عمل جراحی هایپک برای درمان سرطان در اصفهان انجام شد


عمل جراحی هایپک برای درمان سرطان در اصفهان انجام شد

اصفهان- ایرنا- نخستین بار در استان اصفهان و برای بار دوم در کشور، عمل جراحی 'هایپک' (HIPEC) شامل برداشت وسیع تومور داخل شکم با استفاده از دستگاه پمپ ویژه برای درمان سرطان در اصفهان انجام شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه به ایرنا گفت: این عمل جراحی با نام 'هایپک' (Hipec) در اصفهان برای درمان یک مورد سرطان تخمدان با موفقیت انجام شد.
کیانوش جهانپور با بیان اینکه این نوع عمل جراحی یک روش درمانی جدید در دنیا برای سرطان های روده بزرگ، معده و تخمدان که در داخل شکم منتشر می شود است، اظهار کرد: اعضای تیم جراحی یکی از بیمارستان های خصوصی اصفهان موفق به انجام این عمل شدند.
وی توضیح داد: در این عمل تومورهای وسیع سرطانی منتشر شده در حفره پریتوئن (صفاق) با انجام شیمی درمانی هایپرترمی ( دمای بالاتر از دمای بدن ) داخل شکم با استفاده از پمپ ویژه برداشته می شود.
جهانپور با بین اینکه این روش درمانی باعث افزایش طول عمر بیمار می‌شود، گفت: در 30 تا 40 درصد موارد نیز ممکن است درمان قطعی بیماری را به همراه داشته باشد.
پزشک جراحی که موفق به انجام این عمل جراحی در اصفهان شده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این عمل جراحی پیش از این در شیراز انجام شده بود و اصفهان نیز برای دومین بار در کشور موفق به انجام آن شد.
وحید گوهریان افزود: تاکنون چنانچه فرد بیماری نشانه‌های انتشار تومور داخل شکمی را داشت، درمان قطعی برای آن در نظر گرفته نمی‌شد اما با انجام این روش، امید بیشتری برای این دسته از بیماران در کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه عمل جراحی هایپک (Hyperthermic Intraperitoneal Chemotherapy) شیمی درمانی صفاقی یا داخل شکمی در حرارت بالا و در حین عمل جراحی است، اظهار کرد: این نوع شیمی درمانی علاوه بر اثربخشی بیشتر و احتمال کمتر بازگشت مجدد تومور، عوارض و آسیب کمتری نسبت به شیمی درمانی وریدی (تزریق به رگ) که به صورت معمول انجام می‌شود، بهمراه دارد.
این فوق تخصص جراحی با اشاره به اینکه دستگاه مورد نیاز برای انجام این عمل جراحی با هزینه حدود 500 میلیون تومان در یکی از بیمارستان های اصفهان، خریداری شده است، گفت: بیمارانی که مبتلا به سرطان های قابل درمان به این روش هستند دیگر نیازی به مراجعه به سایر شهرها برای انجام این عمل جراحی ندارند.
گوهریان با بیان اینکه این روش از فناوری های روز امریکا و اروپاست، افزود: عمل جراحی انجام شده در اصفهان بر روی یک زن 60 ساله که مبتلا به سرطان تخمدان بود با موفقیت انجام شد.
عمل جراحی هایپک برای نخستین بار در کشور، مهر ماه سال گذشته توسط اعضای تیم جراحی آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یکی از بیمارستان های این شهر انجام شد.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج