خواص سبزیجات و میوه های سبز: 12 خوراکی سبز خیلی سالم


خواص سبزیجات و میوه های سبز: 12 خوراکی سبز خیلی سالم

همه می‌دانند که سبزیجات باید در هر رژیم غذایی سالم وجود داشته‌باشد- عبارت ” سبزیجات و میوه های سبز بخورید” از کودکی به ما یاد داده شده است. بر اساس یافته‌های یک مطالعه، کمتر از 10 درصد مردم امریکا، مقدار توصیه‌شده سبزیجات و میوه های سبز را مصرف می‌کنند و همچنین، افراد کمی وجود دارند که سبزیجات سبز تیره پرفایده را انتخاب می‌کنند که به مبارزه با...

همه می‌دانند که سبزیجات باید در هر رژیم غذایی سالم وجود داشته‌باشد- عبارت ” سبزیجات و میوه های سبز بخورید” از کودکی به ما یاد داده شده است. بر اساس یافته‌های یک مطالعه، کمتر از ۱۰ درصد مردم امریکا، مقدار توصیه‌شده سبزیجات و میوه های سبز را مصرف می‌کنند و همچنین، افراد کمی وجود دارند که سبزیجات سبز تیره پرفایده را انتخاب می‌کنند که به مبارزه با بیماری‌ها می‌روند.

خواص سبزیجات و میوه های سبز: 12 خوراکی سبز خیلی سالم

حتی اگر طرفدار خوراکی‌های سبز تیره نیستید (توصیه‌می‌کنیم یک فرصت دوباره به آن بدهید)، هنوز هم می‌توانید از فواید سبزیجات سبز، میوه‌ها و خوراکی‌های دیگر که باید بخورید اما نمی‌خورید، بهره‌مند شوید. به مطالعه این نوشتار ادامه دهید، خواهید دید چگونه فضای کابینت‌ها و یخچال‌تان با سبزهای عزیز پر خواهند شد.

خواص سبزیجات و میوه های سبز ۱: آووکادو

از چشمان‌تان محافظت‌می‌کند

آووکادو، چربی زیادی دارد (حدود ۲۳ گرم چربی در یک میوه متوسط)، اما این چربی، از نوع چربی تک غیر اشباع پایین‌آورنده کلسترول است که متخصصین تغذیه دوست‌دارند. آووکادو، دارای لوتئین – آنتی‌اکسیدانی که از سلامت چشم محافظت‌می‌کند- و سرشار از ویتامین E است. تحقیقات نشان‌می‌دهد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که بیشترین ویتامین E را از رژیم غذایی خود (نه از مکمل‌ها) دریافت‌می‌کنند، پایین‌تر است. آووکادو یک افزودنی پرکاربرد برای سالادها، تاکوها، سوپ‌ها و ساندویچ‌هاست.

مطلب مرتبط: خواص سبزیجات و میوه های سیاه: ۷ خوراکی سیاه دوست داشتنی

خواص سبزیجات و میوه های سبز: 12 خوراکی سبز خیلی سالم

۲. نوپال

قند خون‌تان را پایین‌می‌آورد

نوپال، یک خوراکی محبوب سبزرنگ دیگر در جنوب است. نوپال، که به نوپالیتوس یا گلابی تیغ‌دار نیز شناخته‌می‌شود، نوعی برگ کاکتوس است که فیبر فراوان، ویتامین C و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی که با بیماری مبارزه‌می‌کنند را داراست. نوپال، یک انتخاب سالم برای افراد دیابتی است؛ تحقیقات نشان‌می‌دهد برگ‌های این کاکتوس، سطح قند خون را پایین‌می‌آورند.

خواص سبزیجات و میوه های سبز ۳: کلم پیچ

با سرطان مبارزه‌می‌کند

کل پیچ به خانواده‌ای قوی از خوراکی‌های سبزرنگ به نام سبزیجات کروسیفر (یک نام زیبا برای خانواده کلم) تعلق‌دارد. همه سبزیجات کروسیفر، حاوی ترکیبات گیاهی که با سرطان مبارزه‌می‌کنند و ویتامین C هستند. کلم پیچ، به‌خصوص، حاوی ویتامین K تقویت‌کننده استخوان، ویتامین A تقویت‌کننده بینایی و سیستم ایمنی، و حتی اسیدهای چرب امگا۳ ضدالتهابی است.

مطلب مرتبط: خواص سبزیجات و میوه های نارنجی: ۱۲ خوراکی نارنجی نازنین

۴. کلم بروکسل

فشار خون را کاهش‌می‌دهد

یکی دیگر از سبزیجات کروسیفر، کلم بروکسل است که حاوی ویتامین A و C و فولات که با نقص مادرزادی مبارزه‌می‌کند و پتاسیم که فشار خون را متعادل‌می‌کند، است. به کلم بروکسل یا کلم پیچ علاقه‌ندارید؟ دیگر سبزیجات کروسیفر مانند بروکلی، آروگولا و کلم بوک‌چوی را درنظربگیرید. برای خوشمزه‌تر کردن کلم بروکسل، کباب‌کردن آن را امتحان‌کنید.

۵. کیوی

سرشار از فیبر

تحقیقات نشان می‌دهد کیوی، به طرز شگفت‌انگیزی سرشار از مواد مغذی است. با استناد به هیات کیوی کالیفرنیا، این میوه کرکی سبزرنگ، ۲۳۰ درصد مقدار مجاز روزانه ویتامین C ( تقریبا دو برابر یک پرتقال)، پتاسیمی بیشتر از پتاسیم موز و ۱۰ درصد مقدار مجاز روزانه ویتامین E و فولات را تامین‌می‌کند. این میوه، منبع خوبی از فیبر نیز هست. مقداری کیوی ورقه‌شده را بر غلات، ماست یا سالاد خود بگذارید و سلامت خود را تقویت‌کنید.

مطلب مرتبط: خواص سبزیجات و میوه های بنفش: ۳۳ خوراکی بنفش بی‌نظیر

خواص سبزیجات و میوه های سبز: 12 خوراکی سبز خیلی سالم

خواص سبزیجات و میوه های سبز ۶: ادامامه

کلسترول را کاهش‌می‌دهد

این دانه سویا، یک ماده عمده در رژیم ژاپنی است. ادامامه، یک پروتئین کاملا گیاهی است که منبع خوبی از پروتئین برای گیاه‌خواران و رژیم‌های غذایی وگان است. اگرچه برخی متخصصان هشدارمی‌دهند که چون ممکن است تاثیرات شبه استروژن سویا باعث مشکلات سلامتی شود، باید از مصرف مکمل‌های سویا و غذاهای با سویا فرآوری‌شده خودداری‌کنید اما خوراکی‌های سویای کامل مانند ادامامه، انتخابی هوشمندانه و سالم هستند. اگر سویا را به‌جای گوشت پرچرب بخورید، ممکن است با پایین‌آوردن مصرف چربی اشباع، کلسترول را کاهش‌دهد.

۷. چای سبز

یک ابرقهرمان سلامتی را امتحان‌کنید

مطالعات زیادی، چای سبز را – به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد- نوشداروی سلامتی می‌دانند؛ با استناد به مرکز درمانی مریلند، چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان‌های خاص، دیابت، بیماری التهاب روده و غیره، ارتباط دارد. برای این‌که روزتان را با سلامتی کامل شروع‌کنید، صبح‌ها یک فنجان چای سبز بنوشید.

۸. ریحان

تسکین التهاب

گیاهان – که سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند- خوراکی‌های سالمی هستند که نادیده‌گرفته شده‌اند. به‌ویژه ریحان، منبع خوبی از ویتامین K و آهن است؛ برگ‌های ریحان تازه نیز دارای خواص ضدالتهاب و ضدباکتری است. مقداری برگ ریحان را بر سالاد، پاستا یا هر غذای ایتالیایی بریزید.

۹. جلبک دریایی

مواد معدنی خود را این‌جا دریافت‌کنید

جلب دریایی- یکی دیگر از غذاهای اصلی ژاپنی- در حال رواج یافتن در غرب است و بخشی از این رواج، به‌دلیل مقدار زیاد مواد معدنی موجود در آن است. جلبک دریایی، یک منبع جامد ید ( برای سلامت تیروئید، ضروری است) است و مقدار مناسبی آهن و خواص ضدالتهابی و ضدویروسی دارد. دفعه بعدی که غذای ژاپنی سفارش‌می‌دهید، پیش‌غذای سالاد جلبک دریایی یا سوشی تهیه‌شده از نوری (ورقه جلبک) را انتخاب‌کنید.

خواص سبزیجات و میوه های سبز ۱۰: لوبیا سبز

قند خون شما را تثبیت‌می‌کند

لوبیا سبز که لوبیا رشته‌ای نیز گفته‌می‌شود، یک غذای جانبی رایج در آشپزی جنوبی است. این نوع لوبیا، سرشار از فیبر است که می‌تواند به کاهش کلسترول و تثبیت قند خون کمک‌کرده و همین ویژگی، این لوبیا را به انتخابی عالی برای افراد دیابتی تبدیل‌می‌کند.

۱۱. فلفل سبز

سرشار از آنتی‌اکسیدان

ممکن است فلفل‌های رنگارنگ قرمز، زرد و نارنجی، به‌دلیل داشتن لیکوپن ضدسرطان، فواید سلامتی بیشتری داشته‌باشند اما فلفل سبز نیز خواص خود را دارد. فلفل سبز، منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم مانند ویتامین C، بتاکاروتن (نوعی ویتامین A)، فولات و ویتامین K است. فلفل سبز را به‌عنوان میان‌وعده در حمص فروکنید، برای تردی بیشتر، آن را به سالاد اضافه‌کنید یا آن را در سرخ‌کردنی‌ها یا غذاهای مکزیکی بریزید.

۱۲. مارچوبه

به‌خاطر سلامت روده، درست غذا بخورید

این سبزی بهاره، سرشار از ویتامین‌های K، C، A و فولات است؛ همچنین دارای تعدادی مواد مغذی ضد التهابی نیز است. مارچوبه، به‌دلیل داشتن مقدار مناسب اینولین – یک پربیوتیک که سلامت گوارشی را افزایش‌می‌دهد- مشهور است و فیبر فراوان (حدود ۳ گرم در هر فنجان) و پروتئین (۴ت تا ۵ گرم در هر فنجان) دارد. یک واقعیت جالب: اسید آمینه مارچوبه به‌نام آسپاراژین که بدن را از مواد اضافی پاک‌می‌کند، دلیل بوی عجیب اداری است که برخی افراد پس از خوردن مارچوبه تجربه‌می‌کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: everydayhealth

خواص سبزیجات و میوه های سبز: ۱۲ خوراکی سبز خیلی سالم

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟