راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما


وقتی صحبت از هزینه های سفر میشه، همیشه بلیط هواپیما بخش قابل توجهی از هزینه ها رو به خودش اختصاص میده. برای من که به شیوه نسبتا ارزان سفر می کنم هزینه پرواز بخش بزرگی از هزینه سفرم رو شامل میشه، بنابراین با کاهش این هزینه و تهیه بلیط ارزان هواپیما میتونم کاهش چشمگیری در کل هزینه ها داشته باشم. حتی برای کسانی که خیلی ارزان سفر می کنند هم، وقتی...

وقتی صحبت از هزینه های سفر میشه، همیشه بلیط هواپیما بخش قابل توجهی از هزینه ها رو به خودش اختصاص میده. برای من که به شیوه نسبتا ارزان سفر می کنم هزینه پرواز بخش بزرگی از هزینه سفرم رو شامل میشه، بنابراین با کاهش این هزینه و تهیه بلیط ارزان هواپیما میتونم کاهش چشمگیری در کل هزینه ها داشته باشم. حتی برای کسانی که خیلی ارزان سفر می کنند هم، وقتی مسافت ها طولانی میشه چاره ای بجز استفاده از پرواز باقی نمیمونه.

وقتی به دوستان و همکارانم میگفتم، به عنوان مثال بلیط یک پرواز ۲۰۰ دقیقه ای رو ۳۰ دلار و یا حتی کمتر گرفتم دیدن چشم های متعجب اون­ها باعث شد به فکر نوشتن این راهنما بیافتم. البته این راهنما بر اساس تجربیات شخصی من بوده و به هیچ عنوان نمیتونه کامل و قطعی باشه و تنها یک مقدمه هست و من هر بار که برای پروازی سرچ می کنم اطلاعات جدیدتری بدست میارم.

ایرلاین های ایرانی

وبسایتی که بطور جامع بشه قیمت بلیط تمام ایرلاین های ایرانی رو جستجو کرد وجود نداره. برای هر کدوم باید وبسایت شرکت هواپیمایی رو جداگانه برای تاریخ های مورد نظر جستجو کرد. روش ساده تر تماس با آژانس های مسافرتی هست. آژانس ها معمولا اطلاع خوبی از ایرلاین های ایرانی و اینکه به کدوم کشورها پرواز می کنند، دارند. ایرلاین های بزرگ ایرانی در پروازهای خارجی شون پذیرایی خیلی خوبی دارند، قیمتشون قابل رقابت با ایرلاین های خارجی هست، جریمه کنسلی و تغییر تاریخ پرواز هم معمولا کمتره و معمولا اجازه حمل بار بیشتری نسبت به ایرلاین های خارجی به شما میدهند. نکته مثبت دیگر ایرلاین های ایرانی عدم توقف و ترانزیت تا رسیدن به مقصد هست.

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما ایران ایر هواپیمایی حامل پرچم ایران که با روزهای اوج خودش فاصله زیادی داره - عکس از ویکی پدیا

برای مسیرهای پرتردد (ترکیه، امارات، مالزی) میشه بلیط های چارتری که قیمت ارزونتری نسبت به بلیط های سیستمی داره تهیه کرد. این بلیط ها معمولا قابلیت کنسل کردن و تغییر تاریخ رو ندارند. بنابراین در صورت تغییر برنامه کل هزینه ای که برای بلیط پرداخت کردین، هدر میره. با توجه به اینکه بلیط های چارتری معمولا مورد استفاده تورها هستند، به همین دلیل فاصله بین پرواز رفت و برگشت کوتاهه و آژانس ها به ندرت قبول می کنند بلیط چارتری با مدت سفر بیش از ۷ روز بفروشند. برای خرید بلیط های چارتری (داخل ایران و یا خارج از ایران) ده ها سایت فارسی زبان هست که با یک جستجوی ساده میتونید مسیر مورد نظرتون رو پیدا کنید.

ایرلاین های خارجی

خوشبختانه تعداد ایرلاین هایی که به ایران پرواز می کنند روز به روز داره زیاد تر میشه که نتیجه اون بیشتر شدن انتخاب های ما و رقابتی شدن قیمت هاست. برای آگاهی از قیمت پروازها ساده ترین کار تماس با آژانس های مسافرتی و پرسیدن قیمت در تاریخ مورد نظر هست. اما آژانس ها بدلایلی مثل مشغله زیاد و یا آگاهی نداشتن همه مسیرهای پروازی ایرلاین های مختلف خارجی ممکنه نتونند مناسبترین بلیط رو به شما پیشنهاد بدهند.

توصیه من اینه که اول ایرلاین و تاریختون رو با جستجو توی اینترنت انتخاب کنید و برای خرید نهایی به آژانس مسافرتی مراجعه کنید. وبسایت هایی هستند که با دادن مسیر و تاریخ پروازتون از بین هزاران ایرلاینی که توی پایگاه داده هاشون دارند، ارزونترین پروازها رو به شما پیشنهاد می دهند. از بین همه این موتورهای جستجوی پروازی مانند ای دریم، وان تراول، اسکای اسکنر، چیپو ایر و …من سایت کایاک رو بیشتر از همه می پسندم.

کایاک در صورتی که خودش نتونه ارزونترین نرخ پرواز رو به شما بفروشه خیلی راحت شما رو به موتورهای جستجوی دیگه و یا سایت شرکت هواپیمایی ارجاع میده. از ویژگی های دیگه کایاک اینه که میتونید براش تعریف بکنید تا ۳ روز قبل و بعد از پرواز رو هم جستجو بکنه و در واقع با یکبار جستجو بتونید قیمت ها رو در یک بازه ۷ روزه ببینید و در وقتتون صرفه جویی کنید. از ویژگی های خوب دیگه کایاک اینه که در آخر هزینه های اضافی به قیمتی که اول نشون میده اضافه نمیکنه. ممکنه موردی پیش بیاد که هیچ یک از سایت های بالا نتونه پایین ترین قیمت رو بده. مثلا برای کشور چین موتورهای جستجوی پروازی که در بالا اسم بردم به پروازهای ارزون داخلی چین دسترسی نداشتند و با کمک دوستان چینی سایت چونار رو برای انتخاب پرواز پیدا کردم.

قبل از انتخاب پروازتون باید بدونید راحتی توی سفر پارامتر مهمتری برای شماست یا هزینه سفر. معمولا پروازهای مستقیم قیمت بالاتری نسبت به پروازهای غیر مستقیم دارند. به عنوان مثال پرواز رفت و برگشت تهران-رم با هواپیمایی آلیتالیا (بدون توقف) قیمت ۶۰۰ دلار، با هواپیمایی اوکراین (توقف و ترانزیت در کیف) ۲۷۰ دلار و با هواپیمایی ایرفلوت روسیه (توقف در مسکو) ۳۵۰ دلار هست. اگر طولانی شدن مسیر و توقف در فرودگاه ترانزیت براتون اهمیت زیادی نداره، قطعا پرواز ارزونتر رو انتخاب کنید. البته اگر برای کشوری که ترانزیت توی اون انجام میشه نیاز به ویزا نداشته باشید، میتونید بدون افزایش و یا تغییر اندکی در بهای بلیط، زمان ترانزیتتون رو افزایش بدهید و از اون شهر هم بازدید کنید بدون اینکه هزینه ای برای رفت و آمد به اون شهر پرداخته باشید.

علاوه بر گزینه پرواز یک طرفه One way و رفت و برگشت Round trip، گزینه سومی با عنوان چند شهر و یا چند مسیره Multi city در وبسایت کایاک وجود داره که برای جستجوی مسیرهایی که ساده نیستند، میشه ازش استفاده کرد. گرفتن بلیط بصورت چند مسیره میتونه در کاهش هزینه ها و همینطور اضافه کردن شهرهایی به برنامه سفرمون بدون هزینه اضافی، خیلی تاثیر داشته باشه. به عنوان مثال اگر من بخوام از تهران برم مسکو و از سنت پترزبورگ برگردم تهران و توی مسیر رفت دو روز هم توی باکو توقف داشته باشم سرچ من مانند عکس زیر میشه:

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما نحوه جستجوی پرواز تهران به مسکو و سنت پترزبورگ به تهران به همراه توقف در باکو

بعد از انتخاب پروازتون میتونید با یکی از آژانس های مسافرتی تماس بگیرید و با دادن مشخصات پرواز قیمت ریالی اون پرواز رو بپرسید. در اکثر مواقع قیمتی که آژانس به شما میده (با توجه به نرخ تبدیل ارز بازار آزاد) به اون قیمتی که شما توی اینترنت دیدید نزدیکه. در مواردی قیمت آژانس ها بیشتره و علتش هم اینه که دفتر اون ایرلاین توی ایران، ارزونترین کلاس پروازیش رو، فقط بصورت آنلاین میفروشه. ایرلاین هایی مانند پگاسوس، اوکراین ایر و چاینا ساوسرن مواردی اینچنینی بوده که من بهش برخورد کردم. اگر به این موارد برخوردید، اختلاف قیمت زیاد بود و امکان استفاده از کارت اعتباری (صرافی یا دوستانتون) رو دارید مسلما بهتره که بصورت آنلاین و از سایتی که کمترین قیمت رو پیشنهاد میده خریداری کنید. برای بلیط مسافرت چین بدلیل اختلاف ۱۵۰ دلاری همچین کاری انجام دادم.

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما عبور از فراز فلات پامیر در تاجیکستان درمسیر برگشت به ایران با هواپیمایی چاینا ساترن

پروازهای خارج از ایران

شیوه جستجو برای پروازها بین دو شهر که هر دو خارج از ایران هستند مشابه روش قبلی و استفاده از موتورهای جستجوی پرواز نظیر کایاک هست. تفاوتش اینه که بعد از انتخاب پروازتون دیگه نمیتونید به آژانس مسافرتی مراجعه کنید و با پرداخت معادل ریالی اون بلیط رو بخرید. این بلیط ها باید بصورت آنلاین و با کارت های اعتباری بین المللی خریداری بشند. البته تعداد محدودی آژانس با گرفتن درصدی به عنوان کارمزد با استفاده از کارت اعتباری خودشون این بلیط ها رو خریداری می کنند.

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما مسیر ریودوژانیرو به سائوپائولو با هواپیمایی گل 40 دلار

شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت یا Cheap Airlines

تعدادی از شرکت های هواپیمایی با کاهش و حذف تعدادی از خدمات جانبی پرواز هزینه سفر هوایی رو به صورت چشمگیری کاهش دادند. در واقع این ایرلاین ها بیشتر بر روی جابجایی تمرکز دارند و ضمن فروش بلیط ارزان قیمت برای هر سرویس اضافه ای که به شما میدند پول دریافت می کنند. در داخل پرواز غذا بصورت پولی سرو میشه و حتی برای دریافت یک بالش یا پتو هم باید پول پرداخت کنید. بلیطی که شما خریداری می کنید، شامل بار نمیشه و فقط یک یا دو تا کیف دستی میتونید داخل کابین به همراه داشته باشید. اگر چمدان داشته باشید متناسب با وزن چمدان باید پول اضافی پرداخت کنید و اگر این پول اضافی رو هنگام خرید پراخت نکنید توی فرودگاه جریمه ای به مراتب بیشتر از شما گرفته خواهد شد. حتما قبل از رفتن به فرودگاه باید بصورت آنلاین چک-این Check in رو انجام بدهید و کارت پروازتون رو پرینت کنید و گرنه توی فرودگاه باید جریمه پرداخت کنید. در صورتی که بخواهید صندلی توی هواپیما انتخاب کنید باید پول اضافه تری پرداخت کنید. گیت پرواز این ایرلاین ها معمولا انتهای سالن فرودگاه هاست و مسافت زیادی باید پیاده برید. فرودگاه هایی که چیپ ایرلاین ها به اونها پرواز می کنند میتونه فاصله زیادی با شهر داشته باشه و حتما باید هزینه رفتن از فرودگاه به شهر رو مدنظر قرار بدهید.

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما رایان ایر از پشت صندلی به عنوان کارت ایمنی پرواز و منوی غذا استفاده می کند

بعضی از این ایرلاین های ارزان قیمت (و حتی ایرلاین های عادی) سیاست ناجوانمردانه ای در ذخیره کردن آی پی شما و اطلاعات دستگاهی که با اون درحال سرچ هستید دارند. مثلا اگر برید توی وبسایتشون و یک مسیر مشخص رو بیش از یکبار سرچ کنید متوجه میشید که هربار قیمت قدری افزایش پیدا کرده! اگر با این مشکل برخورد کردید استفاده از یک کامپیوتر دیگه میتونه باعث بشه دوباره همون قیمت ارزون اولیه رو ببینید. ایرلاینی که خود من دیدم این کار کثیف رو انجام میده پگاسوس بود.

با گفتن موارد بالا قصد نداشتم از چیپ ایرلاین ها نا امیدتون کنم بلکه خواستم بگم بیشتر از پروازهای عادی باید دقت داشته باشید. من بارها ازشون استفاده کردم و تا حالا جریمه نشدم. از معروفترین چیپ ایرلاین ها که پروازهای ارزان قیمت دارند توی اروپا رایان ایر و جنوب شرق آسیا ایر آسیا (به تازگی پرواز به ایران هم برقرار کرده) هستند.

راهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیماراهنمای جستجو و خرید بلیط ارزان هواپیما مسیر بروکسل به پرتو با هواپیمای رایان ایر 42 دلار

امیدوارم مطالب بالا براتون مفید واقع شده باشه. به زودی مطلب دیگری در رابطه با بلیط ارزان پرواز شامل نکاتی که باید رعایت کنیم به همراه چند مثال می نویسم.

بازنشر مطالب بالا بطور جزئی بدون ذکر منبع و بطور کامل بدون هماهنگی با نویسنده مجاز نمی باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزییات کلاهبرداری 1000 میلیاردی از پیش‌فروش خودرو