خواص شبدر قرمز: 11 فایده شبدر قرمز برای سلامتی، پوست و مو


خواص شبدر قرمز: 11 فایده شبدر قرمز برای سلامتی، پوست و مو

خواص شبدر قرمز برای افرادی که این گیاه را می‌شناسند واقعا کاربردی و منحصر به فرد است. اما اگر این گیاه را به خوبی نشناسید وقتی شبدر قرمز می‌بینید، ممکن است آن را با یونجه اشتباه بگیرید. برگ‌های شبدر قرمز کمی سبزتر هستند، ولی این دو گیاه طعم مشابهی دارند. باید بدانید که شبدر قرمز در دنیای گیاهان جایگاه خودش را دارد. شبدر قرمز...

خواص شبدر قرمز برای افرادی که این گیاه را می‌شناسند واقعا کاربردی و منحصر به فرد است. اما اگر این گیاه را به خوبی نشناسید وقتی شبدر قرمز می‌بینید، ممکن است آن را با یونجه اشتباه بگیرید. برگ‌های شبدر قرمز کمی سبزتر هستند، ولی این دو گیاه طعم مشابهی دارند. باید بدانید که شبدر قرمز در دنیای گیاهان جایگاه خودش را دارد.

خواص شبدر قرمز: 11 فایده شبدر قرمز برای سلامتی، پوست و مو

شبدر قرمز چیست؟

شبدر قرمز یک گیاه وحشی است که بومی علفزارهای اروپا، آسیای غربی، آفریقا است که اکنون در بسیاری از مناطق دنیا رشد می‌کند. گل‌های شیرین و صورتی آن خوردنی هستند و برای طعم‌دهی به نوشیدنی‌ها و سالادها از آن استفاده می‌شود. از برگ‌های سبز این گیاه برای درست کردن چای گیاهی شیرین استفاده می‌شود که برای مقاصد درمانی مصرف می‌شود.

خواص شبدر قرمز برای پوست:

۱. از سرعت پیری پوست می‌کاهد

یائسگی غالبا با مشکلات زیادی همراه است، از جمله فقدان کلاژن پوست، ضخامت پوست، و رطوبت. این اتفاقات به‌خاطر “تأثیر کمبود استروژن” رخ می‌دهند، که تولید کم هورمون زنانه استروژن است. شبدر قرمز فرآیند پیری پوست را به‌خاطر اثر شبه استروژنش به تعویق می‌اندازد و به حفظ جوانی و شفافیت پوست کمک می‌کند. همچنین ضخامت مناسب و انعطاف پذیری خوبی به پوست می‌بخشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

۲. بهبود زخم‌ها و سوختگی را تسریع می‌کند.

شبدر قرمز فرآیند بهبود زخم‌ها و سوختگی را سرعت می‌بخشد. استفاده موضعی شبدر قرمز به میزان مناسب می‌تواند به درمان سریع چنین زخم‌هایی کمک کند.

۳. پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند.

از قدیم از شبدر قرمز به شکل کرم یا لوسیون به صورت موضعی در درمان پسوریازیس، اگزما، زخم‌ها و دیگر اختلالات پوستی استفاده می‌شد.

۴. سرطان پوست را درمان می‌کند

اگرچه هیچ مدرک پزشکی برای اثبات این امر وجود ندارد که این گیاه می‌تواند سرطان پوست را کاملا درمان کند، ولی بسیاری از محققان کارآمدی‌اش را در درمان سرطان پوست، به‌عنوان مکمل جریان پزشکی، تایید کرده‌اند.

خواص شبدر قرمز برای مو:

۵. مو را تقویت می‌کند

چای شبدر قرمز به این دلیل که سرشار از ایزوفلاون است، یک شستشو دهنده مؤثر به حساب می‌آید. این چای همچنین، با جلوگیری از شوره و خارش سر، مو را تقویت می‌کند. استفاده از این گیاه باعث نرم شدن مو می‌شود، و به حجم و درخشندگی مو می‌افزاید.

مطلب مرتبط: ۲۵ خوراکی سرشار از ید که باید در رژیم غذایی تان بگنجانید

خواص شبدر قرمز برای سلامتی:

۶. سلامت قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد

شبدر قرمز برای سلامت قلب مفید است زیرا ایزوفلاون‌های موجود در آن یک مؤلفه‌ی مؤثر برای افزایش HDL (یا کلسترول خوب) در زنان پیش از یائسگی و پس از آن است. تحقیقات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند شبدر قرمز یک محافظ شیمیایی است، به این معنی که از بافت بدن در برابر اقدامات آسیب‌رسان درمان‌های ضدسرطان حمایت می‌کند. همچنین حاوی یک ترکیب رقیق‌کننده خون مانند کومارین است، که به حفظ انعطاف‌پذیری عروق کمک می‌کند. این گیاه از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و از سلامت گردش خون اطمینان حاصل می‌کند. همچنین، افرادی که در حال حاضر از آنتی کلاژن‌ها (یا رقیق کننده‌های خون) استفاده می‌کنند، افرادی که از سرطان سینه رنج می‌برند، زنان باردار یا شیرده و نوزادان باید از مصرف این گیاه امتناع کنند.

۷. نشانه‌های یائسگی را بهبود می‌بخشد

بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کنند، مانند گرگرفتگی‌های شبانه، تعریق شبانه، سفتی سینه و سندرم پیش از یائسگی (PMS). اگرچه چنین مطالعاتی جامع نیستند، ولی بسیاری از زنان پس از یائسگی در سراسر دنیا از مزایای این گیاه اعجاب‌انگیز استفاده می‌کنند.

۸. ناباروری را درمان می‌کند

افرادی که از پایین بودن سطح استروژن، ناباروری، یائسگی زودرس و سقط مکرر جنین رنج می‌برند می‌توانند به میزان زیادی از مزایای ایروفلاون‌های موجود در شبدر قرمز بهره بگیرند. بااین‌حال، زنانی که استروژن بالایی دارند همانند مبتلایان به سرطان سینه، سرطان رحم، آندومتریوز و فیبروم رحم باید از مصرف آن خودداری کنند.

۹. از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

زنان پیش از یائسگی و پس از آن با ریسک بالای کاهش چگالی استخوان مواجه هستند. این امر به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن اتفاق می‌افتد، که به پوکی استخوان منجر می‌شود. ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز میزان چگالی استخوان را افزایش می‌دهند و فرآیند استهلاک استخوان را طولانی‌تر می‌کنند.

۱۰. از سرطان جلوگیری می‌کند

در این جا باز هم ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز با تأثیر شبه استروژن‌شان به مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌پردازند. ثابت شده است که شبدر قرمز مؤثرترین روش برای جلوگیری از سرطان مخاط رحم و سرطان پروستات است. ولی علی‌رغم ویژگی‌های اعجاب‌انگیز شبدر قرمز، هیچ تأثیری در درمان سرطان نشان نداده است.

۱۱. ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

شبدر قرمز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از ما در برابر سرفه، سرماخوردگی، آسم، سیاه سرفه، عفونت‌های تنفسی یا احتقان و بیماری‌های مرتبط دیگر حفاظت می‌کند.

نکته: شبدر قرمز را می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد: چای، قرص، کپسول و عصاره‌های مایع.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه بختیاری دزفولی

منبع: stylecraze

خواص شبدر قرمز: ۱۱ فایده شبدر قرمز برای سلامتی، پوست و مو

(مشاهده ۱ نفر, فقط امروز)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
راحت و سریع با زدن دکمه + انتشار بده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)