دوئل جی‌ام‌سی یوکان و تویوتا سکویا


دوئل جی‌ام‌سی یوکان و تویوتا سکویا

دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه SUVهای بزرگ رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه دو آمریکایی یعنی شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن به مصاف یکدیگر رفتند و در دوئل دوم دو ژاپنی بنام‌های تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول رودرروی هم قرار گرفتند. حال امروز در سومین...

دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه SUVهای بزرگ رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه دو آمریکایی یعنی شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن به مصاف یکدیگر رفتند و در دوئل دوم دو ژاپنی بنام‌های تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول رودرروی هم قرار گرفتند. حال امروز در سومین دوئل گروه SUVهای بزرگ، یک ژاپنی و یک آمریکایی یعنی تویوتا سکویا و جی‌ام‌سی یوکان باهم به رقابت خواهند پرداخت اما پیش از اینکه به سراغ این رقابت برویم باید نتایج دوئل قبلی را بیان کنیم. در این رقابت درمجموع 3032 رأی به ثبت رسیده و هرچند بازهم نتایج نظرسنجی سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند (در سایت پاترول و در تلگرام لندکروزر جلوتر است) ولی شاهد رقابت نزدیکی بوده‌ایم به‌نحوی‌که پس از محاسبهٔ مجموع آراء مشخص شد نهایتاً لندکروزر با کسب 1583 رأی یا 52 درصد از کل آراء، بر پاترول با 1449 رأی پیروز شده است.

دوئل جی‌ام‌سی یوکان و تویوتا سکویا

شورلت تاهو فورد اکسپیدیشن تویوتا لندکروزر نیسان پاترول
فورد اکسپیدیشن تویوتا لندکروزر
دوج دورانگو ؟ جی‌ام‌سی یوکان تویوتا سکویا
؟ ؟

جی‌ام‌سی یوکان

دوئل جی‌ام‌سی یوکان و تویوتا سکویا

یوکان هم‌اکنون بزرگ‌ترین SUV جی‌ام‌سی محسوب می‌شود و هرچند نام یوکان به‌تنهایی سابقهٔ چندانی ندارد اما پیشینهٔ اجداد آن به سال 1935 و معرفی نسل اول شورلت/جی‌ام‌سی سابربن بازمی‌گردد. البته جی‌ام‌سی سابربن به همراه بلیزر و چگونگی تبدیل آن به یوکان تاریخچهٔ طولانی و پیچیده‌ای دارد که اینجا فرصت بیان آن نیست؛ بنابراین فوراً به سال 1992 می‌رویم یعنی سالی که برای اولین بار نام یوکان مطرح شد. این خودرو جایگزین جی‌ام‌سی بلیزر شد که خود در اصل نسخهٔ کوچک‌تری از جی‌ام‌سی سابربن بود. یوکان تا سال 2006 همراه با سابربن تولید شد تا اینکه در این سال، نسل جدید یوکان در دو نسخهٔ معمولی و کشیده با نام XL معرفی شد که نسخهٔ XL در اصل جایگزین سابربن شد و بنابراین از سال 2006 نام سابربن از محصولات جی‌ام‌سی کنار رفت. تولید این نسل تا سال 2014 ادامه داشت تا اینکه در سال 2015 نسل کنونی یوکان معرفی شد. این نسل نیز همانند گذشته روی پلت‌فرم مشترکی با شورلت تاهو/سابربن و کادیلاک اسکالید ساخته شده و نسل جدید همهٔ آن‌ها تقریباً همزمان معرفی شد. این SUVهای سه‌قلو همگی روی پلت‌فرم بدنه روی شاسی تراک شورلت سیلورادو ساخته شده‌اند و همهٔ آن‌ها در دو نسخهٔ معمولی و کشیده عرضه می‌شوند؛ اما یوکان خود در دو نسخهٔ معمولی و دنالی ساخته می‌شود که دومی لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر است. نسخهٔ معمولی یوکان مانند تاهو/سابربن با پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 عرضه می‌شود اما مدل دنالی به موتور بزرگ‌تر و قوی‌تر 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که با اسکالید مشترک است. ما هم در این دوئل از میان چهار مدل مختلف جی‌ام‌سی یوکان، نسخهٔ دنالی XL را انتخاب کرده‌ایم که بالاترین عضو این خانواده است. پیشرانهٔ 6.2 لیتری این خودرو 420 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب و به‌صورت سفارشی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

تویوتا سکویا

دوئل جی‌ام‌سی یوکان و تویوتا سکویا

بازار پررونق SUVهای بزرگ و غول‌پیکر در ایالات‌متحده موجب شده که تویوتا هم به فکر ساخت چنین خودرویی برای عرضه در این بازار بیفتد. تویوتا برای این کار شیوهٔ خودروسازان آمریکایی را در پیش گرفت و برای ساخت SUV بزرگ خود از شاسی پیکاپ تاندرا استفاده کرد. بدین ترتیب نسل نخست این خودرو که سکویا نام گرفت برای اولین بار در سال 2000 جهت رقابت با SUVهای غول‌پیکر آمریکایی به بازار آمد. سپس در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2008 نسل دوم این SUV بزرگ ژاپنی رونمایی شد که هنوز هم در حال تولید است. به همین دلیل سکویا هم‌اکنون کاملاً رنگ و بوی کهنگی و پیری به خود گرفته است. البته به‌تازگی تویوتا این ماشین را مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار داده که برای خودرویی با سن 10 سال چندان کافی به نظر نمی‌رسد. درهرحال سکویا بزرگ‌ترین SUV تویوتا محسوب می‌شود که حتی از لندکروزر هم بزرگ‌تر است اما این خودرو فقط در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌گردد. سن بالا اثر خود را بر روی فروش سکویا نیز نشان داده است به‌گونه‌ای که فروش آن از 30 هزار دستگاه در اولین سال معرفی نسل دوم به 12 هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است. سکویا هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که همگی از نوع V8 بنزینی تنفس طبیعی هستند. برای این دوئل ما جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، قوی‌ترین پیشرانهٔ سکویا را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 5.7 لیتری V8 است. این موتور 380 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور دارد که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. همچنین ماند یوکان، سکویا هم در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد؛ اما برخلاف یوکان و دیگر SUVهای بزرگ آمریکایی، تویوتا سکویا فقط در یک مدل تولید شده و نسخهٔ کشیده ندارد.

مشخصات فنی

جمس یوکان دنالی تویوتا سکویا
پیشرانه 6.2 لیتری V8 5.7 لیتری V8
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 420 اسب بخار 380 اسب بخار
گشتاور 625 نیوتن متر 545 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.8 ثانیه 6.7 ثانیه
مسافت 400 متر 14.3 ثانیه 15.3 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت 185 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 13.8 لیتر (ترکیبی) 15.7 لیتر (ترکیبی)
وزن 2733 کیلوگرم 2761 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3.7 تن 3.2 تن
طول 5.70 متر 5.21 متر
فاصلهٔ محوری 3.3 متر 3.1 متر
حجم صندوق بار 1104 لیتر 538 لیتر
قیمت پایه 49,825 دلار 46,885 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز