منظور از ورزش Pratyahara (برات یاهارا) در یوگا چیست؟


منظور از ورزش Pratyahara (برات یاهارا) در یوگا چیست؟

منظور از ورزش Pratyahara (برات یاهارا) در یوگا چیست؟ Pratyahara (برات یاهارا) در این حالت فکر مرحله ماده را پیموده و سیر آن بطرف روح می باشد برات یاهارا یعنی پس گرفتن احساسات و قوای روحی که بر روی بعضی از نقاط بدن زیاد از حد متمرکز شده اند. در نتیجه تعادل و نظم بین قوای حسی و فیزیکی پدید می آید این مرحله ثمره کنترل تنفس...

منظور از ورزش Pratyahara (برات یاهارا) در یوگا چیست؟

Pratyahara (برات یاهارا)

در این حالت فکر مرحله ماده را پیموده و سیر آن بطرف روح می باشد برات یاهارا یعنی پس گرفتن احساسات و قوای روحی که بر روی بعضی از نقاط بدن زیاد از حد متمرکز شده اند. در نتیجه تعادل و نظم بین قوای حسی و فیزیکی پدید می آید این مرحله ثمره کنترل تنفس است.

حالت کمان (Dhanurasana)

روی شکم بخوابید و زانوها را خم کنید. مچ پاها را با انگشتان دست ها بگیرید و چانه را روی زمین بگذارید (ش ۱) به آرامی چانه و سپس سینه از روی زمین بلند کنید (ش ۲).

دستها را منقبض کرده و زانوها را نیز از روی زمین بلند کنید (ش ۳). در ان حالت روز اول پنج ثانیه توقف کنید و پس از چند روز تمرین مرحله سوم (بلند شدن زانوها) را با تنفس عمیق انجام دهید تا پس از اینکه زانوها بالا آمدند (ش ۳) شش ها پر شوند در این حالت فکر کنید که می خواهید سرخود را با کف پاها لمس کنید و در هنگام پائین آمدن زانوها هوای شش ها را نیز خارج کنید و چند لحظه در حالت آرامش کامل بسر برید.

حالت کمان ترکیبی از حالت ملخ و کبرا می باشد و اثرات دو آسانای نامبرده را داراست. پیوست و ناراحتیهای شکمی را از بین می برد و عضلات جلوی بدن را تقویت می کند.

حالت گوه (Parvatasana)

به یکی از حالتها بنشینید و کف دستها را با آرنجهای کشیده در بالای سر بهم بچسبانید (ش ۴) به آرامی نفس عمیق بکشید و در خلال آن دسته را بالا ببرید (فکر کنید که نوک انگشتان را می خواهید به سقف نزدیک کنید) چند لحظه با شش های کاملاً پر از هوا در این وضع باقی بمانید و سپس به آرامی شانه ها را پایین آورید و هوا خارج کنید. تعداد تنفسها را در این حالت به ده برسانید.

اثر

حجم قفسه سینه را زیاد و تنگی نفس را برطرف می کند و به تحریک نمودن معده و کبد کمک کره و در ضمن تقویت اعصاب ، به تمرکز فکر نیز می افزاید.

اثر

پیوست را برطرف و شکم را کوچک می کند. در هنگام توقف اگر تنفسها آرام باشد، کبد و معده و لوزالمعده تحت ماساژ ملایمی قرار می گیرند و سموم کبد دفع می شود.

برای تقویت شکم (Utthita Padasana)

به پشت بخوابید و پاها را بهم چسبانده بالا بیاورید و در محیط دایره فرضی بزرگی به آرامی آنرا گردش دهید (ش ۳). پس از سه بار جهت چرخشی را عوض کنید و سه مرتبه نیز در جهت عکس پاها را حرکت دهید. پس از چند روز تمرین به دفعات چرخش پاها بیفزائید تا به ۱۰ مرتبه در هر سمت برسد.

اثر

این تمرین فقط برای عضلات شکم و پاها است. درد و کشتی که در هنگام عوض نمودن جهت چرخش حس می شود، ناشی از پیچ خوردن ماهیچه ها و تاب اندامهای داخلی آن است که موجب تقویت شکم خواهد شد.

منظور از ورزش Pratyahara (برات یاهارا) در یوگا چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !