بررسی و مشخصات فنی رنو تلیسمان یک سدان خانوادگی لوکس از کشور فرانسه


رنو تلیسمان (Renault Talisman) یا به گویشی تالیسمان ، یک خودرو در کلاس بدنه سدان‌های سایز متوسط (Mid Size) سدان یا D Segment است که برای اولین بار در سال 2015 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در حال حاضر به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی لوکس در بازارهای ایران نیز به فروش می‌رسد. رنو تلیسمان مدل سال 2017...

بررسی و مشخصات فنی رنو تلیسمان یک سدان خانوادگی لوکس از کشور فرانسه

رنو تلیسمان (Renault Talisman) یا به گویشی تالیسمان ، یک خودرو در کلاس بدنه سدان‌های سایز متوسط (Mid Size) سدان یا D Segment است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در حال حاضر به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی لوکس در بازارهای ایران نیز به فروش می‌رسد.

رنو تلیسمان مدل سال ۲۰۱۷ میلادی

رنو تلیسمان بر اساس مدل مفهومی رنو Z21 ساخته شده که در سال ۲۰۰۱ میلادی به نمایش عمومی در آمد. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بازارهای کشور فرانسه و در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد.

طراحی خارجی

خودروهای فرانسوی در بازار خودروهای جهان جزو خودروهای با طراحی نامتعارف و بعضا نازیبا به حساب آمده و تنها معدود خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ توانستند با استفاده از طراحی پیشرو و فراتر از زمان از این مساله دوری نمایند. رنو تلیسمان هر چند خودرویی نسبتا عضلانی، بزرگ و کشیده با جلو پنجره بزرگ بوده و نمی‌توان لقب زشت را به آن اختصاص داد اما در مجموع همانند سایر خودروهای ساخت کشور فرانسه نمونه‌ای جذاب و زیبا نیز به حساب نمی‌آید. از نقاط مثبت این خودرو می‌توان به کاپوت کشیده و خطوط بدنه اشاره کرد که نمایی اسپرت به آن بخشیده است.

رنو تلیسمان یک خودروی سدان نسبتا بزرگ و پهن بوده و طولی برابر با ۴.۸۴۹ میلیمتر، پهنایی برابر با ۲.۰۸۱ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۶۳ میلیمتر دارد. برای درک بهتر ابعاد این خودرو می‌توان اشاره کرد که هیوندای سوناتا موجود در بازار ایران ۴.۸۲۱ میلیمتر طول، ۱.۸۳۴ میلیمتر پهنا و ۱.۴۷۰ میلیمتر ارتفاع دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید پهنای بیشتر این خودرو نسبت به سایر نمونه‌های موجود در این کلاس، علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، به همراه فاصله ۱۴۵ میلیمتری تا زمین، کمک شایانی به اسپرت تر شدن آن نیز نموده است.

جلو پنجره رنو تلیسمان بلند، کشیده و یک تکه بوده و هماهنگی و شباهت نسبی به سایر مدل‌های تولیدی این شرکت در چند سال گذشته دارد. چراغ‌های جلویی باریک و کشیده بوده و هماهنگی کاملی با جلو پنچره مزین به نوارهای به رنگ کروم دارد. خط جانبی نیز از بالای چراغ‌های جلویی شروع شده و به بخش بالایی چراغ‌های عقبی ختم می‌گردد.

نکته قابل توجه طراحی بدنه رنو تلیسمان بخش عقبی آن است. طراحی چراغ عقب بسیار زیبا بوده و به صورت دو بخش کشیده جدا از هم بوده که از دو طرف لوگوی شرکت رنو را احاطه نموده‌اند. در مجموع هرچند نمیتوان رنو تالیسمان را خودرویی زیبا به حساب آورد اما بدنه آن آنقدر جذابیت داشته که بتواند آن را در کنار قابلیت‌های دینامیکی قابل قبول، به یک خودروی سدان سایز متوسط خانوادگی نسبتا لوکس و جذاب تبدیل نماید.

طراحی داخلی و کابین

اتاق رنو تالیسمان نیز مانند بدنه آن جذاب بوده و به دلیل وجود نورپردازی و قابلیت تغییر رنگ محیط داخلی به همراه لیست بلند بالایی از امکانات، فضایی مناسب را برای راننده و سرنشینان به وجود می‌آورد. رنگ بندی اسباب و اثایه داخلی و داشبورد نیز متنوع بوده و مشتریان قابلیت سفارش خودرو به چندین رنگ مختلف مطابق با سلیقه خود را دارند.

یکی از نکات قابل توجه داخل کابین رنو تالیسمان قابلیت تغییر نورپردازی است. این سیستم با استفاده از لامپ‌های موجود در بخش میانی داشبورد و صفحه نمایش بزرگ عمودی موجود در خودرو، قابلیت تغییر رنگ محیط داخل را به رنگ‌های مختلف بنفش، سبز، طلایی و قرمز خواهد داشت. صندلی‌ها از موقعیت مناسبی برخوردار بوده و راننده و سرنشینان دید مناسبی از مسیر پیش رو و محیط اطراف را خواهند داشت. صندلی‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و سرنشینان را به خوبی در بر خواهند گرفت.

موتور و پیشرانه

برای رنو تالیسمان دو پیشرانه در نظر گرفته شده است این پیشرانه‌ها عبارتند از یک نمونه چهار سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی و یک نمونه جدید چهار سیلندر ۱.۶ لیتری مچهز به سیستم توربوشارژر.

موتور ۲.۰ لیتری

این موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توانایی تولید نیرویی معادل ۱۴۰ اسب بخار را در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۹۳ نیوتون متر بوده که از دور موتور ۳.۷۵۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده CVT (جعبده دنده با ضرایب دنده متغیر) با قابلیت تعویض به صورت دستی در قالب یک گیربکس ۷ سرعته به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل می گردد.

این موتور عملکرد نسبتا کندی داشته و رنو تالیسمان را در زمانی معادل ۱۲.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند. حداکثر سرعت رنو تالیسمان با این پیشرانه بر اساس اعلام شرکت سازنده ۱۸۳ کیلومتر در ساعت است. حجم مخزن سوخت این خودرو نیز ۵۱ لیتر بوده و رنو تالیسمان ۱.۴ تنی با استفاده از این موتور مصرفی معادل ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترکیبی خواهد داشت. میزان تولید گاز آلاینده CO2 این موتور نیز ۱۶۱ گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

موتور ۱.۶ لیتری

این موتور نمونه‌ای است که در خودروهای موجود در ایران نیز وجود دارد. این موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو توانایی تولید نیرویی معادل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولید آن نیز که از دور موتور ۲.۵۰۰ RPM در اختیار راننده قرار دارد ۲۶۰ نیوتون متر بوده که رقم مناسبی برای این خودرو به شمار می آید. رنو تالیسمان با این پیشرانه به زمانی در حدود ۷.۷ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت رنو تالیسمان با استفاده از این پیشرانه نیز ۲۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

این پیشرانه از مصرف سوخت مناسب تری نیز نسبت به نمونه ۲.۰ لیتری برخودار شده است. مصرف سوخت این موتور برابر با ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافی ترکیبی (شهری – بزرگراهی) بوده و میزان تولید گاز آلاینده آن نیز ۱۳۹ گرم در هر کیلومتر است. این پیشرانه موفق به دریافت استاندارد Euro 6 نیز در زمینه آلایندگی هوا شده است.

تجهیزات و تکنولوژی

رنو تالیسمان خودروی جدید بوده و به بسیاری از امکانات رفاهی و سرگرمی و همچنین ایمنی و کمکی رانندگی موجود در بازارهای جهانی سود می‌برد. برای نمونه می‌توان به تجهیزات زیر که به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است، اشاره نمود:

صفحه نمایش رنگی لمسی ۸.۷ اینچی با آرایش عمودی تجهیز به آخرین نسخه از سیستم چند رسانه‌ای اطلاعاتی/سرگرمی شرکت رنو با نام R Link 2 سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) سیستم تهویه مطبوع چندگانه اتوماتیک صندلی‌های الکتریکی در جلو مجهز به سیستم‌های گرم کننده و خک کننده و ماساژور سیستم چند رسانه‌ای حرفه‌ای ساخت شرکت Bose سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Alert) سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System) دوربین کمکی در بخش عقبی خودرو چراغ‌های جلویی اتوماتیک با قابلیت چرخش در جهت پیچ جاده هماهنگ با زاویه فرمان

قیمت و رقبا

رنو تلیسمان در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود ۲۹.۰۰۰ دلار (معادل ۱۰۸ میلیون تومان) در مدل پایه به فروش رفته و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات چسب قیمتی معادل ۳۴.۵۰۰ دلار (معادل ۱۳۰ میلیون تومان) را بر روی خود می بیند. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

مزدا ۶ با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان) شورولت مالیبو با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶میلیون تومان) فولکس واگن پاسات با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان) فورد فیوگن (Ford Fusion) با قیمت پایه ۲۳.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان) نیسان آلتیما (Nissan Altima) با قیمت پایه ۲۳.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان) کرایسلر (Chrysler) مدل ۲۰۰ با قیمت پایه ۲۳.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان) تویوتا کمری (Toyota Camry) با قیمت پایه ۲۴.۵۰۰ دلار (معادل ۹۲ میلیون تومان)

درباره شرکت رنو

کارآفرین و صنعتگر فرانسوی؛ لوئی رنو بنیانگذار شرکت رنو می‌باشد، که نخستین اتومبیل او رنو تیپ ای نام داشت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. شرکت رنو به طور رسمی در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام رنو فررس با یک سرمایه کوچک تاسیس شد. در ابتدای دهه ۱۹۰۰ میلادی، رنو ابداع جعبه دنده رانش مستقیم به انگلیسی: (Direct Drive) را به نام خود ثبت کرد. با گسترش سریع شرکت، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نیروی کار در سال ۱۹۰۲ توانستند وسعت کارخانه را به ۷٫۵۰۰ متر مربع گسترش دهند. در همان سال، لوئی اقدام به ساخت اولین موتور تحت نام تجاری رنو، با چهار سیلندر و ۲۴ اسب بخار نمود و خیلی زود بعد از آن امتیاز موتور توربو را برای او در برداشت.

رنو تلیسمان در ایران

رنو یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی در ایران بوده و مدل‌های مختلف این خودرو مانند رنو ۵ و رنو ۲۱ سال‌ها از محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران بودند. شرکت نگین خودرو نیز نماینده رسمی محصولات رنو در ایران بوده و از سال ۱۳۸۷ به عرضه محصولات مختلف این شرکت مانند کولئوس (Koleos)، اسکالا (Scala)، سیمبل (Symbol)، فلوئنس (Fluence) و تالیسمان (Talisman) به مشتریان پرداخته است.

بررسی و مشخصات فنی رنو تلیسمان یک سدان خانوادگی لوکس از کشور فرانسه

رنو تالیسمان در ایران با قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. این خودرو در ایران نیز رقبای اروپایی و آسیایی مختفی را مانند نمونه‌های اشاره شده در فهرست را پیش رو دارد:

هوندا آکورد با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان هیوندای سوناتا با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان کیا اپتیما با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان

رنو تلیسمان در یک نگاه

رنو تلیسمان ۱.۶ توربو
حجم موتور (سی سی ) ۱.۶۱۸
تعداد سیلندر ۴
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۹۰
گشتاور (نیوتون متر) ۲۶۰
مصرف بنزین (شهر)
مصرف بنزین (بزرگراه)
مصرف بنزین (ترکیبی) ۵.۹
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۷
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۲۵
قیمت پایه (میلیون تومان) ۱۰۸
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) ۱۸۰

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

محدودیت‌های جدید برای چین در حوزه هوش مصنوعی