عوامل موثر و فاکتورهای رشد کسب و کار


یک کسب و کار برای رشد و موفقیت با چه فاکتورهایی وابسطه است؟ آیا توجه به بخشهای کلیدی میتواند ضامن پیشرفت کسب و کارها باشد؟ به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ به طور کلی مدیران شرکت‌ها انتظار دارند که کسب و کار آن‌ها روند رو به رشدی داشته باشد. از این رو کند بودن سرعت رشد کسب و کار باعث نگرانی و ناامیدی آن‌ها...

عوامل موثر و فاکتورهای رشد کسب و کار

یک کسب و کار برای رشد و موفقیت با چه فاکتورهایی وابسطه است؟ آیا توجه به بخشهای کلیدی میتواند ضامن پیشرفت کسب و کارها باشد؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ به طور کلی مدیران شرکت‌ها انتظار دارند که کسب و کار آن‌ها روند رو به رشدی داشته باشد. از این رو کند بودن سرعت رشد کسب و کار باعث نگرانی و ناامیدی آن‌ها می‌شود. اما نکته‌ی مهمی که در ارتباط با رشد کسب و کار باید به آن توجه شود بررسی میزان رشد آن از آغاز تا کنون است. متاسفانه در بسیاری از موارد پارامترهای درستی به عنوان معیار سنجش رشد کسب و کار در نظر گرفته نمی‌شود. این امر باعث تصمیم‌گیری نادرست مدیران می‌شود و مشکلات فراوانی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. اما اگر به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار احساس می‌کنید سرعت رشد و توسعه‌ی شرکت شما نسبت به رقبایتان کندتر است. می‌توانید با بررسی چند فاکتور ساده دلایل کاهش سرعت رشد کسب و کار خود را بررسی کنید.

عوامل موثر در رشد کسب و کار:

میزان پیچیدگی نرم‌افزار استفاده شده در شرکت

بروز مشکل نرم‌افزاری یا استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده یکی از عوامل کاهش سرعت رشد کسب و کارها است. اگر کسب و کار شما نیاز به استفاده از نرم‌افزار خاصی دارد. بهتر است بدانید که انتخاب نرم‌افزار مناسب و با سرعتی که تمام نیازهای شرکت را تحت پوشش قرار دهد یکی از مهمترین وظایف یک مدیر موفق است. زیرا نرم‌افزار مورد استفاده در هر شرکت رابطه مستقیمی با سطح بهره‌وری کارکنان و سرعت انجام کارها دارد. مسئله‌ی مهم دیگری که در ارتباط با نرم‌افزار استفاده شده در هر شرکت وجود دارد بحث آشنایی کامل کارکنان شرکت با آن است. در بیشتر سازمان‌ها یا شرکت‌ها بروز یک مشکل نرم‌افزاری کوچک باعث متوقف شدن کارها می‌شود و همین کندی عملکرد در طولانی مدت باعث کارایی شرکت شده و سرعت رشد کسب و کار را کاهش می‌دهد.

راه‌حل: برنامه‌ریزی برای تست و رفع مشکلات احتمالی به وجود آمده در نرم‌افزار شرکت در بازه‌های زمانی مشخص می‌تواند تا حد زیادی از اتلاف زمان در سازمان‌ها جلوگیری کند. طراحی یک نرم‌افزار اختصاصی و استخدام یک نیروی کار متخصص در زمینه‌ی نرم‌افزار می‌تواند راه‌حل مناسبی برای کمک به رشد کسب و کارها باشد.

تعیین هدف مشخص برای سازمان

یکی از دلایل ساده و در عین حال رایج کند بودن سرعت رشد کسب و کارها هدف‌گذاری نامناسب در سازمان است. داشتن اهداف مشخص و قابل دسترس یکی از عوامل رشد کسب و کارها است. بخش عظیمی از عملکردهای شرکت با توجه به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن تعیین می‌شود. در حالت کلی کند بودن سرعت رشد کسب و کارها می‌تواند ناشی از عدم تعیین هدف مشخص و یا انتخاب مسیر اشتباه برای رسیدن به هدف تعیین شده باشد. لازم به ذکر است که هدف‌گذاری باید کاملا واقع‌گرایانه باشد. زیرا نرسیدن به اهداف باعث بی‌انگیزگی افرادی که در کسب و کار مورد نظر فعالیت می‌کنند می‌شود. این بی‌انگیزگی نیز در نهایت از سرعت رشد کسب و کار می‌کاهد.

تعیین هدف مشخص و واقع گرایانه سبب جهت گیری صحیح و رشد کسب و کار می‌شود.

جذب نیروی جدید

متاسفانه بسیاری از مدیران مقاومت شدیدی در جذب نیروی کار جدید از خود نشان می‌دهند. هر چند جذب نیروی جدید و آموزش او بسیار هزینه‌بر است و ممکن است مشکلات فراوانی را برای کسب و کارها ایجاد کند. اما برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و تسریع عملکرد شرکت گاهی جذب نیروی متخصص جدید یا برونسپاری بخشی از کارها ضروری است. در برخی موارد تلاش برای انجام دادن کارها با نیروهای فعلی شرکت را از رسیدن به اهداف خود دور می‌کند. همین امر نیز باعث کاهش سرعت رشد کسب و کار می‌شود. جالب است بدانید که گاهی ادغام دو تیم کاری مختلف می‌تواند کمک زیادی به رشد و توسعه‌ی هر دو تیم داشته باشد و آن‌ها را به اهداف خود نزدیک‌تر کند. یک مدیر موفق در مواجهه با شرایط خاصی مثل نبود نیروی متخصص با تصمیم‌گیری منطقی می‌تواند سبب رشد کسب و کار خود شود.

تصمیم‌گیری صحیح

در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید این تصمیم‌گیری است که خط مشی کسب و کار شما را تعیین می‌کند. در حقیقت کیفیت تصمیم رابطه‌ی مستقیمی با میزان موفقیت و رشد کسب و کار دارد. در این میان مقاومت مدیران در برابر تغییر یکی از عوامل مهمی است که از سرعت پیشبرد استراتژی شرکت و در نتیجه سرعت رشد کسب و کار می‌کاهد. این نکته را فراموش نکنید تصمیم‌گیری اساسی مدیران شکست یا موفقیت یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین قبل از ورود به مرحله تصمیم‌گیری مدیران باید اطلاعات جامعی از شرایط شرکت به دست آورده و بهترین تصمیم را در این مورد بگیرند.

کیفیت تصمیم رابطه‌ی مستقیمی با میزان موفقیت و رشد کسب و کار دارد.

مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چگونگی عملکرد مجموعه‌ی متغیرهای تصمیم‌گیری در استراتژی شرکت را برای ایجاد مزیت رقابتی نشان می‌دهد. از آنجایی که مدل کسب و کار زمان رسیدن به سود دهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رابطه‌ی مستقیمی با سرعت رشد کسب و کارها دارد. در برخی موارد ممکن است تغییر مدل کسب و کار می‌تواند سود آوری آن را چندین برابر کند.

ریسک‌پذیری

رشد یک کسب و کار تحت تاثیر تصمیم و ریسک پذیری مدیر آن قرار دارد. قبول شرایط جدید و سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های جدید و ریسک‌پذیری مدیر می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای برای کسب و کار داشته باشد. جرات ریسک کردن می‌تواند رسیدن به اهداف تعیین شده را تسریع کند. البته نکته‌ی مهمی که باید همواره مورد توجه قرار گیرد این است که ریسک مانند شمشیر دو لبه است. بنابراین هنگام ریسک کردن شکست و متضرر شدن نیز در نظر گرفته شود.

قبول شرایط جدید و سرمایه گذاری در موقعیت‌های جدید و ریسک‌پذیری مدیر می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای برای کسب و کار داشته باشد.

توسعه پایدار

همانگونه که می‌دانید بسیاری از کسب و کارها برای توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. در بسیاری از موارد تامین این سرمایه به خصوص در کسب و کارهایی که حاشیه سود پایینی دارند نیازمند واگذاری بخشی از سهام شرکت است. واگذاری سهام به افرادی که بتوانند به توسعه پایدار و رشد کسب و کارها کمک کنند یکی از وظایف یک مدیر موفق است. زیرا می‌توان گفت که تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های مدیریتی است.

برترین جاهای دیدنی روسیه برای تفریح
۶ راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از برخورد ماشین شاسی بلند با گله گوسفندان