دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات


دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات

دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، BAC Mono در برابر Vuhl 05 قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد 903 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، ووهل موفق شد با دریافت 654 رأی و... نوشته دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات اولین...

دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، BAC Mono در برابر Vuhl 05 قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد 903 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، ووهل موفق شد با دریافت 654 رأی و یا کسب 72 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که BAC موفق به کسب تنها 249 رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه اسپرت‌های سبک شاهد رقابت میان یکی از کهنه‌کاران این کلاس یعنی کاترهام سون با یک تازه‌وارد بنام پولاریس اسلینگ‌شات خواهیم بود.

دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات

XTM X-Bow آریل اتم BAC Mono Vuhl 05
آریل اتم Vuhl 05
کوانتوم GP700 دارکان اسپایدر واندرهال ونیز مورگان 3 Wheeler
کوانتوم GP700 واندرهال ونیز
کاترهام 7 پولاریس اسلینگ‌شات زنوس E10 لوتوس 3-Eleven
؟ زنوس E10

کاترهام سون

دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات

همان‌طور که اشاره شد، کاترهام سون را می‌توان باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین خودروی این گروه دانست. البته پیشینهٔ این اسپرت سبک بریتانیایی به لوتوس سون و دههٔ 50 میلادی بازمی‌گردد. در سال 1957 لوتوس خودرویی بنام 7 یا سون را معرفی نمود. این یک ماشین اسپرت سبک‌وزن دونفرهٔ بدون سقف بود که تا سال 1972 به تولید رسید. پس از پایان تولید لوتوس سون، شرکت بریتانیایی کاترهام حق تولید آن‌را از لوتوس خریداری کرده و تولید آن‌را با نام کاترهام سون در سال 1974 آغاز کرد. تولید کاترهام سون همچنان ادامه دارد و از لحاظ ظاهری کاملاً به لوتوس سون وفادار مانده و ظاهری کلاسیک دارد. البته در طول این سال‌ها کاترهام نسخه‌های مختلفی از سون را با پیشرانه‌های گوناگون معرفی کرده است. هم‌اکنون نیز این ماشین در چندین نسخهٔ مختلف تولید می‌شود که از ضعیف‌ترین مدل با نام سون 160 با پیشرانهٔ سه سیلندر 80 اسب بخاری سوزوکی آغاز شده و نهایتاً به قوی‌ترین مدل بنام 620R با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ 310 اسب بخاری فورد می‌رسد. ولی ما برای این دوئل مدل 310 را انتخاب کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت فورد مجهز است. این موتور 155 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور دارد و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند.

پولاریس اسلینگ‌شات

دوئل کاترهام سون و پولاریس اسلینگ‌شات

پولاریس یک شرکت آمریکایی است که در سال 1954 تأسیس شده و به ساخت اسنومبیل، ATV و وسایل نقلیهٔ الکتریکی سبک می‌پرداخت. سپس بعد از موفقیت مورگان 3 Wheeler به‌عنوان یک خودروی اسپرت سبک سه‌چرخ، پولاریس هم تصمیم به ساخت خودرویی در این کلاس گرفت. این وسیله که اسلینگ‌شات نام گرفته بود، برای اولین بار در سال 2014 و با مدل 2015 معرفی شده و پولاریس با معرفی آن به بخش کاملاً جدید وارد شد. اسلینگ‌شات یک وسیلهٔ اسپرت سه‌چرخ است که البته نمی‌توان به‌طور کامل نام خودرو بر آن نهاد بلکه چیزی بین یک خودرو و یک موتورسیکلت است. این وسیله که به دنبال موفقیت ساخته شد، ظرفیت حمل دو نفر را دارد. در این ماشین سرنشینان بسیار به زمین نزدیک هستند و می‌توانند لذت رانندگی واقعی را تجربه کنند. البته اسلینگ‌شات در بین خودروهای اسپرت سبک سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به کاترهام سون کهنه‌کار دارد. پولاریس برای این وسیلهٔ سه‌چرخ خود از یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت جنرال موتورز استفاده کرده که در خودروهایی چون پونتیاک سولستیس و ساترن اسکای مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این موتور 175 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال آن یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. نکتهٔ جالب در مورد اسلینگ‌شات اینکه نیروی موتور توسط یک تسمه به تک‌چرخ عقب انتقال پیدا می‌کند.

مشخصات فنی

کاترهام سون 310 پولاریس اسلینگ‌شات
ترکیب موتور جلو موتور جلو
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 155 اسب بخار 175 اسب بخار
گشتاور 170 نیوتن متر 225 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت 205 کیلومتر/ساعت 210 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد 4.8 ثانیه 4.6 ثانیه
طول 3.10 متر 3.80 متر
فاصلهٔ محوری 2.31 متر 2.66 متر
وزن 540 کیلوگرم 793 کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت 3.4 کیلو به اسب بخار 4.5 کیلو به اسب بخار
قیمت پایه 33,000 دلار 20,000 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب