4 واقعه‌ی تاریخی جالب در ارتباط با پول


دنیای امروز را بدون پول نمی‌توان تصور نمود. امروزه با رشد سرمایه‌داری، به جرأت می‌توان گفت که پول به مستقیم و یا غیر مستقیم به هدف بسیاری از آدمیان تبدیل شده است. حقایق و واقعیت‌ها در ارتباط با پول بسیارند، اما در این نوشته قصد داریم تا به 4 واقعه‌ی تاریخی جالب در ارتباط با پول صحبت کنیم. 4 واقعه‌ای که احتمالاً بسیاری از شما آن‌ها را...

دنیای امروز را بدون پول نمی‌توان تصور نمود. امروزه با رشد سرمایه‌داری، به جرأت می‌توان گفت که پول مستقیم و یا غیر مستقیم به هدف بسیاری از آدمیان تبدیل شده است. حقایق و واقعیت‌ها در ارتباط با پول بسیارند، اما در این نوشته قصد داریم تا در مورد ۴ واقعه‌ی تاریخی جالب در ارتباط با پول صحبت کنیم. ۴ واقعه‌ای که احتمالاً بسیاری از شما آن‌ها را نمی‌دانید.

4 واقعه‌ی تاریخی جالب در ارتباط با پول

۱- مورد اول (استفاده از نوعی کارت اعتباری در قرن‌های پیشین)

در گذشته، زمانی که پول آن‌چنان در دسترس نبود و بیشتر مردم نیز از سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی برخوردار نبودند، گاهی از چوب به عنوان کارت اعتباری استفاده می‌شد. بدین صورت که یک تکه چوب را از وسط به دو نیم می‌کردند و یک نیمه را به بدهکار و نیمه‌ی دیگر را به بستانکار می‌دادند. زمانی که بدهکار بدهی خود را به بستانکار بازپس می‌داد، چوب‌ها را در کنار هم می‌گذاشتند و از آن برای ثبت انجام معامله استفاده می‌کردند. این روش، مزایای خوبی به همراه داشت. مهم‌ترین مزیت این روش این بود که امکان تقلب در آن وجود نداشت. زیرا چوب‌هایی که نصف می‌شدند دقیقاً از یک شکل، رنگ و اندازه برخوردار بودند.

۲- مورد دوم (استفاده از پوست حیوانات به عنوان مالیات)

در قرون شانزدهم و هفدهم در روسیه، تعداد شکار به اندازه‌ای بود که حجم زیادی از پوست و خز حیوانات در سرتاسر روسیه انباشته شده بود. این پوست و خز‌ها که به عنوان ابزار تجارت از آن‌ها استفاده می‌شد، میان تاجران ارزش بسیاری داشتند. به همین سبب، دولت تزاری آن زمان روسیه برآن شد تا ارزش‌گذاری این پوست‌ها را خود بر عهده گیرد و کمی بعد از آن از ساکنان منطقه‌ی سیبری به جای مالیات، پوست دریافت کرد. به این ترتیب در طی یک دوره در روسیه، از پوست حیوانات به عنوان مالیات استفاده شد.

۳- مورد سوم (اختراع پول کاغذی توسط چینی‌ها)

بسیاری بر این عقیده‌اند که پیش از سال ۱۶۶۱، یعنی سالی که سوئدی‌ها برای نخستین بار اسکناس را در اروپا صادر کردند، این چینی‌ها بوده‌اند که از پول کاغذی استفاده کرده‌اند. استفاده‌ی چینی‌ها از پول کاغذی نه آن‌که ۱۰ سال یا ۲۰ سال پیش از سوئدی‌ها باشد، بلکه نزدیک به ۷۰۰ سال پیش از سال ۱۶۶۱ از پول کاغذی در چین استفاده شده است. گویا چینی‌ها در داد و ستدهای خود از سکه‌های مسی استفاده می‌کرده‌اند و گاهی چون حجم و وزن این سکه‌ها بیش از اندازه می‌شده و در سفرها، باعث آزار بوده است، بازرگانان تصمیم گرفته‌اند که با به امانت گذاشتن سکه‌ها در پیش یکدیگر از حواله به جای آن‌ها استفاده کنند. بدیهی است که حواله‌ی کاغذی هم سبک‌تر از سکه‌ی مسی است و هم کم‌حجم‌تر.

4 واقعه‌ی تاریخی جالب در ارتباط با پول

۴- مورد چهارم (امپراطوری بدون پول)

مشهور است که آزتک‌ها و مایاها از لوبیا و مواد از این قبیل برای تجارت استفاده می‌کرده‌اند. اما می‌خواهیم از قومی نام ببریم که از هیچ ماده‌ای به عنوان پول استفاده نکرده‌اند. امپراطوری اینکاها یک امپراطوری قدرتمند بود که در حکومت خود از هیچ نوع پولی استفاده نمی‌کرد. داستان از این قرار است که حکومت اینکاها مردان را مجبور کرده بود که از سن ۱۵ سالگی به بعد برای یک مدت مشخص برای دولت کار کنند. کار این مردان برای دولت برابر بود با گرفتن خوراک، پوشاک و دیگر مواد اولیه‌ی زندگی از سوی دولت. بدین ترتیب پول هیچ نقشی در زندگی اینکاها نداشت.

نویسنده: آرش شمسی

منابع:

صرافی سهیل

نمناک

اختراع اسکناس - اختراع پول کاغذی - استفاده از پوست حیوانات به جای مالیات - اینکاها چه کسانی بودند - قوم اینکاها - وقایع جالب در مورد پول - پول - پول اینکاها - پول در قدیم - پول در چین قدیم


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...