تفاوت کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده


کربوهیدرات ها از مولکولهای قند ساخته شده اند که دارای دو شکل اصلی ساده و پیچیده هستند که به آنها قندهای ساده و نشاسته نیز اطلاق می شود

تفاوت کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده
شفا آنلاین>تغذیه>علاوه بر تفاوت ساختار شیمیایی کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده، تفاوت این دو در سرعت هضم و جذب آنها در روده است.

به گزارش شفا آنلاین،کربوهیدرات ها از مولکولهای قند ساخته شده اند که دارای دو شکل اصلی ساده و پیچیده هستند که به آنها قندهای ساده و نشاسته نیز اطلاق می شود.

اکثر کربوهیدراتها در فرآیند هضم به گلوکز تبدیل می شوند که در این مقاله ما به این نوع از کربوهیدراتها می پردازیم. کربوهیدرات هایی که بطور کامل به گلوکز شکسته نمی شوند به فیبر نامحلول و شکرهای الکلی تجزیه می شوند.

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدراتهای ساده که قندهای ساده نامیده می شوند در انواع مختلف مواد غذایی از جمله در میوه ها، سبزیجات، و شیر یافت می شوند و به دلیل وجود همین قندهای ساده این غذاها دارای طعم شیرینی هستند، این نوع از قندها مقدار قندخون(Blood sugar) را بسرعت افزایش می دهند.

قندهای ساده به گروه مونوساکاریدها(از یک مولکول تکی قند ساخته شده اند) شامل گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز و دی ساکاریدها (از دو مولکول قند ساخته شده اند) شامل سوکروز(قند روی میزی)، لاکتوز (قندشیر) و مالتوز تقسیم می شوند.

بسیاری ازغذاهای فرآوری شده حاوی شکر افزوده هستند در برخی از کشورها قانونی وضع شده است که کارخانجات ساخت مواد غذایی فرآوری شده را ملزم به ذکر مقدار شکر افزوده درمحصول خود می کند.

بر اساس توصیه سازمان بهداشت، مردان بالغ در هر روز باید کمتر از 70 گرم و زنان بالغ کمتر از 50 گرم کربوهیدرات مصرف کنند. با این حال برای افراد دیابتی به منظور کنترل قندخون مصرف قند باید به مقادیر بسیار کم محدود شود.

از آنجائیکه مولکولهای قند بجز تولید انرژی هیچ ارزش تغذیه ای دیگری ندارند( از همین رو به آنها کالری خالی عنوان می شود)، افرادیکه قصد کاهش وزن دارند می تواند منابع قندی را از رژیم غذایی خود حذف کرده و از منافع آن بهره مند شوند.

توجه داشته باشید اگر در معرض خطر هیپوگلایسمی هستید از مصرف قند برای جلوگیری یا درمان هیپوگلایسمی نگران نباشید.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده یا پلی ساکاریدها یا نشاسته ها از زنجیره های طولانی از ساکاریدها تشکیل شده اند بهمین دلیل برای هضم آنها به زمان زیادتری نیاز است. از نظر شیمیایی این نوع قندها از اتصال 3 مولکول قند یا بیشتر ساخته می شوند. به بیان دقیق تر، واژه ی پیچیده به هر نشاسته ای از جمله نشاسته ی بسیار تصفیه شده ی موجود در مواد غذایی نظیر: نان سفید، کیک، اکثر شیرینی ها و بسیاری از منابع غذایی دیگراطلاق می شود.

هنگامیکه متخصصان تغذیه به شما مصرف کربوهیدرات های پیچیده را توصیه می کنند آنها معمولاً به غلات کامل و سبزیجات(vegetables) نشاسته ای که جذب آنها آهسته تر از کربوهیدرات های تصفیه شده است، اشاره دارند.

کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده اشاره به کربوهیدراتهایی دارند که فرآوری شده اند در محصولات حاوی غلات، سبوس و پوسته ی غلات حذف می شود و تنها نشاسته باقی می ماند. اکثر فیبر موجود درغلات با این روش از بین می روند و تنها کربوهیدراتها باقی می مانند که در بدن بسیار سریعتر هضم می شوند و می تواند قند خون را گاهی با سرعتی معادل مصرف قندهای ساده بالا ببرد.

قندهای ساده نیز می توانند تصفیه شوند. یک نمونه ی بارز آن قند موجود در شربت گلوکز- فروکتوز است که بنام شربت ذرت با فروکتوز بالا مشهور است، در شربت گلوکز – فروکتوز توسط فرآیندهای آنزیمی تعدادی از مولکولهای گلوکز در شربت به فروکتوز تبدیل شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران