید؛ گاهی اندازه یک آلبالو کوچک است و گاهی هم قد یک آلو بزرگ می‌شود.

پوست این میوه نازک و خوردنی است و گوشت داخل آن تقریبا سفید می‌زند. میوه عناب رسیده، تغییر رنگ داده و به قرمز پررنگ یا عنابی رنگ درمی‌آید. بعد از اینکه میوه کامل قرمز شد، پوست آن شروع به جمع شدن می‌کند و چروک و نرم می‌شود، اما همچنان قابل خوردن است.

میوه عناب رسیده به رنگ قرمز است.میوه عناب رسیده، تغییر رنگ داده و به قرمز پررنگ یا عنابی رنگ درمی‌آید.

‏طبع عناب چیست؟ (عناب سرد است یا گرم؟)

طبع عناب براساس طب سنتی، گرم است و به‌خاطر خاصیت آرام‌بخشی ، برای رفع اختلالات خواب و بی‌خوابی و کاهش استرس و اضطراب توصیه می‌شود. طب سنتی همچنین از طبع گرم و خاصیت ضدالتهابی عناب برای سم زدایی بدن استفاده می‌کند.

خواص عناب (عناب چه خاصیتی دارد؟)

عناب میوه پرخاصیتی است که مصرف آن، مزایای زیادی برای بدن دارد. از خواص عناب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامتی سلول‌ها و جلوگیری از آسیب
  • کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی، التهاب و برخی انواع سرطان
  • هضم غذا و تسهیل عملکرد صحیح دستگاه گوارش
  • کاهش ریسک بروز برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری‌های قلبی
  • حفظ سلامت پوست، سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس اکسیداتیو
  • کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب
  • کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های التهابی و التهاب مزمن مفاصل

‏۱. خواص عناب برای مردان

عناب به عنوان یک میوه مفید، خواص زیادی برای مردان دارد:

  • بهبود عملکرد جنسی و سلامت جنسی مردان
  • کاهش ریسک بروز بیماری‌های پروستات
  • حفظ سلامت قلب و سلامت عمومی

‏۲. خواص عناب برای زنان

از خواص عناب برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم هورمون‌ها و تنظیم دوره قاعدگی و کاهش سریع درد پریود خانگی
  • تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها به خصوص در دوران بارداری و شیردهی
  • حفظ سلامت پوست، تولید کلاژن و الاستین و جلوگیری از پیری زودرس پوست
  • مدیریت و کنترل وزن و تنظیم هورمون‌ها پس از بارداری

دچار مشکلات هورمونی هستی؟

پریودت نامنظم شده؟ قبل از مصرف عناب مشاوره بگیر.

خواص عناب چیست؟ هرآنچه باید در مورد این میوه بدانید.

۳. خواص عناب برای سرماخوردگی

یکی از خواص مهم عناب، بهبود علائم سرماخوردگی است. مصرف این میوه باعث تسکین و نرم شدن مجاری تنفسی می‌شود. به علاوه اینکه، این خرمای چینی سرشار از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای بهبود یا پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مناسب است.

۴. خواص عناب برای لاغری

معمولا وقتی صحبت از خواص عناب می‌شود قطع به یقین اسم لاغری هم به میان می‌آید. عناب می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی کمکی برای لاغری افراد مورد استفاده قرار بگیرد.

متن انگلیسی:
Jujube fruits are a rich source of protein and fiber and very-low calorie content. When consumed it works to satisfy nutritional needs and gives a feeling of being filled-up. It is also helpful in decreasing glucose levels that prevent additional weight gain, especially belly fat
ترجمه متن:
میوه عناب منبع غنی از پروتئین و فیبر و کالری بسیار کم است. مصرف آن به رفع نیازهای تغذیه‌ای کمک کرده و احساس سیری می‌دهد. همچنین برای کاهش سطح گلوکز مفید است و از افزایش وزن اضافی، مخصوصا چربی شکم جلوگیری می‌کند.

medindia

۵. خواص عناب برای پریود شدن

عناب سرشار از فسفر و آهن است که هر دو مولفه‌های اصلی گلبول‌های قرمز خون هستند و باعث غنی‌سازی جریان خون می‌شوند. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان برای جبران خستگی و سایر عوارض ناشی از خونریزی در دوره پریودی، حتما عناب مصرف کنند.

۶. خواص عناب در بارداری

از دیرباز، عناب برای درمان درد شکمی، تهوع و استفراغ در بارداری مصرف می‌شود. مصرف عناب به میزان توصیه شده، ضرری در بارداری ندارد؛ اما زیاده‌روی در آن می‌توان مضر باشد. بهتر است در دوره بارداری با مشورت پزشک مصرف کنید. از خواص عناب در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد جنین
  • جلوگیری از کم خونی (آنمی) رایج در دوران بارداری با تامین آهن مورد نیاز
  • درمان یبوست و مشکلات گوارشی مشترک در دوران بارداری به‌خاطر فیبر
  • ضد استرس اکسیداتیو و جلوگیری از مشکلات مرتبط با بارداری مانند پره‌اکلامپسیا (فشار خون بالا)
  • تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها در دوران بارداری

‏۷. خواص عناب برای رحم (خواص عناب برای عفونت زنان)

عناب، میوه مفیدی برای زنان است و مصرف آن برای رحم و رفع عفونت‌ زنان تجویز می‌شود:

  • کاهش التهاب‌های مرتبط با رحم و عفونت‌های زنان
  • مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی در ناحیه تناسلی
  • حفظ سلامت رحم

‏۸. خواص عناب برای سرفه

عناب خواصی دارد که می‌تواند در کاهش سرفه مفید باشند:

  • کاهش التهاب و تسکین مجاری تنفسی
  • کاهش علائم تحریک و خارش حلق
  • کاهش عفونت‌های تنفسی و سرفه‌های عفونی به‌خاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی
  • کاهش استرس و آرامش اعصاب و تسکین سرفه

‏۹. خواص عناب برای کبد

آسیب و بیماری کبدی، باعث اختلال در کل سیستم بدن شده و عوارضی ایجاد می‌کند که در نهایت به مرگ ختم می‌شوند. مصرف میوه عناب قرمز خشک، به‌خاطر وجود ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، از کبد در مقابل مواد سمی محافظت می‌کند و برای درمان خانگی کبد چرب هم توصیه می‌شود.

‏۱۰. خواص عناب برای کلیه

مصرف روزانه دمنوش یا عصاره عناب به خاطر کاهش میزان کراتینین و اوره در خون باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها شده و ریسک بیماری و آسیب دیدگی کلیه را پایین می‌آورد.

‏۱۱. عناب و فشار خون

از خواص عناب می‌توان به تاثیر آن بر کنترل فشار خون اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک
  • کنترل فشار خون با کاهش استرس و آرامش
  • بهبود عملکرد عروق و کنترل فشار خون به‌خاطر خاصیت ضد اکسیداسیون و ضد التهابی

۱۲. عناب برای یبوست

یکی دیگر از خواص عناب، رفع یبوست و مشکلات ناشی از آن است. نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که علائم یبوست در افرادی که دمنوش یا جوشانده عناب مصرف می‌کنند نسبت به سایرین، بهبود می‌یابد.

۱۳. خواص عناب تازه

عناب تازه یا خشک، دمنوش یا عصاره، به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی، به سلامت پوست، سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. عناب تازه حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز و مس است. پتاسیم نقش مهمی در تعادل آب و الکترولیت بدن ایفا کرده و می‌تواند فشار خون را کنترل کند. منگنز و مس نیز نقش مهمی در فعالیت آنزیم‌ها و سیستم آنتی‌اکسیدانی دارند. عناب تازه حاوی آب بالایی است که به هیدراتاسیون بدن و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

خواص دمنوش عناب چیست؟دمنوش عناب که از برگ‌های عناب تهیه می‌شود، دارای خواصی مفید است.

۱۴. خواص عناب خشک

عناب خشک نیز همان خواص عناب تازه را دارد و به‌خاطر مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌، از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافت می‌کند. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مزمن کمک کند.

۱۵. خواص دمنوش عناب

دمنوش عناب که از برگ‌های عناب تهیه می‌شود، دارای خواص زیادی است. ترکیبات فنولیک و فلاوونوئیدی که در برگ‌های عناب وجود دارند، به کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌ کمک کرده و درمانی برای برخی از مشکلات التهابی مانند التهاب مفاصل محسوب می‌شود.

از دیگر خواص دمنوش عناب می‌توان به خاصیت ضداسپاسمی آن اشاره کرد که به کاهش تشنج‌ها و اسپاسم‌های عضلانی مرتبط با مشکلات گوارشی مانند دل درد و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) ختم می‌شود. دمنوش عناب، خواص آرامبخشی دارد و مصرف آن به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب و آرامش روحی کمک می‌کند. مصرف دمنوش عناب، به‌خاطر داشتن خواص ضدباکتریایی باعث کنترل رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مختلف در بدن می‌شود.

خواص دمنوش عناب برای کبد

دمنوش عناب به عنوان یک گیاه دارویی، به تقویت عملکرد کبد کمک می‌کند. عناب شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌توانند به کاهش التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو در کبد کمک کنند. مصرف دمنوش عناب از کبد در برابر آسیب‌ و عوامل آسیب‌زا مانند استفاده بیش از حد از الکل، عوامل مسمومیتی و عوامل محیطی محافظت می‌کند.

برخی تحقیقات طب سنتی نشان داده‌اند که دمنوش عناب باعث تسهیل فرآیندهای تنظیمی داخل کبد، تنظیم سطح آنزیم‌های کبدی، تولید صفرا و ترشح صفرا از کبد می‌شود. مصرف این دمنوش به کاهش تجمع چربی در کبد و کاهش خطر بروز بیماری چربی غیرالکلی کبد (NAFLD) منجر می‌گردد.

خواص دمنوش عناب و گل محمدی

عناب و گل محمدی دارای خواص ضد التهابی هستند. مصرف دمنوش عناب و گل محمدی به کاهش التهاب‌ در بدن کمک می‌کند. خواص ضداسپاسمی این دمنوش هم می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی و تشنج ناشی از مشکلات گوارشی مانند دل درد و سندرم روده تحریک‌پذیر را برطرف کند. خاصیت آرامبخشی این دمنوش ترکیبی به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی ختم شده و خواب راحت و آرامش روحی را به دنبال دارد.

خواص جوشانده عناب و آویشن

از مهمترین خواص جوشانده عناب و آویشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص ضدالتهابی و کاهش التهاب‌های مرتبط با دستگاه گوارش
  • کاهش استرس، اضطراب و افسردگی
  • تقویت سیستم گوارشی، تسهیل حرکت روده و کاهش علائم مشکلات گوارشی
خواص عناب چیست؟ هرآنچه باید در مورد این میوه بدانید.

می‌خوای برای کاهش استرس دمنوش عناب مصرف کنی؟ از متخصص کمک بگیر.

‏نحوه مصرف عناب

می‌توانید عناب را به صورت تازه مصرف کنید. برای این منظور، پوست زرد رنگ آن را باز کنید و داخل قرمز رنگ آن را بخورید. میوه عناب طعم ترش و شیرینی دارد و مصرف آن می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا به صورت تنقلات مناسب باشد. می‌توانید عناب را پوست بگیرید، داخل قرمز رنگ آن را همراه با مقداری آب و شکر یا شیرین کننده دلخواه در میکسر بریزید و بعد از صاف کردن میل کنید.

عناب را می‌توان به صورت پودر نیز مصرف کرد. برای تهیه پودر عناب، میوه را خشک و سپس آن را در آسیاب قهوه یا آسیاب به صورت پودر کوبیده و نگهداری کنید. پودر عناب را می‌توانید به مخلوط مواد غذایی، دسرها، شیرینی‌ها، آبمیوه‌ها و سایر غذاها اضافه کنید تا به غذاهایتان طعم و رنگ خاصی بدهد. همچنین، عناب در تهیه مربا، کمپوت، مارمالاد، سس و سایر محصولات خوراکی نیز استفاده می‌شود.

مقدار مصرف روزانه عناب

مقدار مصرف روزانه عناب به شرایط فردی مختلف از جمله سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و نیازهای غذایی فرد، بستگی دارد. در حالی که عناب میوه‌ای مغذی است، مصرف زیاد آن نیز باید با احتیاط انجام شود. بسته به اندازه میوه، مصرف ۱ تا ۳ عناب تازه به عنوان میان وعده مناسب است. ممکن است برخی افراد ترجیح دهند عناب را به صورت آبمیوه یا دمنوش مصرف کنند.

بهترین زمان برای خوردن عناب

یکی از نکات جالب درباره زمان خوردن عناب این است که این میوه در مراحل مختلف رسیدن، قابل مصرف است. می‌توان میوه عناب تازه را وقتی که سبز است، وقتی که تغییر رنگ داده و زرد شده، یا درنهایت وقتی که رسیده و قرمز تیره رنگ شده، مصرف کرد. مصرف آن در شب به خاطر داشتن ویژگی‌های‌ آرامبخش و مسکن، باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود.

طریقه مصرف عناب خشک

عناب خشک را می‌توان به تنهایی یا به شکل خرد شده همانند کشمش، خرما یا کرن بری یا آلبالو خشک مصرف نمود. یا می‌توانید عناب خشک را در گرانولا یا اوت میل ریخته، با ماست مخلوط کنید، یا روی سالاد بریزید.

‏طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی

برای تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی، مراحل زیر را انجام دهید:

مواد لازم:

  • ۲ تا ۳ عناب تازه
  • ۴ پیمانه آب
  • عسل و اب لیمو ترش (اختیاری)

طرز تهیه:

  1. عناب‌ها را با آب شستشو دهید و پوست آن‌ها را بردارید. می‌توانید از یک چاقوی تیز برای این کار استفاده کنید.
  2. عناب‌ها را به دو یا چند قسمت برش دهید و هسته‌های آن‌ها را بیرون بیاورید.
  3. در یک قابلمه، آب را به جوش بیاورید.
  4. عناب‌ها را به قابلمه اضافه کنید و حدود ۱۵-۲۰ دقیقه در آب جوش ریخته تا نرم شوند.
  5. بعد از گذشت زمان، قابلمه را از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید.
  6. در صورت تمایل یک قاشق عسل و چند قطره آب لیموترش اضافه کرده و میل کنید.

عوارض مصرف عناب

عوارض مصرف عناب عبارتند از:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، تورم و تنگی نفس
  • تداخلات دارویی با مسکن‌ها و داروهای دیابت
  • تداخل با داروهای ضدافسردگی

جدول زیر شامل خواص و عوارض عناب است:

خواص عنابعوارض عناب
تقویت سیستم ایمنی بدناحتمال ایجاد حساسیت در برخی افراد
بهبود کیفیت خواب و رفع بی‌خوابیمشکلات گوارشی در مصرف بیش از حد
کمک به سلامت پوست و موافزایش قند خون در مصرف زیاد
کاهش استرس و اضطرابتداخل با داروهای دیابت
تسکین دردهای مفصلی و عضلانیاحتمال ایجاد نفخ و باد شکم
بهبود عملکرد دستگاه گوارشکاهش فشار خون در برخی افراد
تقویت کبد و کلیه‌هااحتمال ایجاد اسهال در مصرف زیاد
کاهش علائم سرماخوردگیتداخل با داروهای ضد انعقاد خون
ضد التهابی و ضد باکتریاییمشکلات گوارشی نظیر معده درد
بهبود سلامت قلب و عروقاحتمال ایجاد عوارض در دوران بارداری و شیردهی
خواص و عوارض عناب

‏آیا عناب باعث چاقی میشود؟

میزان کالری میوه عناب بسیار پایین است و فیبر و پروتئین زیادی دارد که باعث ایجاد احساس پری و سیری معده می‌شود. به‌علاوه اینکه، مصرف آن با تامین نیازهای غذایی موردنیاز بدن از میل شدید به خوردن میان وعده‌ها یا پرخوری کم می‌کند. درنتیجه، مصرف عناب نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه کنترل وزن و بهبود رژیم غذایی را به ‌دنبال دارد.

چه کسانی نباید از عناب استفاده کنند؟

مصرف میوه عناب تقریبا برای همه بدون ضرر است. اما افرادی که داروهای ضدافسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRI) استفاده می‌کنند، به خاطر تداخلات دارویی، باید از مصرف عناب پرهیز کنند.

مصرف میوه عناب عوارضی ایجاد نمی کند.مصرف میوه عناب تقریبا برای همه بدون ضرر است.

مضرات عناب برای دیابت

قند طبیعی موجود در میوه عناب روی میزان قند خون تاثیر می‌گذارد. بیماران دیابتی یا افرادی که باید مصرف قند و شکر کنترل شده داشته باشند، لازم است در مصرف عناب احتیاط کنند چرا که این احتمال هست که میزان قند خون بالا برود. از دیگر مضرات عناب برای دیابت، احتمال تداخل با داروهای دیابتی است. بنابراین، درصورتی که دیابت دارید و دارو مصرف می‌کنید، حتما درباره مصرف عناب با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عناب میوه‌ای است که خواص بسیاری دارد. این میوه حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است. مصرف عناب می‌تواند به بهبود سلامت گوارشی، افزایش سیستم ایمنی، کاهش التهاب‌ و حمایت از سلامت قلب و عروق کمک کند. با این حال، باید به میزان مصرف عناب توجه کرد. مصرف زیاد عناب ممکن است به مشکلات گوارشی، مشکلات کلیه در برخی افراد، افزایش سطح قند خون و حتی تشدید علائم آلرژیک منجر شود. همچنین، برای استفاده از عناب به عنوان درمانی برای بیماری‌ها مانند سرفه یا سرماخوردگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید و توصیه‌های او را در نظر بگیرید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر تغذیه یا متخصص طب سنتی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر تغذیه آنلاین و همچنین دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا گروه خونی در ابتلا به بیماری‌ها نقش دارد؟