شماره جدید ماراک منتشر شد


شماره جدید ماراک منتشر شد

شماره جدید دوهفته نامه ماراک با مطالب متنوع بر روی پیشخوان کیوسک های مطبوعاتی قرار گرفت.

قانون- شماره جدید دوهفته نامه ماراک با مطالب متنوع بر روی پیشخوان کیوسک های مطبوعاتی قرار گرفت.
به گزارش قانون، پرونده این شماره به روایت زندگی "تهمتن خان صولت پور "آخرین کلانتر تارم زمین با نوشته هایی از کامبیز معتضد کیوان،یعقوب باوقار زعیمی،علی حسینی، مصطفی دولخانی، جهانگیر ناظری گهکانی،امیر بهادر بهارلو و رسول احمدلو و عباس رفیعی اختصاص دارد،در این پرونده می خوانیم؛
روایتی از یک تاریخ مغشوش تهمتن از شاهنامه رفت، روایت های گاه متضاد از زندگی افسانه ای آخرین کلانتر تارم از تنعم قلعه تارم تا زندان کرمان و حکم اعدامی که اربابان زرتشتی برایش می گیرند/لزوم تاریخ نگاری شفاهی در هرمزگان / باقی ماندن هویت ما هرمزگانیان منوط به ثبت تاریخ همین روایات به جامانده از پیشینیان است/ باز خوانی پرونده تهمتن خان،روایت اول شخص... نقل تهمتن خان برای خواهرزاده اش از درگیری با اربابان زرتشتی و حکم اعدامش و فرارش از زندان به قلم کامبیز خان معتضد کیوان،به دستور تهمتن خان در هنگامه جنگ عالمگیر دوم در انبار غله چوبینه به روی مردم گشوده می شود... / مرگ تهمتن خان دفن اسرار تارم روایات کمتر شنیده از خاندان صولت پور ،چگونه پس از مرگ علیرضا خان صولت سلطان هفت شبانه روز باران بارید و سقف سید حمدی فرو ریخت،مردم این واقعه را به بی گناه کشته شدن چراغ و کرم نسبت دادند، خانی که برای گذران زندگی بر روی تراکتور کار می کرد...تهمتن در دوران سربازی اش علیق داری می کرد و خرج هنگ عباسی را متقبل شده بود ...!!
زبیده خاتون والده خان اعتقاد داشت پسر در خانواده صولت سلطان نمی ماند،برای دوری از چشم زخم اولین پسر تهمتن را "زاغی" نامید ! /ناامنی در تارم و نزاع های منطقه ای، چگونه بهارلو ها موجب وحشت در صفحات جنوب می شوند، غارت گمرک میناب توسط بهارلوها موجب شکایت انگلیسی ها می شود،بهارلوها منافع انگلیس و اتباع آنان را تهدید می کنند... امیر بهادر بهارلو در گفتگو با ماراک:ده نامه از مکاتبات زبیده خاتون با سران ایل بهارلو بین ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ موجود است. ساعتها با تهمتن خان صولت پور گفتگو داشته ام / رسول احمدلو پژوهشگر ایلات فارس و لارشناس در مقاله ای از ارتباط ایل دولخانی و خاندان صولت پور پرده بر می دارد... چگونه زبیده خاتون زن با جنم با ارتباطاتی که داشت از تیمسار سیاهپوش برای سرداربیگ و راهدار بیگ دولخانی تامین می گیرد...دولت در قبال اسکان و تخته قاپوی عشایر جنوب فارس و شمال هرمزگان چه تضمینی به آنها می دهد...دولخانی ها تفنگچی های که در خدمت آیت الله عبدالحسین لاری پیشوای مردم در صدر مشروطیت بودند.../ چگونه زبیده خاتون دختر خان احمدی و والده تهمتن خان با رشوه ای که به نعمت الله نصیری (تیمسار و رییس بعدی ساواک) می دهد پسرش را از زندان کرمان می گریزاند،پاپوش دوزی اربابان زرتشتی برای تهمتن خان که منجر به صادر شدن حکم اعدام وی شد.
چگونه تهمتن خود را با یک کامیون حامل چوب به تل محمدخانی در شمال حاجی آباد می رساند، پنج سوار با اسب یدک به جستجوی خان به پنج جهت می روند، فوج ارتش به جستجوی تهمتن خان قصد بمباران قلعه تارم دارد، گریز از خطر و گذر خان از رودخانه گله گاه و اقامت دو ساله اش در روستای بیخو تا افتادن آبها از آسیاب / از وه یزداته تا تهمتن نگاهی تاریخی به موقعیت تارم از عهد باستان تا آخرین کلانتر تارم ... بردیای دروغین اهل تاروآ (تارم) بود ...!! داریوش بزرگ به تلافی اقدامات
وه یزداته تاروآ را ویران کرد...
در صفحات دیگر می خوانید:
مصاحبه با "شریفه بنی هاشمی"نویسنده هرمزگانی و خالق "خرچنگ ها بر ساحل" ساکن آلمان: نویسنده تا حرفی برای گفتن نداشته باشد، احتیاجی به تکنیک ندارد/آیا کیانوش رستمی قهرمان المپیک ریو تابعیت کشوری دیگری را می پذیرد/ ناگفته هایی از کناره گیری عباس سرخاب از سرمربی گری پاس همدان /کتاب ترین های ورزش هرمزگان پس ۵ سال به چاپ رسید،کتابی که هر هرمزگانی علاقه مند به ورزش باید در خانه اش داشته باشد./هرمزگان،استانی که هنوز به روش تیول داری اداره می شود،در یادداشتی از سردبیر ... ساختن بیمارستانی در فارس توسط پالایشگاه نفت بندرعباس را کجای دلمان جا دهیم !!
ماراک هر دو هفته یکبار منتشر می شود. ماراک هم چون نامش ادعا دارد پاسدار و نگهبان فرهنگ هرمزگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامزد جدید بلا حدید، خانم سوپرمدل، کیست؟!