ظرف 3 سال گذشته 250 هزار کیلومتر متر مربع کار اکتشافی در کشور انجام شد


به گزارش خبرنگار شاتا ؛ « مهدی کرباسیان » در همایش یافته های جدید اکتشافی ایران با اعلام این خبر، افزود : طی 4 و 5 ماهه نخست امسال به 400 میلیون تن سنگ آهن جدید ، 350 میلیون تن زغال سنگ و 50 تن طلا همچنین مس و کرومیت کشف...

ظرف 3 سال گذشته 250 هزار کیلومتر متر مربع کار اکتشافی در کشور انجام شد

به گزارش خبرنگار شاتا ؛ « مهدی کرباسیان » در همایش یافته های جدید اکتشافی ایران با اعلام این خبر، افزود : طی 4 و 5 ماهه نخست امسال به 400 میلیون تن سنگ آهن جدید ، 350 میلیون تن زغال سنگ و 50 تن طلا همچنین مس و کرومیت کشف کردیم.
به گفته کرباسیان ؛ امر اکتشاف زمان بر بوده و پیش بینی می شود تا آخر امسال یک معدن بزرگ سنگ آهن و یک معدن بزرگ روی بدست آوریم که تمامی اینها معادن روباز محسوب می شوند که بطور عمده برروی زمین یا حداکثر 100 متر زمین قرار گرفته اند.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون جزء پانزده کشور دنیا در اکتشافات معدنی به شمار می آییم، تصریح کرد : در عملیات اکتشافی در صورتیکه به سمت عمق برویم بطور قطع جزو 10 کشور معدنی دنیا قرار می گیریم.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: یکی از کارهای ارزنده در بحث اکتشاف این است که ایمیدرو توانست کل مرز شرقی کشور از دریای عمان تا خراسان رضوی را به عرض 20 کیلو متر از نقطه صفر مرزی کار اکتشافی انجام دهد و امنیت کامل برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این مناطق فراهم آورد.
کرباسیان در توضیح این مطلب ، افزود : در دولت یازدهم ما توانستیم کار وسیع اکتشافی را از خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، سیستان وبلوچستان ؛ یزد وکرمان و شرق اصفهان در حوزه فلزی و غیر فلزی شروع نموده همچنین در استانهای آذربایجان غربی و شرقی ، کرمانشاه و به ویژه کردستان زمینه های خوبی برای کار اکتشافی دیده ایم.
به گفته وی ؛ با نگاه اقتصاد مقاومتی معدن یکی از محورهای اصلی است چرا که شروع آن ممکن است زیاد اشتغال زا نباشد اما در مرحله نهایی حداقل اشتغال زایی ان یک به ده است.
کرباسیان در خصوص ایجاد ارزش افزوده بخش معدن گفت: با توجه به ذخایر عظیم گاز در کشور بخش معدن ایران می تواند نه تنها از لحاظ داخلی و تولید بلکه برای صادرات نیز جایگاه مناسب اقتصادی در دنیا پیدا کند.
وی در ادامه خبر داد: اخیرا در استان کردستان بحث معدن و اکتشاف آن را بطور وسیع شروع نموئه ایم و ایجاد کارخانه یک و نیم میلیون تنی و احداث کارخانه فولاد در آن منطقه را مد نظر داریم.
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد : در 21 استان کشور ظرفیت معدنی خوبی داریم که در تمامی آنها کار اکتشافی انجام می دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه خبرداد: سه شنبه هفته جاری با حضور معاون اول رییس محترم جمهور کارخانه گندله سازی مبارکه که یکی از زنجیره 9 گانه آن در آن منطقه است به بهره برداری می رسد هم چنین کارخانه اپاک پارسیان که کارخانه ای نیمه تمام و متعلق به ایمیدرو بود عملیات بهره برداری آن 10 روز است که شروع شده و 40 روز طول می کشد تا محصول نهایی بیرون آمده و 10 میلیونتن گندله حاصل شود.
همچنین در کنار آن کارخانه کارخانه 800 هزار تنی کنسانتره توسط بخش خصوصی قابل افتتاح است از سویی دیگر بهره برداری از خط لوله گاز ، دو بانده کردن جاده خواف به سنگان آماده بهره برداری است.
کرباسیان با بیان اینکه کار معدن ریسک دارد، تصریح کرد : سیاست ایمیدرو انجام خصوصی سازی واحدهای تابعه خود و اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی است بطوریکه در این راستا 150 میلیارد تومان ظرف یک و دوسال گذشته ریسک را پذیرفته است اما در این میان معادن کوچک و متسط را از طریق اعلام عمومی به مزایده گذاشته و در صورت رغبت بخش خصوصی کل معدن و یا مشارکت با ایمیدرو تا مرحله بهره برداری کار را به جلو می بریم.
خبرنگار : ایرج جوخانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا