20 توافقنامه و 2.47 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید/ در مجمع اقتصادی قطر چه خبر است؟


حدود 2 هزار و 300 شرکت‌کننده از جمله هزار و 300 رهبر بین‌المللی با نفوذ...
حدود 2 هزار و 300 شرکت‌کننده از جمله هزار و 300 رهبر بین‌المللی با نفوذ برای بحث در مورد چالش‌ها و فرصت‌های جهانی در مجمع اقتصادی قطر گرد هم آمدند. تا سال 2030، قطر تولید LNG خود را با پروژه میدان شمالی توسعه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، مجمع اقتصادی قطر 2024 پس از سه روز بحث و گفتگو با حدود 2 هزار و 300 شرکت‌کننده به پایان رسید. این انجمن، چالش‌های مختلف پیش روی اقتصاد جهانی را مورد بحث قرار داد و فرصت‌های بخش‌های مختلف را با توجه به تحول سریع جهان بررسی کرد. این انجمن در طول جلسات متعدد، موضوعات مختلفی از جمله تجارت، انرژی، فناوری، تجارت، سرمایه‌گذاری، ژئوپلیتیک، ورزش و گردشگری را مورد بحث قرار داد.

پیشبرد تحول دیجیتال

در میان برجسته‌ترین اعلامیه‌ها در طول مجمع اقتصادی قطر 2024، بسته تشویقی 9 میلیارد ریالی قطر (2.47 میلیارد دلار) بود که هدف آن حمایت از تحول دیجیتال این کشور با افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری، نوآوری و هوش مصنوعی است.

قطر همچنین در جریان این مجمع اقتصادی اعلام کرد که میزبان چندین دوره کنفرانس سران وب برای اولین بار در منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهد بود. از این رو، هدف آن افزایش مشارکت قطر با سرمایه‌گذاران اصلی و تبادل تخصص با پیشگامان فناوری از سراسر جهان است. در طول این اجلاس، این کشور همچنین طرح «شروع در قطر» را با بیش از 250 شرکت استارتاپی راه‌اندازی کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه نیز پروژه هوش مصنوعی عربی «الفنار» را در جریان مجمع اقتصادی قطر راه‌اندازی کرد. این پروژه با جمع‌آوری داده‌های باکیفیت به زبان عربی به دنبال ارتقای مدل‌های زبانی بزرگ عربی و حفظ هویت زبان عربی است.

سرمایه‌گذاری در انرژی

در این مجمع اقتصادی، آل ثانی همچنین بر سرمایه‌گذاری قطر در بخش انرژی تأکید کرد. از این رو، قطر تا سال 2030، توسعه خود را در تولید گاز طبیعی مایع (LNG) به دلیل گسترش پروژه میدان شمالی تثبیت خواهد کرد و مجموع تولید را به 142 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

همکاری‌های جهانی قطر

مجمع اقتصادی قطر 2024 با موضوع «جهان بازسازی‌شده: پیمایش سال عدم قطعیت» شاهد امضای 20 تفاهمنامه بود که 18 مورد از آن‌ها بین‌المللی هستند و افزایش قابل توجهی را در سال جاری نشان می‌دهند چراکه در سال 2023، این مجمع شاهد امضای 10 قرارداد بود.

این انجمن از حدود 2 هزار و 300 شرکت‌کننده، از جمله هزار و 300 رهبر ساختار شرکتی و بین‌المللی با نفوذ و همچنین حدود 200 رسانه بین‌المللی و محلی استقبال کرد. مجمع اقتصادی قطر 2024 در مورد موضوعات کلیدی از جمله تجدید ساختار اقتصادهای خاورمیانه گفتگو کرد. علاوه بر این، به موضوعاتی مانند تأمین مالی انتقال به صفر، تأثیر پیوند خاورمیانه و آفریقا برای ارتقای توسعه اقتصادی، توانمندسازی جوانان، کاهش بیکاری و افزایش شهرها و توسعه شهری پرداخت.

به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته