استفاده از VAR در استرالیا متفاوت‌تر از همه جا/ فغانی و مهم‌ترین تصمیم داوری فصل ای لیگ!


استفاده از VAR در استرالیا متفاوت‌تر از همه جا/ فغانی و مهم‌ترین تصمیم داوری فصل ای لیگ!

علیرضا فغانی در متن یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات داوری این فصل لیگ استرالیا قرار داشت و صدای توضیحات او پس از استفاده از VAR نیز برای تماشاگران پخش شد.

به گزارش "ورزش سه"، چند سالی است که ورود فناوری کمک داور ویدیویی به فوتبال، انقلاب بزرگی را در این رشته به پا کرده است، اما شاید متفاوت‌ترین کشوری که از VAR بهره می‌برد، استرالیا باشد چرا که تمامی تصمیمات اتخاذ شده در هنگام استفاده از این فناوری، برای بازیکنان و تماشاگران توضیح داده می‌شود.

روز شنبه دیدار حساس از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ استرالیا برگزار شد و تیم سنترال کوئست که در بازی رفت دو بر یک برنده از زمین خارج شد، میزبان سیدنی اف سی بود. اتفاق مهمی که در دقیقه 64 این بازی رخ داد، جنجال زیادی را در فوتبال استرالیا به پا کرد.

در شرایطی که بازی بدون گل پیش می‌رفت و سیدنی اف سی برای گلزنی و به تساوی کشاندن مسابقه در مجموع دو بازی رفت و برگشت بر حملات خود افزوده بود، این تیم در یک صحنه به نظر می‌رسید که دروازه میزبان را باز کرده ولی کمک داور اعتقادی به این موضوع نداشت.

داستان از جایی شروع می‌شود که رابرت ماک، بازیکن اهل اسلواکی سیدنی، در درون محوطه جریمه صاحب موقعیت شد. ضربه او پس از برخورد به بازیکنان در آستانه ورود به دروازه بود که برایان کالتاک مدافع سنترال کوئست توانست با یک تکل، توپ را از درون دروازه دور کند.

بازیکنان سیدنی به این صحنه معترض بوده و اعتقاد داشتند که توپ از خط رد شده است. علیرضا فغانی که قضاوت این بازی را برعهده داشت، نگاهش به سمت کمک داور اول بود ولی بالا نبردن پرچم باعث شد تا داور ایرانی مسابقه دستور به ادامه بازی بدهد.

تصاویر تلویزیونی نشان داد که توپ از خط رد شده است و از آنجایی که فناوری خط دروازه در استرالیا وجود ندارد، فغانی به کنار زمین دعوت شد تا صحنه را مورد بازبینی قرار دهد. در شرایطی که رد شدن توپ از خط تأیید شده بود، اما به دلیل حضور یک بازیکن از سیدنی در آفساید، این گل رد شد.

نکته جالب این است که وقتی فغانی قصد داشت تصمیم نهایی خود پس از استفاده از VAR را اعلام کند، صدای او از طریق بلندگوهای استادیوم سنترال کوئست پخش شد تا بازیکنان و تماشاگران در جریان اتفاقات رخ داده قرار بگیرند.

در زیر اتفاقات رخ داده را مرور می‌کنیم:

2024512داستان از اینجا شروع شد. جایی که ضربه رابرت ماک به سمت دروازه دنی وکوویچ، گلر 39 ساله سنترال، زده شد که از دروازه‌اش بیرون آمده بود.
2024514در شرایطی که بازیکنان سیدنی به این موضوع معترض بودند، نگاه فغانی به سمت کمک داورش بود ولی چون پرچمی بالا نرفته بود، او بازی را از سر گرفت.
2024519اما کمک داور ویدیویی با مشکوک خواندن اتفاقات رخ داده، از فغانی خواست تا برای بازبینی صحنه به کنار زمین بیاید.
2024526عبور توپ از خط توسط داور ایرانی تأیید شد اما کمک داور ویدویی نکته دیگری را به اطلاع فغانی رساند.
2024527فابیو گومز مهاجم سیدنی که یک لحظه با برخورد به برایان کالتاک مدافع سنترال کوئست در سرعت او برای تکل توپ پیش از عبور از خط دروازه خللی وارد کرده بود، در آفساید قرار داشت و همان برخورد کوچک کافی بود تا آفساید او اعلام شود.
2024513توپ توسط برایان کالتاک مدافع سنترال کوئست بیرون کشیده شد ولی تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که توپ از خط رد شده است.
2024522سپس علیرضا فغانی به کنار زمین آمد تا همه را از تصمیمات تیم داوری مطلع کند.
2024523در شرایطی که صدای فغانی از بلندگوهای استادیوم پخش می‌شد، او اعلام کرد که توپ از خط رد شده ولی از آنجایی که فابیو گومز در آفساید قرار داشته، گل مردود است.
2024529در نهایت نیز این داور ایرانی، دست خود را به نشانه آفساید بالا برد و گل مردود اعلام شد.
2024530چهره بهت زده فابیو گومز و هم‌تیمی او از مردود شدن گل توسط فغانی. سیدنی که در زمین خود 2 بر یک شکست خورده بود، امید داشت تا با این گل به بازی برگردد ولی این اتفاق رخ نداد.
2024531در نهایت نیز این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید و سنترال کوئست به فینال لیگ استرالیا راه یافت.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آخرین اخبار درباره لیست خروج استقلال