کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟


کایروپراکتیک چیست؟ تا چه حد با این درمان آشنایی دارید؟ آیا می دانید که کایروپراکتیک از درمان های پرکاربرد در آمریکا است. از این درمان برای بهبود کار و عملکرد استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. کایروپراکتیک روشی است برای دستکاری ستون فقرات، تاندون ها و رباط ها و بهبود بخشیدن به مشکلات استخوانی. […]

کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟

کایروپراکتیک چیست؟ تا چه حد با این درمان آشنایی دارید؟ آیا می دانید که کایروپراکتیک از درمان های پرکاربرد در آمریکا است. از این درمان برای بهبود کار و عملکرد استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. کایروپراکتیک روشی است برای دستکاری ستون فقرات، تاندون ها و رباط ها و بهبود بخشیدن به مشکلات استخوانی.

کایروپراکتورها اصولا برای ایجاد فشار روی یک یا گروهی از مفاصل از دستان خود استفاده می کنند. این روش درمان به عــنوان “تنظیم کننده (adjustment) ” یا ” مهارت دستکاری (manipulation) ” شناختـه شده است. هدف از دستکاری بدن با این شیوه، رهایی از درد یا گرفتگی و بهبود عملکرد سیستم عصبی، مفاصل و ماهیچه هاست.

کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک Chiropractic زیر شاخه ای از درمان های مکمل یا Complementary and alternative medicine بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است. کسانی که از این روش استفاده میکنند.

حرکاتی را روی بدن بیمار انجام میدهند. نرمش هایی را به وی یاد میدهند. به وی یاد میدهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندام های خود درست استفاده کند تا از مشکلات اسکلتی پیشگیری کند. از دارو استفاده نمیکند. ممکن است مشاوره تغذیه ای هم بدهد.

کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟

روش های کایروپرکتیک

مانیپولاسیون: به معنی حرکت با دامنه کم، ولی با سرعت زیاد است. این حرکات، مفصل را بیشتر از چیزی حرکت می‌دهد که عضلات این کار را انجام می‌دهند، اما بدون آسیب به رباط.

موبیلیزاسیون: حرکاتی که توسط درمانگر با هدف افزایش دامنه حرکت مفصل در محدوده حرکات طبیعی مفصل انجام می‌شود.

کایروپراکتورها از طیف وسیعی از درمان‌های دستی استفاده می‌کنند. از جمله:

فشار ناگهانی و شدید بر روی ستون فقرات (باهدف کاهش محدودیت در مفاصل و بهبود دامنه‌ی حرکتی) حرکت دادن آرام مفاصل در موقعیت‌های مختلف (باهدف کاهش گرفتگی مفصل) کشیدن و یا فشار دادن عضلات در جهت‌های خاص (باهدف تقویت عضلات و بهبود دامنه‌ی حرکتی آن‌ها)

درمان کایروپراکتیک معمولاً بدون درد بوده ولی درصورتی‌که کایروپراکتور به درمان یک عارضه‌ی دردناک و ملتهب بپردازد، ممکن است اندکی ناراحتی و درد خفیف احساس شود. درصورتی‌که در طی جلسه‌ی درمانی کایروپراکتیک خود هرگونه درد و ناراحتی را تجربه کردید، بلافاصله با کایروپراکتور خود در میان بگذارید. در طول منیپولاسیون ستون فقرات، ممکن است درون ستون مهره‌ی خود احساس فرسایش کرده و صداهایی به گوش شما برسد. باور بر این است که این امر به دلیل وجود حباب‌های گاز در مایع احاطه‌کننده‌ی مفصل می‌باشد – این، بخشی طبیعی از منیپولاسیون ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی می‌باشد.

مزایا و خطرات درمان دستی چیست؟

دستکاری ستون فقرات و اقدامات انجام شده در درمان دستی معمولاً یک روش بی‌خطر و موثر برای رفع درد ناگهانی در ناحیه پایین کمراست و در عمل می‌تواند برای درمان انواع آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی در نتیجه حرکت دادن اثاثیه یا سایر فعالیت‌های مانند آن مناسب باشد. توجه داشته باشید درد ناگهانی در ناحیه کمر (که بیشتر از درد مزمن در افراد مشاهده می‌شود) بیش از شش هفته ادامه ندارد و معمولاً بدون درمان خاص از بین می‌رود.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد درمان دستی می‌تواند نقش موثر در درمان درد گردن و سردرد داشته باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آرتروز و فیبرومیالژیا نیز ممکن است به فشار ملایم وارد شده به بافت‌ها در هنگام استفاده از ماساژدرمانی واکنش مناسب نشان دهند. همواره توجه داشته باشید افراد مبتلا به پوکی استخوان، تنگی کانال نخاعی، یا التهاب در ناحیه کمر و آرتروز گردن یا افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از روش‌های دستکاری ستون فقرات استفاده کنند. علاوه بر این، بیمارانی که دارای سابقه ابتلا به سرطان هستند، لازم است قبل از استفاده از این درمان با پزشک معالج خود صحبت نمایند.

کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟

5 فایده‌ی استفاده از درمان‌های کایروپراکتیک

درحالی‌که بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند علائم عارضه را کاهش دهند، روش‌های درمانی کایروپراکتیک یک روش مناسب برای میلیون‌ها نفر در دور دنیا می‌باشد. چون‌که این روش‌ها نه‌تنها غیرتهاجمی و مقرون‌به‌صرفه‌اند، بلکه عملکرد بالایی نیز دارند. در زیر به 5 فایده‌ی انجام این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

1) تسکین درد را تسریع می‌کند

کایروپراکتورها معمولاً می‌توانند به‌سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش‌های کایروپراکتیک به‌سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه‌های درمانی کایروپراکتیک خارج می‌شوند که به‌وضوح احساس بهتری داشته و می‌گویند علائم آن‌ها سریع‌تر از زمان انجام دیگر روش‌های درمانی از بین می‌روند.

2) تحرک پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد

یکی از علل کارآمد بودن روش‌های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن‌ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل “قفل‌شده” می‌باشد که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش‌های درمان دستی را انجام می‌دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می‌باشد. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

3) توانایی‌های بدن را به حداکثر میزان می‌رساند

روش‌های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش‌ها می‌توانند بر روی توانایی‌های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

4) به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می‌کنند

زمانی که شما درد داشته و نتوانید فعالیت‌های روزمره و موردعلاقه‌ی خود را انجام دهید، این امر می‌تواند بر روی بدن و ذهن شما اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کارهای خود، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتوانید برنامه‌ی ورزشی منظم خود را انجام دهید. این روش‌ها می‌توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

5) این روش‌ها برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید مؤثرند

فرقی نمی‌کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده‌اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌توانند به‌سرعت و با کارایی بالا شمارا از شر این علائم خلاص کنند. این روش‌ها همچنین می‌توانند به شما در بازیابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند. بنابراین اگر شانه یا مچ پای شما دچار پیچ‌خوردگی شده، از سندرم تونل کارپال رنج می‌برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پاهای خود سروکله می‌زنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک را به‌عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریع‌تر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.

کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟

موارد احتیاط در کایروپراکتیک چیست؟

اگر برای شما تشخیص رماتیسم ، اختلال سیاتیک و پوکی استخوان (osteoporosis) داده شده، از کایروپراکتور خود بخواهید تا قبل از شروع درمان با پزشک شما مشورت کند. زیرا انواع خاص دستکاری ستون فقرات می تواند این شرایط را بدتر کند .

اگر پشت درد شما به همراه تب است باید با پزشک خود مشورت کنید یا اینکه از کایروپراکتور خود بخواهید این کار را انجام دهد.

وسایل مورد نیاز در کایروپرکتیک

متخصص کایروپرکتیک، بعد از این که انحراف موجود در مهره‌های بدن را شناسایی کرد، با فشار قابل توجهی که بوسیله دست اعمال می‌کند، مهره‌ها را به‌ جای اولیه خود باز می‌گرداند. این تنظیم همزمان با کاهش فشار بر روی اعصاب، باعث ردیف شدن مجدد مهره‌ها شده و تحرک فرد را افزایش می‌دهد و باعث کم شدن درد و خشکی و گرفتگی می‌گردد.

کایروپرکتیک کمک می‌کند تا شما به اهمیت حرکت سالم، نحوه صحیح قرار گرفتن بدن و ورزش‌های تقویتی پی ببرید. روش‌هایی از قبیل گرمای مرطوب، کیسه یخ، ماساژ و کشش ممکن است به کار گرفته شود تا باعث کاهش درد، بی‌حسی و تحریکات عصبی شده و یا به بازگشت تعادل ستون فقرات کمک کند.

پزشک کایروپرکتیک با بررسی تاریخچه بیماری، رادیوگرافی، ام‌آرآی (MRI) و ای ام جی (EMG) و انجام معاینات محلی ارتوپدی اعصاب و دیگر آزمایش های پاراکلینکی به منشا بیماری پی می‌برد و به معالجه می‌پردازد.

مهم ترین محل های اثرگذارنده در کایروپرکتیک

– نخاع، به وسیله ستون فقرات محافظت می‌شود و شاهراه اصلی سیستم عصبی شماست که تمامی احساسات، حرکات و فعالیت‌های کل بدن را کنترل می‌نماید و مسلما با یک ستون فقرات سالم و طبیعی ، بدن شما توانایی بیشتری در بهبود یافتن خواهد داشت.

– دیسک‌ها، موجب کاهش اصطکاک بین مهره‌ها می‌شوند و اگر به هر دلیلی متورم و یا از هم گسسته شوند، بر روی اعصاب و یا نخاع فشار وارد می‌آورند و منجر به درد یا بی‌حسی در نواحی گردن، کمر، بازوها و پاها می‌شوند.

– استخوان‌های ستون فقرات (که به شکل مهره‌هایی روی هم قرار گرفته‌اند) ممکن است دچار انحراف شوند و همین امر به اعصاب بدن آسیب می‌رساند و منجر به کشیدگی غیر متعادل عضلات و درد شدید می‌شود.

– ماهیچه‌های نگهدارنده و رباط‌های متصل کننده مهره‌ها، ممکن است کشیده و یا پاره شوند که در این صورت مهره‌ها حمایت و توانایی حرکت لازم را از دست داده و از نظر حرکتی محدود می‌شوند.

– اعصاب حامل پیام، می‌توانند تحریک، فشرده یا کشیده شوند که این موضوع می‌تواند موجب بروز درد، بی‌حسی و یا سوزش در کمر و یا سایر اعضای بدن گردد.

کایروپراکتیک (Chiropractics) یا درمان دستی چیست؟

کایروپراکتیک و بارداری

ما در تمرینات خود به مادران منتظر هم کمک می‌کنیم. نمایش کایروپراکتیک در دوران بارداری به طرز قابل‌توجهی سودمند وبی خطر است. کایروپراکتیک در طول بارداری و قبل از شکل‌گیری نطفه بسیار اهمیت دارد، زیرا بدن مادر منتظر در بهترین حالت ممکن قرار دارد. به بهتر شدن رشد و موقعیت جنین کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مادران منتظر که در طی بارداری دوره درمانی کایروپراکتیک را به‌طور مرتب داشته‌اند درد کمتر و زمان زایمان کوتاه‌تری داشته‌اند.

کایروپراکتیک و کودکان

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رئیس السادات ما به همه افراد با هر سنی کمک می‌کنیم. ما بر این عقیده هستیم که شما هیچ‌گاه برای انجام ماساژ درمانی خیلی جوان یا خیلی پیر نیستید؛ و همه می‌توانند ماساژ درمانی را انجام دهند.
رشد کودک به عواملی همچون داشتن ستون فقرات سالم و متوازن بستگی دارد. اگر کودکانی که دارای مشکلات حرکتی در سنین کم هستند را در همان کودکی مورد درمان قرار دهید و حرکات اصلاحی بر روی آنها انجام دهید، مشکلات بسیار کمتری در بزرگسالی خواهند داشت.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

درمان دستی یا کایروپراکتیک دیسک‌ گردن

درمان دستی یا کایروپراکتیک زانو درد

درمان دستی یا کایروپراکتیک کمر درد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم