پرداخت 130 میلیارد ریال یارانه حمایتی کشمش در همدان


پرداخت 130 میلیارد ریال یارانه حمایتی کشمش در همدان

همدان - ایرنا - مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان گفت: بر اساس مصوبه دولت مبنی بر حمایت از باغداران انگور یارانه حمایتی کشمش برای باغداران در نظر گرفته شد که تاکنون 130 میلیارد ریال از این یارانه در استان پرداخت شده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان تعاون روستایی، رضا عباسی افزود: سال گذشته میزان تولید باغ های انگور در سطح شهرستان ملایر افزایش قابل توجهی داشت که با توجه به افزایش عرضه کشمش قیمت این محصول کاهش یافت و بر این اساس با مصوبه دولت مقرر شد مبلغی به عنوان یارانه حمایتی کشمش به باغداران پرداخت شود.
وی ادامه داد: با توجه به این مصوبه ابتدا پرداخت 2 هزار ریال به ازای هر کیلو کشمش در دستور کار قرار داشت که با پیگیری های صورت گرفته به پنج هزار ریال افزایش یافت.
عباسی افزود: بیش از 6هزار باغدار در شهرستان ملایر مدارک خود را تکمیل کرده و مشمول دریافت یارانه شدند که بر این اساس بیش از 140 میلیارد ریال به باغداران ملایری اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: پرداخت یارانه حمایتی به باغداران در راستای حمایت دولت از تولید و بخش کشاورزی صورت می گیرد و می تواند انگیزه مطلوبی به باغدارن برای ادامه تولید و افزایش بهره وری داشته باشد همچنین افزایش صادرات محصولات کشاورزی از جمله کشمش با توجه ویژه به برند سازی و بسته بندی ارزش افزوده بالایی برای کشور و استان همدان ایجاد می کند.
متوسط تولید انگور در جهان در هر هکتار 10 تن است که این رقم در تاکستان‌های ایران به حدود 17.1 تن و در شهرستان ملایر که قطب اصلی تولید انگور در استان همدان و کشور است به رقم 21 تن در هکتار می‌رسد.
ملایر با دارا بودن 28 درصد مساحت باغ انگور و 38 درصد تولید این محصول در استان رتبه اول را دارد و شهرستان نهاوند نیز با 19 درصد مساحت و 19 درصد میزان تولید رتبه دوم تولید انگور در استان را دارد.
شهرستان همدان 13 درصد از مساحت باغ انگور و 12 درصد از میزان تولید در استان را دارد و در حال حاضر استان همدان با 6.6 درصد وسعت باغ‌های انگور در ایران، 11.2 درصد این محصول و 18 درصد کشمش تولیدی کشور را در خود دارد.
حدود 32 درصد محصول انگور در استان همدان پس از چیدن به بازار مصرف میوه می‌رسد و 43 درصد نیز تبدیل به کشمش مویز می‌شود.
10 درصد از محصول انگور نیز برای تولید آبغوره تحویل کارگاه‌های سنتی و کارخانجات مجهز می‌شود که 15 درصد این محصول نیز در کارگاه‌های شیره‌پزی استان مصرف می‌شود.
2087/7523
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل