کاهش 21 درصدی تولید سواری در فروردین ماه


بررسی آمار تولید خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد که تولید خودروی سواری ( و...
بررسی آمار تولید خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد که تولید خودروی سواری ( و وانت سایپا) در نخستین ماه از سال جدید، توسط ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا) نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کمتر بوده است.
کاهش 21 درصدی تولید سواری در فروردین ماه

به گزارش ایران اکونومیست، بررسی عملکرد و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال میزان تولید خودرو (سواری‌ها و وانت ۱۵۱ سایپا) در کشور توسط این خودروسازان ۴۵ هزار و ۹۱۶ دستگاه ثبت شده که نسبت به ۵۸ هزار و ۴۶۶ دستگاه خودرو تولیدی در فروردین سال گذشته، ۲۱ درصد کمتر است.

تولید ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه با افت ۱۹ درصدی در ایران‌خودرو

در نخستین ماه از سال جدید، گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۲۸ هزار و ۷۷۹ دستگاه تولیدی در فروردین ماه سال گذشته، قریب به ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به تفکیک از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه محصولات خانواده پژو تولید کرده است؛ تولید محصولات این گروه خودرویی در فروردین ماه ۱۴۰۲، بالغ بر ۱۷ هزار و ۹۸۰ دستگاه ثبت شده است.

در آمار تولیدات ایران‌خودرو، فقط تولید محصولات گروه سورن بیشتر از آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. در حالیکه در فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۴۸۰ دستگاه محصولات گروه سورن تولید شده بود این عدد امسال به ۳۲۳۷ دستگاه رسیده است.

طبق آمار در این مدت، ۱۷۸۸ دستگاه دنا، ۹۶۰ دستگاه رانا و ۲۳۷۶ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که در مدت مشابه سال گذشته، ۵۳۸۹ دستگاه دنا و ۲۵۴۷ دستگاه تارا تولید شده بود. اما تولید رانا صفر بوده است.

ایران‌خودرو در نخستین ماه از سال جاری، تنها شش دستگاه هایما در خانواده محصولات مونتاژی تولید کرده است؛ این درحالی است که در فروردین ماه سال گذشته، ۱۰۱۴ دستگاه هایما در این گروه صنعتی به تولید رسیده بود.

ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۱۴۳ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده است (این تولیدات در فروردین ماه سال گذشته ۳۶۱ دستگاه ثبت شده بود).

تولید ۱۷ هزار و ۷۲۸ دستگاه با افت ۱۹ درصدی در سایپا

در گروه خودروسازی سایپا نیز در مدت مذکور سال جاری در مجموع ۱۷ هزار و ۷۲۸ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به بالغ بر ۲۲ هزار (۲۲ هزار و ۳۰) دستگاه تولیدی در یکماهه فروردین ۱۴۰۲، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است.

از این میزان به ترتیب ۱۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک و ساینا)، ۳۳۳۱ دستگاه شاهین و ۳۵۲۴ دستگاه سهم وانت‌های سایپا بوده است.

از سوی دیگر اما در فرویدن ماه سال گذشته، ۱۶ هزار و ۱۲۰ دستگاه تیبا، کوییک و ساینا، ۲۹۰۱ دستگاه شاهین و ۳۰۰۹ دستگاه وانت ۱۵۱ در گروه خودروسازی سایپا به تولید رسیده بود؛ بنابراین هرچند که تولید X۲۰۰ها کاهشی شده اما تولید شاهین و وانت افزایش یافته است.

تولید ۴۸۷۳ دستگاه با افت ۳۶ درصدی در پارس‌خودرو

در نهایت نیز، شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا در مجموع یکماه نخست امسال، ۴۸۷۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۷۶۶۳ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد کمتر است و بیشترین میزان کاهش تولید را در میان خودروسازان داشته است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۴۸۷۱ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ ثبت شده است. در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۲۴ دستگاه از این محصولات در این گروه صنعتی تولید شده بود.

همچنین در مدت مذکور دو دستگاه سهند تولید شده است؛ این خودرو در سال گذشته در فرآیند طراحی و طی مسیر تولید بوده است؛ لذا آمار تولید آن صفر بوده است.

پارس‌خودرو در این مدت ۴۰ دستگاه بدنه پراید هم تولید کرده که سال گذشته، آمار ۹۱ دستگاهی داشته است.

گفتنی است؛ در گزارش بعدی ایران اکونومیست، آمار فروش این خودروسازان در مقابل میزان تولیدی که دو سالی است گفته می‌شود به صورت عبور مستقیم و کامل است، منتشر خواهد شد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته