24 درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است


24 درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است

سیاه سرفه چیست؟ شاید ساده ترین چیزی که بتوان گفت این باشد که سرفه پیوسته و مداوم و بدون لحظه‌ای وقفه که شما را مبتلا می کند و درواقع سیاه‌سرفه می‌تواند بدن و ذهن شما را ویران کند و سبب شود که انجام ساده‌ترین کارها برای‌تان دشوار باشد. اما نگران نباشید، این سرفه بی‌ضرر را می‌توانید به آسانی با استفاده از داروهای خانگی درمان...

سیاه سرفه چیست؟ شاید ساده ترین چیزی که بتوان گفت این باشد که سرفه پیوسته و مداوم و بدون لحظه‌ای وقفه که شما را مبتلا می کند و درواقع سیاه‌سرفه می‌تواند بدن و ذهن شما را ویران کند و سبب شود که انجام ساده‌ترین کارها برای‌تان دشوار باشد. اما نگران نباشید، این سرفه بی‌ضرر را می‌توانید به آسانی با استفاده از داروهای خانگی درمان کنید.

24 درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است

سیاه سرفه یک مشکل رایج است. اما این نوع بیماری تب‌دار همراه با سرفه‌های شدید می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی‌تر باشد، بنابراین با یک پزشک مشورت کنید تا خیال‌تان از بابت وجود بیماری دیگری راحت شود.

علت بروز سیاه سرفه:

برای این‌که بدانید چگونه باید با سیاه سرفه مبارزه کنید، ابتدا مهم است که منبع و علت بروز آن را بدانید. سیاه‌سرفه به لحاظ پزشکی با نام پرتوزیس شناخته شده‌است و توسط باکتری ایجاد می‌شود. این باکتری می‌تواند بسیار راحت منتقل شود. بنابراین، هر گونه تماس با یک بیمار مبتلا به سیاه سرفه می‌تواند شما را آلوده کند. اما اگر واکسینه شده‌اید، احتمال این وجود دارد که آلوده به این باکتری نشوید.

برای بزرگسالان، سیاه سرفه معمولا عامل مهمی برای نگرانی نیست. سیاه‌سرفه به غیر از این‌که به مدت چند روز فرد را آزاد می‌دهد، به ندرت برای بزرگسالان خطرناک است. از سوی دیگر، کودکان در معرض عوارض خطرناک ناشی از سرفه قرار دارند. و نوزادان بیش‌تر در معرض خطر هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به اندازه‌ی بزرگسالان قوی نیست و ممکن است هنوز واکسن نزده باشند. امروزه شما می‌توانید کودک‌تان را حتی قبل از به دنیا آمدن، ‌با واکسینه شدن در طول سه ماهه‌ی سوم بارداری در برابر این بیماری ایمن کنید. اگر شما تمام واکسن‌ها را بزنید، پس احتمال ابتلا به این بیماری در کودک شما بسیار کم است.

اما آیا نزدن واکسن به معنای یک زنگ خطر مهم است؟ قطعا این‌طور نیست! امروزه سیاه سرفه به عنوان یک بیماری تهدیدکننده‌ی زندگی در نظر گرفته نمی‌شود، مگر این‌که بیمار مشکلات سلامتی دیگری نیز داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۲۱ درمان خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه می‌کنند

در ادامه ۲۴ درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است آمده است

انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد که در زمان ابتلای فرد به سیاه سرفه، توسط پزشکان تجویز می‌شود. اما نیاز کمی به مصرف آنتی‌بیوتیک توسط بیمار وجود دارد، مگر این‌که بیمار از اختلالات دیگری نیز رنج ببرد. بهتر این است که اجازه بدهید این عفونت دوره‌ی خود را طی کند و علائم آن را با این داروهای خانگی سیاه سرفه درمان کنید:

۱. ویتامین C:

مهم نیست به کدام نوع سرماخوردگی و سرفه‌ای مبتلا شده‌اید، هیچ چیز بهتر از مصرف مقداری ویتامین C به بهبودی شما کمک نمی‌کند. به طور کلی، پزشکان قرص‌های ویتامین C را به عنوان درمانی برای سرفه تجویز می‌کنند. حتی اگر شما مشکلات دیگری نیز داشته باشید، مطمئنا مصرف ویتامین C تاثیر منفی روی شما نخواهد داشت. در رابطه با شکل مصرف ویتامین C اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بهترین راه این است که قرص ویتامین C را بخورید که هم به راحتی جذب می‌شود و هم می‌توانید دوز مناسب خودتان را مصرف کنید.

۲. سیر:

سیر نه تنها باعث می‌شود که غذاها خوشمزه‌تر شوند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان نیز می‌شود. شما می‌توانید یک مقدار سیر بیش‌تر به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید تا بیمار مقدار بیش‌تری از آن را مصرف کند اما اگر دوست دارید یک روش سریع‌تر را برای جذب مواد مغذی سیر امتحان کنید، شربت سیر را تهیه کنید. سیر، سرکه سیب، آب و عسل را می‌توانید برای تهیه‌ی شربت سیر استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۲ شربت سرفه خانگی که میتوانید خودتان بسازید

۳. زنجبیل:

هنگامی که شما دچار سرماخوردگی می‌شوید، به گرما نیاز دارید. زنجبیل موجب گرم شدن شما می‌شود و به این ترتیب می‌تواند سرفه‌ها را تسکین بدهد. شما می‌توانید خلال زنجبیل را در لیمو و کمی سنگ نمک خیس بگذارید. این کار می‌تواند به کاهش عطر و طعم تند و تیز زنجبیل کمک کند، و در عین حال به گرمای زنجبیل اجازه می‌دهد که گلوی شما را درمان کند.

۴. زردچوبه:

فقط چند ماده‌ی خوراکی معدود وجود دارند که می‌توانند به اندازه‌ی زردچوبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان شوند. یک قاشق پودر زردچوبه راه‌حل مورد نیاز ما نیست. زردچوبه‌ی خام یکی دیگر از داروهای مناسب برای سرفه است. شما می‌توانید زردچوبه‌ی خام را خرد کنید و آن را با شیر و عسل مخلوط کنید و به این ترتیب یک نوشیدنی خوشمزه آماده کنید. این نوشیدنی درمان خوشمزه‌تری در مقایسه با سیر است، اما اگر تاثیرش بهتر از سیر نباشد، قطعا مشابه آن است!

۵. عسل:

فرقی نمی‌کند که سرفه‌ی شما از چه نوع است، به هر روی اضافه کردن عسل به هر شربتی که برای سرماخوردگی و سرفه آماده کرده‌اید، باعث می‌شود که راحت‌تر نفس بکشید. عسل باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و یکی از مواد خوراکی است که باید همیشه در خانه‌تان موجود باشد.

۶. برگ‌های سوزنی کاج:

همه‌ی آدم‌ها دسترسی آسان به ادویه‌های عجیب و غریب ندارند. برگ‌های سوزنی یا پوست درخت کاج را می‌توانید بجوشانید و یک دارو که می‌تواند برای درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید باشد، تهیه کنید. شما باید برگ‌های سوزنی یا پوست کاج را با عسل و آب بجوشانید تا یک مایع غلیظی آماده شود. این مایع را می‌توانید به عنوان شربت سرفه استفاده کنید.

۷. آقطی:

برخی از داروها می‌توانند از مواد بسیار رایج تهیه شوند. یکی از بهترین نمونه‌ها، آقطی است. افرادی هستند که استفاده از این توت را به عنوان یک درمان قبول ندارند. اما با این حال بسیاری از آدم‌ها، هنوز هم شربت‌های ساخته شده از آقطی را برای رفع مشکلات تنفسی، آنفلوآنزا و سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

۸. چای:

انواع چای و دمنوش نیز می‌تواند درمان خوبی برای سرفه باشد. چای زنجبیل، چای بابونه و چای سبز همگی داروهای خوبی برای سرفه و سرماخوردگی هستند. مهم نیست که چه نوع چای بنوشید، به هر روی مطمئن باشید که گلوی‌تان را تسکین می‌دهد و از وقوع دوره‌های سرفه جلوگیری می‌کند.

۹. ترکیب نمک و آب:

سرفه‌ی طولانی مدت می‌تواند موجب بروز درد در گلو شود. مهم است که گلو را تمیز نگه داریم و بهترین راه این است که با ترکیب آب گرم و نمک غرغره کنیم. این کار همچنین می‌تواند گلوی شما را بدون خلط نگه دارد و ناراحتی را کاهش دهد.

۱۰. آب:

هیدراته بودن بدن در طول وجود انواع عفونت ضروری است. با هیدراته نگه داشتن بدن‌تان، مقدار آبی را که در طول بیماری از دست داده‌اید، جبران می‌کنید. مایعاتی که مصرف می‌کنید نیز باعث خارج شدن عفونت از بدن می‌شود. آب بنوشید و اجازه دهید که بدن‌تان را التیام ببخشد.

۲۱۱. سبزیجات:

خوردن سبزیجات برای حفظ سلامت بدن و سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است. برخی از سبزیجات مانند هویج و سبزیجات برگ‌دار می‌توانند پس از یک دوره سیاه سرفه ، بدن شما را به حالت سالم و اولیه‌ی خود بازگردانند. مصرف سبزیجات و سوپ‌ها در هنگام بیماری بهترین کار است زیرا مزایای یک وعده غذای گرم را افزایش می‌دهند.

۱۲. رژیم غذایی مناسب:

در حالی که بهبود می‌یابید، مهم است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. سیاه سرفه می‌تواند اشتهای شما را از بین ببرد اما اجازه ندهید که بدن‌تان گرسنگی بکشد. حتی اگر لازم است به زور خودتان را تغذیه کنید، اما به یاد داشته باشید بدن شما به دو وعده غذای کامل در روز برای مقابله با بیماری نیاز دارد.

۱۳. مواد معدنی:

هنگامی که بدن شما تحت حمله‌ی هرگونه میکروب خارجی قرار می‌گیرد، باید کاری کنید که سیستم ایمنی بدن‌تان کماکان به درستی فعالیت کند. بدن شما نیاز به منبع مناسبی از مواد معدنی دارد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما دارای دوز مناسب از مواد معدنی است.

۱۴. دستگاه رطوبت‌ساز:

هنگامی که شما مبتلا به سرماخوردگی و سرفه هستید، بدن‌تان نیاز به رطوبت دارد تا احساس بهتری داشته باشید. بنابراین، ایده‌ی خوبی است که یک دستگاه مرطوب‌کننده در خانه داشته باشید و رطوبت اتاقی را که بیمار عموما در آن است، کنترل کنید. اضافه کردن روغن‌های معطر به دستگاه مرطوب‌کننده نیز می‌تواند مزایای بیش‌تری به شما برساند.

۱۵. اکالیپتوس:

روغن‌های معطر زیادی مانند اکالیپتوس وجود دارند که می‌توانند مخاط را در حفره‌های بینی و حتی در ریه‌ها از بین ببرند. شما می‌توانید روغن را در دستگاه‌های مرطوب‌کننده‌ی فضا استفاده کنید یا می‌توانید آن را در یک قطعه پارچه بریزید و بویش را استنشاق کنید. به هر حال اگر تصمیم به استفاده از آن دارید، مطمئن باشید که از سرفه‌های غیرقابل‌ کنترل رهایی پیدا خواهید کرد!

۱۶. نعناع فلفلی:

زمانی که به سرماخوردگی مبتلا هستید، گلو واقعا نیازمند کمی تسکین است! نعناع فلفلی می‌تواند به شما تسکینی را که نیاز دارید، بدهد. شما می‌توانید روغن نعناع فلفلی را با افزودن آن به دستگاه مرطوب‌کننده استنشاق کنید. یا می‌توانید آن را همانطور که از روغن اوکالیپتوس استفاده می‌کنید استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از دمنوش نعناع فلفلی استفاده کنید. این، یکی از درمان‌های خانگی تضمینی برای رفع سیاه سرفه است.

۱۷. دریافت اکسیژن کافی:

برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، سیاه سرفهه می‌تواند بسیار مشکل‌زا باشد. سرفه می‌تواند ریه‌ها را خالی از هوا کند. کمبود اکسیژن به مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب غیرقابل جبرانی شود. به همین دلیل است که بیماران ممکن است نیاز به تامین اکسیژن داشته باشند.

۱۸. تمرین تنفس:

بهترین راه برای اطمینان از این‌که ریه‌ها عملکرد خود را به درستی انجام می‌دهند، تمرینات تنفسی است. درست بعد از سرفه، تمرینات را امتحان نکنید. به ریه‌ها زمان بدهید تا آرامش بیابند و سپس تمرینات تنفسی ساده را انجام دهید تا بتوانید کاری کنید که ریه‌های‌تان به بهترین نحو ممکن عمل کنند.

۱۹. هومیوپاتی:

گرچه بیشتر مردم به آنتی‌بیوتیک‌ها اعتماد دارند، اما داروهای هومیوپاتی زیادی برای رفع سیاه سرفه وجود دارد. حتی اگر شما نسبت به داروهای هومیوپاتی شک و تردید دارید، توصیه می‌شود که این داروها را امتحان کنید زیرا این داروها عوارض جانبی ندارند.

۲۰. خود را گرم نگه دارید:

سیاه سرفه باعث می‌شود که بدن در معرض پنومونی (سینه‌پهلو) قرار بگیرد. به همین دلیل مهم است که بدن‌تان را گرم نگه دارید. ترکیبی از پنومونی و سیاه‌سرفه می‌تواند کشنده باشد، بنابراین خودتان را خشک و گرم نگه دارید.

۲۱. داروهای دیگر را تنظیم کنید:

از آن‌جایی که سیاه سرفه مدت زیادی طول می‌کشد، سبب می‌شود که بدن در طول زمان ضعیف شود. هنگامی که بدن شما ضعیف است، دوزهای بالا از داروهای دیگر نیز می‌توانند مضر باشند. بنابراین، عاقلانه است که با پزشک مشورت کنید و دوزهای هر دارویی را که در حال مصرف آن هستید، کاهش دهید.

۲۲. بینی را خالی نگه دارید:

مشکلات تنفسی می‌تواند به علت انباشت مخاط صورت بگیرد. بنابراین مهم است که بینی و گلو را خالی نگه دارید. مدام فین کنید و در صورت لزوم، از طریق سرفه کردن مخاط را از گلوی‌تان خارج کنید.

۲۳. از مواد آرژی‌زا دوری کنید:

امروزه بیشتر افراد به برخی از آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) و دیگر موارد آلرژی دارند. هنگامی که بدن شما تحت تأثیر سیاه سرفه تضعیف می‌شود، به احتمال زیاد واکنش شدیدتری نسبت به آلرژن‌ها خواهید داشت. بنابراین، بهتر است از آلرژن‌ها در زمانی که بدن‌تان عفونت دارد، دور بمانید.

۲۴. استراحت کنید:

بسیاری از آدم‌ها هنوز اعتقاد دارند که این عفونت درمان ندارد و باید اجازه بدهید دوره‌ی خود را سپری کند. این می‌تواند بهترین گزینه باشد. شما می‌توانید اقدامات لازم را برای استراحت کردن انجام بدهید و اجازه بدهید که روش‌های درمانی در طول زمان بدن شما را بهبود ببخشند.

سیاه سرفه عفونتی است که می‌توانید با واکسیناسیون مناسب از آن جلوگیری کنید. اگر شما دوست ندارید که فرزندتان یا خودتان دچار سرفه‌های طولانی مدت شوید، بهتر است که واکسیناسیون را انجام بدهید. حتی اگر نشانه‌های سرفه را می‌بینید، می‌توانید آن را با استفاده از داروهای ذکر شده در این نوشتار تسکین دهید.

آیا تا به حال هیچ کدام از این داروهای خانگی را برای تسکین سیاه سرفه امتحان کرده‌اید؟ آیا آنها تاثیری روی شما داشته‌اند؟ تجربه‌ی خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

۲۴ درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا