هواژل، سبک ترین ماده جهان | فیلم


هواژل، سبک ترین ماده جهان | فیلم

...

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

هواژل، سبک ترین ماده جهان | فیلم

کشف تکه ای از یک قاره باستانی در اقیانوس هند ...

هواژل، سبک ترین ماده جهان | فیلم

آزمایش اژدهای فرعون؛ این مار از سوختن تیوسانا...

هواژل، سبک ترین ماده جهان | فیلم

با این اسپری در تاریکی بدرخشید | فیلم...

ایروژل (هواژل) یک مادهٔ تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود.

نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال، ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی است. هواژل در فرهنگ عامه مردم تحت نام‌های دیگری هم‌چون دود منجمد، دود جامد، هوای جامد و یا دود آبی نیز شناخته می‌شود که این نام‌گذاری‌ها به دلیل ظاهر شفاف و نیز نحوه پخش نور در این ماده‌است.

ایروژل (هواژل) ماده ای فوق سبک (Ultra-light) متخللی است که از ژل سیلیکا ساخته می شود به طوری که در ساختار آن قسمت مایع ژل از آن خارج شده و گاز جایگزین آن می شود. در نتیجه جامدی متخلل و بسیار سبک بدست می آید که با وزن بسیار کمی که دارد، اما به دلیل ساختار دندانه فرکتالی، مقاومت مکانیکی بسیار بالای از خود نشان می دهد.

برای داشتن تصویری بهتر از سبکی ایروژل (هواژل)، به عنوان مثال، اگر ماکتی از انسانی به جرم ۸۴ کیلوگرم کاملا از جنس ایروژل (هواژل) بسازیم، ماکت تنها ۱۷ گرم وزن خواهد داشت! در تصویر زیر، یک آجر دو کیلوگرمی برروی یک بلوک ایروژل (هواژل)ی ۲ گرمی قرار داده شده است.

(۷)

دسته بندی : علمی
برچسب ها : Aerogel, تازه های علمی, دی اکسید سیلیکون, سبک ترین ماده جهان, ماده شیمیایی, هواژل

7
بازدیدها
0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی