بازی و اسباب بازی برای کودک یک تا یک و نیم ساله


بازی و اسباب بازی برای کودک یک تا یک و نیم ساله

کودک در این سن چگونه بازی میکند؟ – او میتواند راه برود اما ممکن است هنوز خیلی تسلط زیادی روی پاهایش نداشته باشد. – بهتر از گذشته خودش را سرگرم میکند و در جستجو هایش دقیقتر و آگاهانهتر عمل میکند. – میتواند ایدههایش را کنار هم بگذارد تا یک برنامهی ابتدایی را شکل دهد. – به تدریج اشیا را به نحوی جابجا میکند که آنها را در...

کودک در این سن چگونه بازی میکند؟

– او میتواند راه برود اما ممکن است هنوز خیلی تسلط زیادی روی پاهایش نداشته باشد.
– بهتر از گذشته خودش را سرگرم میکند و در جستجو هایش دقیقتر و آگاهانهتر عمل میکند.
– میتواند ایدههایش را کنار هم بگذارد تا یک برنامهی ابتدایی را شکل دهد.

– به تدریج اشیا را به نحوی جابجا میکند که آنها را در حالت مناسبی قرار دهد مثلا بغل کردن عروسک خرسی.
اسباب بازی های متناسب با این سن:

۱-اسباببازیهای کشیدنی و هل دادنی

کودکان نوپا پس از آنکه تعادل مناسب را به دست آوردند، یک اسباببازی کشیدنی یا هل دادنی به آنها کمک میکند تا چالشهای جدید را امتحان کنند. تمرین راه رفتن هم به آنها کمک میکند تا اعتماد به نفس به دست بیاورند و کودک نوپا عاشق این است که هر جا میرود چیزی همراه خود داشته باشد!
برای کمک به او، فضای مشخصی را خلوت کنید تا بتواند به راحتی راه برود و با تشویقهایتان به او اعتماد به نفس بدهید تا بیشتر تلاش کند و مهارتهای تعادلی و راه رفتن جدید خود را تمرین کند. همچنین، به یاد داشته باشید که جهت حفظ ایمنی هرگز نخ اسباببازی را بلند انتخاب نکنید و مواظب باشید که دور کمرش نپیچد.اگر اسباببازی موزیکال نیز هست، همراه با آن آواز بخوانید تا مهارتهای زبانی در حال تکامل و مهارت موسیقایی کودک را هم تقویت کنید.
مانند حالت رژه رفتن راه بروید تا او هم با اسباب بازی اش به دنبالتان بیاید. به او نشان دهید که چگونه گام بر میدارید و تشویقش کنید که زانوهایش را هم بالا بیاورد (البته تا جایی که میتواند، بدون افتادن!).
سعی کنید موسیقی را هم به رژه رفتنتان اضافه کنید برای مثال، با لیوان و بشقاب و قاشق نیز سنج بزنید. افزودن موسیقی به راه رفتن به کودک کمک میکند و باعث می شود زود خسته نشودو ضمنا چیزهایی که تجربه میکند بهتر درون خود نهادینه کند.

۲- اسباببازیهای سواری باتریخور و آرام:

یک اسباببازی سواری محکم تفریح خوبی برای کودک فراهم می کند و تعادل، هماهنگی و سایر مهارتهای فیزیکی را نیز در او تقویت میکند. چنین اسباببازیهایی همچنین میتوانند جرقه بازیهای تخیلی و تصویرسازی او باشند زیرا کودک طوری رفتار میکند که انگار مانند یک بزرگسال یک وسیلهنقلیه واقعی سوار شده است.
تا زمانی که اعتماد به نفسش در حفظ تعادل کامل نشده،، ممکن است هنگام سوار و پیاده شدن به کمک نیاز داشته باشد. با شور و هیجان درباره اینکه به زودی بزرگ خواهد شد و خودش میتواند به تنهایی همه این کارها را انجام دهد صحبت کنید. شاید زمان زیادی صرف این موضوع شود که در سوار و پیاده شدن مهارت پیدا کند پس حتماً مراقب باشید که اطراف وسیله را خلوت کرده باشید.
هنگامی که آماده سواری شد، با گفتن جملاتی مثل «برو» و «بایست» به درک او از روابط علت و معلولی کمک کنید و بگذارید ببیند وقتی که دکمه «برو» را فشار میدهد (یا شما آن را فشار میدهید) وسیله به راه میافتد و پس از آنکه انگشتش را از روی آن بر میدارد وسیله میایستد.
برای توصیف اعمالش از «سوار و پیاده شدن» و «رفتن و ایستادن» ، از عبارت های مناسب استفاده کنید تا درک درست و صحیحی از این مفهوم که هر عبارت به کدام کار یا شی مربوط میشود بیابد.
۳- مجموعه بازیها:
یک مجموعه بازی زمینه دار میتواند دنیای بسیار بزرگی را به اندازهی کوچولوی نوپای شما کوچک کند و این فرصت را به او بدهد که برای خودش تصمیم بگیرد، کارهایش را کنترل کند، و از قدرت تخیل و تصویرسازی در حال تکامل خود استفاده کرده و اعتماد به نفس خود را در طول این مدت به دست بیاورد.

بسیاری از مجموعه بازیها یک زمینه دارند. اگر مجموعه بازی شما مثلا یک مزرعه است، از روی کتابهای مصور مطالبی را درباره حیات مزرعه، حیوانات مزرعه و انواع محصولاتی که آنجا رشد میکنند برای فرزندتان بخوانید.

درباره کارهایی که کشاورز در مزرعه انجام میدهد صحبت کنید و نقش مهم مزارع را در تهیه مواد غذایی برای مردم بیان کنید. در این سن، او تمام چیزهایی که شما به او میگویید را به صورت کامل درک نمیکند اما شما با این کار خود بذر درک صحیح را در وجودش میکارید.

اگر یک باغچه گل یا سبزیجات دارید، از او خود بخواهید که در کاشت، وجین، یا آبیاری به شما کمک کند. حتی در صورتی که فقط بتواند کنار شما نشسته و با یک بیلچه خاک را جابجا کند، احساس میکند کار خیلی مهمی انجام داده و این تجربه مستقیم به نهادینه شدن افکارش درباره کارهایی که کشاورزان انجام میدهند کمک می کند.

بسته به زمینه مجموعه بازی خود از ایدهها و افکار مختلفی استفاده کنید. شاید این مجموعه یک گاراژ یا خانه عروسکی باشد. بنابر این. چند تا از کتابهای تصویری در این زمینه ها را از کتابخانه قرض بگیرید و با فرزندتان در مورد کارهای مختلفی که ما برای آنها از وسایل نقلیه استفاده میکنیم یا اعمال مختلفی که داخل خانه انجام می دهیم صحبت کنید.

به کودک کمک کنید صداهایی که میشنود را تمرین کند تا مهارتهای شناختیش تقویت شوند . شما شروع کنید و او خیلی زود به شما خواهد پیوست. سپس با نشان دادن یک اتومبیل یا حیوان از وی بخواهید که صدای آنها را در بیاورد.دفعه بعد هم که با هم در اتومبیل بودید، به وسایل نقلیه مختلفی که میبینید اشاره کنید. هر وقت توانستید، با اشاره به چیزهایی که میبیند و نام بردن آنها به تثبیت مفاهیم در ذهنش کمک کنید.

همچنین،کارهای عادی و کوتاه را به او بسپارید تا انجام دهد مثلا بگوئید:«بیا همه حیوونا رو امشب ببریم جای خودشون. همه سر جای خودشون هستن؟» یا «باید ماشینو بشوریم. تو میتونی این کارو بکنی؟»

۴- مجموعه بازیهای خانه عروسکی

مجموعه بازیهایی مانند خانههای عروسکی کودک را تشویق میکنند تا چیزی که در دنیای واقعی تجربه میکند را در اختیار داشته باشند و آن را وارد بازی خود کند.کودک پس از بازی سعی میکند برای چیزهای بیرون، واژه پیدا کند و به برقراری ارتباط تمایل پیدا میکند بنابراین ،این مجموعه بازیها بدون شک ابزارهای مناسبی برای تقویت مهارتهای حرف زدن هستند.
کنار بنشینید و بازی کودک با اسباببازیها را ببینید. خواهید دید که چه طور دوباره اسباببازی هایی که شما مرتب کردهاید را میچیند (این یکی از کارهای لذتبخش کودکان است). اگر جملاتی مانند این را شنیدید تعجب نکنید: «وقتشه که دیگه بری بخوابی!» ببینید کودک چگونه دنیا را تفسیر میکند.

همچنین،گاهی وارد بازیهایش شوید. «انگار که که بچه خسته شده. به نظرت باید اونو ببریم به رختخوابش؟» یا سعی کنید که به صحنهای که او به تازگی مرتب کرده وارد شوید:« بچه گریه میکنه؟»

درباره این موضوع که خانه عروسکیش چقدر شبیه خانه خودتان است یا چقدر با آن فرق دارد صحبت کنید.

این قبیل مقایسهها به تفکر کودک کمک میکنند. هنگام انجام کارهای روزمره، به چیزهای مختلفی که در خانه وجود دارد اشاره کنید و آنها را به ویژگیها و مشخصات مختلف خانه عروسکی او مرتبط کنید: «ما برای غذا پختن از اجاق واقعی خودمون استفاده میکنیم. میتونی اجاق خونه خودتو به من نشون بدی؟»

اسباب بازی برای کودک یک ساله، انتخاب اسباب بازی، انتخاب اسباب بازی برای کودکان، انتخاب اسباب بازی مناسب، بازی مناسب برای کودک یک ساله، مجموعه بازی های مناسب کودک یک ساله، چگونگی انتخاب اسباب بازی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)