دیپلماسی سیاسی مصمم به ایجاد محیط امن برای فعالیت اقتصادی است


دیپلماسی سیاسی مصمم به ایجاد محیط امن برای فعالیت اقتصادی است

کیش - ایرنا - قائم‌ مقام وزیر امور خارجه گفت: ایجاد یک محیط کاملا امن و مطمئن برای فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش تعاملات اقتصادی، سیاست دولت تدبیر و امید بویژه وزارت امورخارجه برای رونق فعالیت های اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، مرتضی سرمدی شامگاه دوشنبه در آئین آغاز چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس) در جزیره کیش افزود: دولت تدبیر و امید مصمم است تا بزودی معاونت دیپلماسی اقتصادی را با هدف تمرکز بیشتر بر دیپلماسی اقتصادی برای کمک به اقتصاد داخلی در وزارت امور خارجه راه اندازی و فعال کند.
وی اضافه کرد: بعد از توافق برجام وزارت امور خارجه تلاش کرد علاوه بر برجام و عملی شدن این توافق، در یک روند همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند و آثار آن در اقتصاد خارجی تسهیل کننده باشد.
وی اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم این تصمیم در راستای ساختار و تشکیلات امور خارجه و تشکیل معاونت دیپلماسی در دستور کار قرار گرفته و در هفته های آتی تشکیلات جدید وزارت امور خارجه با تمرکز بیشتر در امور اقتصادی به عنوان کمک حال به توسعه اقتصادی کشور و برطرف کردن موانعی که روابط اقتصادی خارجی با آن روبرو است در این معاونت عمل خواهد کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: با وجود رفع تحریم ها و بحث برجام هنوز در برخی حوزه ها مشکلاتی وجود دارد و طبیعی است که وزارت امور خارجه لازم است برای رفع مشکلات قدم بردارد که یکی از آنها بحث بانک است.
سرمدی افزود: در حقیقت ایران نه به واسطه نداشتن استانداردهای لازم در لیست تحریم قرار گرفته بلکه به واسطه مسایل سیاسی بود و هر چه در راستای رفع آثار تحریم سیاسی تلاش می شود در حوزه اقتصاد شاهد نتایج آن هستیم.
وی گفت: وظیفه ما در وزارت امور خارجه در راستای بهبود اقتصاد و کمک به اقتصاد مقاومتی بیین شده است و به همه نمایندگی های وزارت امور خارجه در خارج از کشور اعلام شده که 6 هدف را دنبال کنند که شامل صادرات کالای غیر نفتی، خدمات فنی مهندسی و نیروی بازار کار، بازار و واردات سرمایه گذاری، تکنولوژی و گردشگری است.
سرمدی تصریح کرد: در مذاکرات برجام و در بعد منطقه، آن چه سیاست جمهوری اسلامی ایران بوده که در سال های اخیر نیز شاهد آن هستیم، حاکم شدن راه حل سیاسی برای حل بحران ها، نقش آفرینی مردم برای تعیین سرنوشت خود بدون مداخله خارجی و تفکر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بوده است.
وی در تبیین نتیجه این اهداف گفت: اگر منطقه را با سه سال قبل مقایسه کنید وضعیتی که تروریسم و افراط گرایی در عراق و سوریه در چند سال گذاشته داشته و دو سوم خاک عراق و سوریه در دست تروریسم ها بود را می بینیم اما امروز از نظر جغرافیا داعش جایگاهی در منطقه ندارد.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی یکی از اصلی ترین طرف هایی بوده که بحث مبارزه با تروریسم را دنبال کرده است و ایران در منطقه تلاش کرده راه حل سیاسی به جای راه حل نظامی و مسلح کردن گروههای تروریست حاکم شود و دورنمای این راه حل سیاسی را می توان در منطقه دید.
سرمدی بیان کرد: در برجام رویکرد تعامل مثبت و برد برد و هم رویکرد در قبال منطقه را نشان دادیم و نقش مردم و غلبه راه حل سیاسی به عنوان وجه قالب در سیاست دیده شده است.
چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس 2017 ) به عنوان بزرگ ترین رویداد اقتصادی کشور و بخش خصوصی شامگاه دوشنبه در جزیره کیش گشایش یافت.
چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و نهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در قالب رویداد بزرگ اقتصادی کشور با عنوان کیش اینوکس 2017 تا یازدهم آبانماه در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش دایر است.
این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 21 هزار متر مربع با حضور 260 شرکت کننده داخلی و 60 شرکت خارجی در قالب هیأت های بین المللی مشارکت کننده و بازدید کننده از 25 کشور در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی کیش برپا شده است.
رویداد کیش اینوکس 2017 می تواند همسو با اقدامات دولت در گسترش تعاملات اقتصادی بین المللی و سیاست های ابلاغی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی، با دستاوردهای قابل توجه اقتصاد برای کشورمان همراه باشد.
نمایشگاه کیش اینوکس 2017 و فرصت های سرمایه گذاری کشور در ابعاد مختلف بویژه بین المللی پر محتوا است و این رویداد مهم در واقع مهر تاییدی بر سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید است.
بیش از 200 سازمان و شرکت داخلی و خارجی در سومین نمایشگاه کیش اینوکس 2016 که سال گذشته در کیش برگزار شد، حضور داشتند.
جزیره کیش با مساحت91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.
6993/7408
خبرنگار: اکبر بهاروند * انتشار: محمد جهانگیریان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات