مقایسه‌ی اقتصاد آمریکا و چین


چشم‌انداز کلی در مورد اقتصاد آمریکا و چین در مورد ارتباط بین اقتصاد آمریکا و چین می‌توان در یک نگاه کلی گفت که ایالات متحده آمریکا از سال 1871 بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بوده است. اما این جایگاه در حال حاضر توسط چین به مخاطره افتاده است. این غول اقتصادی آسیایی پس از آغاز اصلاحات بازار در سال، 1978 به میانگین رشد اقتصادی 10درصد...

چشم‌انداز کلی در مورد اقتصاد آمریکا و چین

در مورد ارتباط بین اقتصاد آمریکا و چین می‌توان در یک نگاه کلی گفت که ایالات متحده آمریکا از سال ۱۸۷۱ بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بوده است. اما این جایگاه در حال حاضر توسط چین به مخاطره افتاده است. این غول اقتصادی آسیایی پس از آغاز اصلاحات بازار در سال، ۱۹۷۸ به میانگین رشد اقتصادی ۱۰درصد دست یافت و در این فرایند تقریباً نیمی از جمعیت یک میلیارد و سی‌صد میلیون نفری خود را از فقر خارج ساخت و بی‌تردید به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل گشت.

صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی چین را، با معیار قیمت‌های جاری و نرخ‌های مبادله‌ای بازار، در حدود ۸٫۲۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۲ تخمین زده بود، که تنها حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای همین سال، یعنی رقم ۱۶ تریلیون دلار، بود. اگرچه این شکاف عظیم ممکن بود چین را برای سال‌ها عقب نگاه دارد، با این حال، بر اساس معیاری دیگر، یعنی برابری قدرت خرید، پیش‌بینی می‌شود که چین در سال‌های اندکی آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت.

برابری قدرت خرید و ارتباط آن به اقتصاد آمریکا و چین

برابری قدرت خرید اساساً به نرخ مبادله‌ی ضمنی‌ای گفته می‌شود که در آن، واحد پول یک کشور باید به واحد پول کشور دیگری تبدیل شود تا یک سبد مشخص کالا و خدمات واحد در آن کشور قابل خرید باشد. یکی از نمونه‌های بارز برابری قدرت خرید شاخص Big Mac است که توسط مجله‌ی اکونومیست منتشر شد. این مجله نرخ قدرت برابری خرید ساده شده‌ای را بر اساس ساندویچ‌ محبوب مک‌دونالد، [منظور همان ساندویچ بیگ مک است]، محاسبه نموده است. بزرگ‌ترین مزیت‌ برابری قدرت خرید این است که این شاخص در مقایسه با نرخ‌های مبادله‌ای بازار، ثبات بیشتری در در طول زمان دارد و تخمین صحیح‌تری از قدرت خرید مشتری در کشورهای پیشرفته به دست می‌دهد.

مقایسه‌ی اقتصاد آمریکا و چین

چه زمان چین از آمریکا پیشی خواهد گرفت؟

در نوامبر سال ۲۰۱۲، سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی، تحقیقی معتبر را در مورد چشم‌انداز رشد بلندمدتِ اقتصاد جهانیریال شامل اقتصاد آمریکا و چین منتشر نمود. این تحقیق نتیجه می‌گرفت که بر اساس نرخ برابری قدرت خرید در سال ۲۰۰۵، تولید ناخالص داخلی چین در عرض یک‌سال از تولید ناخالص داخلی منطقه‌ی اروپا بیش‌تر خواهد شد و سال‌های زیادی باقی نمانده است تا این کشور تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شود.

تولید ناخالص داخلی چین توسط سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی، ۱۵٫۲۶ تریلیون برای سال ۲۰۱۶ تخمین زده شده است. این رقم برای نخستین بار پس از سال‌ها از میزان تخمینی در مورد آمریکا، یعنی رقم ۱۵٫۲۴ تریلیون، بیش‌تر بود. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، چین نسبت به آمریکا پیشتازی داشته باشد.

پیش‌بینی می‌گردد که اقتصاد چین در سال ۲۰۳۰، ۱٫۵ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد آمریکا و در سال ۲۰۶۰، ۱٫۷ برابرِ اقتصاد آمریکا باشد.

انتظار می‌رود که هند نیز به نوبه‌ی خود در سال ۲۰۵۱، زمانی که تولید ناخالص ملی آن به ۳۳٫۱ تریلیون دلار رسید، از آمریکا پیشی گیرد، چرا که تولید ناخالص ملی آمریکا برای سال ۲۰۵۱ ۳۳ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

آیا اهمیت دارد که کدام کشور اقتصاد برتر جهان باشد؟

شاید اهمیت برتری اقتصادی یک کشور تنها از بعد فخرفروشی باشد. آمریکا با جمعیتی کمتر از یک چهارم کشور چین هم‌چنان انتظار می‌رود که یکی از اقتصادهای موفق تا سال ۲۰۶۰ در جهان باشد.

مطالعه‌ی سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی تخمین می‌زند که سرانه‌ی تولید ناخالص در آمریکا یا درآمد آن در ۵۰ سال آینده بیش از دوبرابر مقدار کنونی گردد. یعنی از ۴۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۲ (بر اساس نرخ برابری قدرت خرید سال ۲۰۰۵) به ۹۲۰۰۰ دلار در سال ۲۰۶۰ برسد.

انتظار می‌رود که درآمد سرانه‌ی چین با یک افزایش خیره‌کننده از ۸۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۲ به ۵۵۰۰۰ دلار در سال ۲۰۶۰ برسد.

تفاوت سطوح درآمد بین دو کشور چین و آمریکا در نهایت بسیار اندک تخمین زده شده‌اند. در حالی‌که سرانه‌ی درآمد سالانه در سال ۲۰۱۲ در آمریکا بیش از ۵ برابر چین است، این رقم تا سال ۲۰۶۰ تنها ۶۷ درصد بیشتر خواهد بود.

مقایسه‌ی اقتصاد آمریکا و چین

آمریکا چگونه با رشد اقتصادی چین مواجه می‌گردد؟

بی‌تردید آمریکا تلاش خواهد نمود تا در آینده هم‌چنان یه عنوان یکی از مهم‌ترین اقتصادهای دنیا باقی بماند. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ آمریکا را هفتمین اقتصاد از بین ۱۴۴ کشور رتبه‌بندی نموده است. اگرچه آمریکا در رقابت جهانی سال‌های اخیر دچار ضعف شده است، با این حال اقتصاد آمریکا به لطف نوآوری‌های واحدهای تجاری خود، تحقیق و توسعه‌ی قوی، سیستم دانشگاهی عالی و بازار کار انعطاف‌پذیر یکی از پویاترین اقتصادهای دنیا باقی مانده است. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، چین به سبب برخی ضعف‌ها به عنوان مثال در زمینه‌های توسعه‌ی بازار مالی، آمادگی تکنولوژیکی و کارایی بازار، رتبه‌ی ۲۹ را کسب نموده است.

رشد، همواره یک واقعه‌ی بزرگ نیست. چین با رشد اقتصادی بسیار سریع در طول سه دهه، با مشکلات عدیده‌ای از جمله درآمد ناکافی، شهرنشینی بسیار سریع، مسائل زیست‌محیطی و فشار جمعیت به سبب افزایش سنِ جامعه‌ی انسانی مواجه شده است.

نتیجه‌ی‌گیری نهایی در مورد اقتصاد آمریکا و چین

در حالی‌که بر اساس نرخ برابری قدرت خرید انتظار می‌رود اقتصاد چین در کمتر از ۵ سال آینده از آمریکا پیشی گیرد، آمریکا تلاش می‌کند تا در بسیاری از شاخص‌های مرتبط با استانداردهای زندگی پیشرو باشد. اگرچه پیشرفت اقتصاد چین می‌تواند به‌طور فزاینده در دیپلماسی و سیاست‌های نظامی آمریکا یک چالش مهم به شمار آید.

منبع: www.investopedia.com

ترجمه: آرش شمسی

اقتصاد آمریکا - اقتصاد آمریکا و چین - اقتصاد ایالات متحده آمریکا - اقتصاد قاره آمریکا - اقتصاد چین و آمریکا - بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان کدام کشور است - تولید ناخالص داخلی - تولید ناخالص داخلی آمریکا - تولید ناخالص داخلی چین - تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا - پیشرفت اقتصادی هند - پیشرفت اقتصادی چین

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید| ویدئوی بارش ماهی در یاسوج جعلی است