54 تن زعفران امسال در خراسان جنوبی برداشت می شود


54 تن زعفران امسال در خراسان جنوبی برداشت می شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال برداشت 54 تن زعفران از 15 هزار هکتار زمین زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی پیش بینی می شود.

به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز پنجشنبه در حاشیه بازدید شماری از گردشگران و اهالی رسانه از مزارع زعفران شهرستان قاینات افزود: سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی بیش از 15 هزار هکتار است که پیش بینی می شود با فعالیت 36 هزار نفر از بهره برداران این محصول استراتژیک بالغ بر 54 تن زعفران خشک برداشت شود.
وی با اشاره به سطح بالای زیر کشت زعفران در شهرستان قاینات گفت: بیش از چهار هزار و 492 هکتار از مجموع سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی به قاینات اختصاص دارد که پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود 17،5 تن زعفران در این شهرستان برداشت شود.
وی اظهار کرد: علیرغم تولید با کیفیت ترین زعفران در استان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات و شناخته شدن زعفران قاینات به عنوان برند برتر این محصول اما از لحاظ کمیت به عنوان دومین تولید کننده بعد از خراسان رضوی شناخته می شویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی زعفران در سال جاری اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم بخشی از دغدغه کشاورزان برطرف شود.
مدیر جهاد کشاورزی قاینات هم اظهار کرد: مشکل اصلی زعفران کاران شهرستان، کم شدن میزان و سطح آب منابع آبی موجود و شور شدن آب در برخی از منابع آبی است که توسعه کشت زعفران را با مشکل مواجه کرده است.
سید عبدالحسین سجادی با اشاره به ضرورت استفاده از روش های نوین آبیاری خاطرنشان کرد: اولین بار در سال جاری حدود پنج هکتار از اراضی زعفران در شهرستان قاینات زیر پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است که با اجرای آن شاهد افزایش عملکرد در سطح و کاهش مصرف آب بودیم لذا این روش آبیاری به سایر زعفران کاران نیز پیشنهاد می شود.
وی گفت: برگزاری چهار دوره کلاس آموزش ترویجی و سه مورد بازدید آموزشی برای 160 نفر از زعفران کاران، آموزش لازم برای تغذیه زعفران و نحوه صحیح کاشت، آبیاری بارانی و فرآوری این محصول استراتژیک ارائه شده است.
شماری از گردشگران و اهالی رسانه امروز (پنجشنبه) در قالب تور رسانه ای طلای سرخ از مزارع زیر کشت زعفران در شهرستان قاینات دیدن کردند.
شهرستان قاینات با سه بخش مرکزی، سده و نیمبلوک در شمال خراسان جنوبی واقع شده و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 100 کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7218*3028* خبرنگار - محمد امین زرگر * انتشار- رسول محمدحسنی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید