هوشمندسازی صنایع و بخش‌های اقتصادی راهکار اساسی ارتقا بهره‌وری است


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش عمده‌ای از بهره‌وری از طریق هوشمندسازی و با استفاده از فناوری‌های نوظهور امکانپذیر است که توسعه‌ و تسریع تحول دیجیتال و در نهایت نتایج حاصل از آن در توسعه زیست‌بوم فراگیر اقتصاد دیجیتال نمایان می‌شود.

علی‌اصغر انصاری روز سه شنبه یکم خرداد سال ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران بهره‌ور در گفت وگو با ایران اکونومیست افزود: موضوع بهره‌وری که یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی است در دولت سیزدهم بصورت ویژه در دستور کار داشته است.

وی ادامه داد: این امر با همکاری و تعامل فی‌مابین دستگاه‌های ملی و سازمان ملی بهروری با شدت در حال پیگیری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سازمان‌ها در برنامه ششم توسعه کشور مکلف بودند که بخشی از رشد اقتصادی را از طریق بهره‌وری محقق کنند، گفت: همچنین در احکام برنامه هفتم پیشرفت که برای نخستین بار فصلی پیرامون توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در آن مطرح شده است، تکالیفی دال بر تامین زیرساخت‎های ارتباطی، اطلاعاتی، پردازش سریع و ذخیره‌سازی وجود دارد که مستقیماَ بر بهره‌وری کل عوامل تولید خصوصاَ مقوله داده و هوش‌مصنوعی تاثیرگذار است. انصاری خاطر نشان کرد: به این معنا که رشد اقتصادی از طریق دو مجرای اصلی سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری صورت می‌گیرد که تحول دیجیتال کلید اصلی و جهش رشد اقتصادی ملی است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنابراین علاوه بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف دارد که اقتصاد خود را در هسته با دیجیتالی کردن توسعه داده و موجبات ارتقای بهره ور شود، با تنظیم گری و نفوذ فناوری های نوظهور به سایر بخش‌های اقتصادی که رشد آنها در برنامه هفتم تعیین شده است بخش عمده ای را با هوشمند سازی فراهم کند.

وی ادامه داد: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که راهبر حوزه اقتصاد دیجیتال است به دنبال این هستیم که در احکام برنامه هفتم، بستر نفوذ و کاربرد فناوری‌های نوظهور را در بخش‌های اقتصادی با اولویت فراهم کنیم تا بتوانیم به سهم ۱۰ درصدی ارزش‌افزوده اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی در پایان سال ۱۴۰۷ دست یابیم که در این مسیر قطع به یقین بهره‌وری نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

انصاری گفت: امیدوارم با برگزاری رویدادهای نوآوری بهره‌ور با همکاری همه متولیان این امر، ضمن توسعه کسب‌وکارهای داده‌محور و دیجیتال گام بلندی در تحقق اهداف توسعه کشور بخصوص هوشمندسازی جامعه، صنعت و دولت برداشته شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزودن لایه باند فرکانسی 2300 به اپراتورها از فردا