بازار سیاه چیست؟


به فعالیت‌های اقتصادی‌ای که در خارج از مجاری قوانین دولتی به اجرا درمی‌آیند، بازار سیاه گفته می‌شود. معاملات در بازار سیاه معمولاً به صورت زیرمیزی اتفاق می‌افتند، تا بدین وسیله طرفین معامله به نوعی از مالیات‌ها و کنترل قیمت توسط دولت‌ها به دور باشند. همچنین بازار سیاه به محلی اطلاق می‌گردد که در آن مواد و محصولاتی، نظیر دارو و اسلحه، که...

به فعالیت‌های اقتصادی‌ای که در خارج از مجاری قوانین دولتی به اجرا درمی‌آیند، بازار سیاه گفته می‌شود. معاملات در بازار سیاه معمولاً به صورت زیرمیزی اتفاق می‌افتند، تا بدین وسیله طرفین معامله به نوعی از مالیات‌ها و کنترل قیمت توسط دولت‌ها به دور باشند. همچنین بازار سیاه به محلی اطلاق می‌گردد که در آن مواد و محصولاتی، نظیر دارو و اسلحه، که در مورد آن‌ها کنترل‌های شدیدی اعمال می‌شود به صورت غیرقانونی داد و ستد می‌گردند.

بازارهای سیاه می‌توانند باعث لطمه خوردن اقتصاد شوند، چرا که این بازارها در حقیقت بازارهای سایه‌ای هستند که در آن‌ها فعالیت‌های اقتصادی ثبت نمی‌شوند و مالیات‌ها در آن‌ها پرداخت نمی‌گردند. در زمینه‌ی مالی، بزرگ‌ترین بازارهای سیاه، در بازار ارز کشورهایی وجود دارند که در آن‌ها کنترل شدیدی بر جریان وجه نقد اعمال می‌گردد. اگرچه بسیاری از مشتریان ممکن است، به سبب غیراخلاقی بودن بازار سیاه، از آن اجتناب ورزند، با این حال در برخی شرایط نادر امکان دارد که مشتریان هیچ گزینه‌ی دیگری به جز این بازارها پیش رو نداشته باشند.

بازار سیاه چیست؟

از بین بردن بازار سیاه

بازارهای سیاه دارای مشکلات عدیده‌ای نظیر ریسک کلاه‌برداری، امکان بروز خشونت، فریب خوردن با کالاها و محصولات تقلبی، که خصوصاً در مورد محصولات پزشکی ممکن است خطرآفرین باشد، هستند. علاوه بر این در این بازارها خریدار هیچ مرجعی [برای مراجعه مجدد در صورت وجود اشکال در کالا] ندارد.

همانند آن‌چه در مورد بازارهای ارز گفته شد، بازارهای سیاه، جدا از بحث کنترل‌های موجود بر جریان وجه نقد، عموماً در کشورهایی رایج هستند که زیرساخت‌های اقتصادی ضعیفی دارند و تلاش می‌کنند تا به وسیله‌ی یک نرخ برابری ثابت با دلار آمریکا یا سایر واحدهای پولی معتبر، ارزش واحد پولی خود را به صورت غیرواقعی بالا نگاه دارند. این کشورها عموماً نرخ تورم بالایی دارند و یا ذخایر وجوه نقدشان پایین است. در نتیجه‌ی این امر است که بازارهای سیاه در کشورهایی نظیر آرژانتین، ونزوئلا و … گسترش پیدا می‌کنند.

آیا خرید از بازار سیاه لزوماً غیراخلاقی است؟

مشارکت در بازار سیاه همواره یک موضوع سیاه یا سفید نیست. فرض کنید که شما به همراه خانوداه‌ی خود در یک مکان ناآشنا در تعطیلات هستید و به دنبال یک کالای حیاتی برای نوزاد خود می‌باشید. چنانچه در بازارهای محلی به هیچ وجه آن چه که شما بدان احتیاج دارید وجود نداشته باشد و تنها راه برای دستیابی به این کالا، روی آوردن به بازار سیاه باشد، ممکن است شما و بسیاری دیگر برای خرید از بازار سیاه وسوسه شوید.

بازار سیاه چیست؟

در مورد پرداخت سه برابر قیمت اسمی یک بلیط برای دیدن مسابقه‌ی تیم مورد علاقه‌تان چه می‌توان گفت؟ این هم نوعی بازار سیاه است که بسیاری افراد آن را توجیه‌پذیر می‌دانند. علاوه بر این، در تعدادی از کشورهای توسعه یافته داروهای حیاتی در مقادیر بسیار اندک توزیع می‌شوند و گاهی تنها جایگزین برای دستیابی به چنین داروهایی مراجعه به بازار سیاه است. با این حال ممکن است منتقدان خرده بگیرند که این سخنان، تنها به این درد میخورند که، به سبب بدبیاری یک نفر دیگر، فعالیت‌های غیر قانونی و غیر اخلاقی را تدوام بخشند. با این حال هنوز هم می‌توان ادعا داشت که زمانی که زندگی یک فرد در خطر است، مشتری بازار سیاه شدن تصمیم نسبتاً آسانی است.

منبع: investopedia

ترجمه: آرش شمسی

اخلاقی بودن خرید از بازار سیاه - ارتباط تورم و بازار سیاه - از بین بردن بازار سیاه - بازار سیاه بلیط فوتبال - بازار سیاه دارو - بازار سیاه چیست؟ - بیشترین کشورهای دارای بازار سیاه - تاثیر اقتصاد بر بازار سیاه - تاثیر بازار سیاه بر اقتصاد - تعریف بازار سیاه - محصولات تقلبی در بازار سیاه - نرخ برابری ارز


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین