گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان


فرمول یک ایران – یک شو آتش بازی چشمگیر روز یکشنبه در گرندپری ابوظبی مهر پایانی بود بر فصل 2017. اما همای سعادت در یاس مارین بر سر چه کسی نشست و چه کسی با شکست از فصل خداحافظی کرد؟ ما جواب برخی از آنها را داریم… برندگان امضای آخر به سبک بوتاس از گرندپری مکزیک نشانه هایی از پیشرفت مجدد والتری بوتاس مشهود بود، تا این که...

فرمول یک ایران – یک شو آتش بازی چشمگیر روز یکشنبه در گرندپری ابوظبی مهر پایانی بود بر فصل 2017. اما همای سعادت در یاس مارین بر سر چه کسی نشست و چه کسی با شکست از فصل خداحافظی کرد؟ ما جواب برخی از آنها را داریم…

برندگان

امضای آخر به سبک بوتاس

از گرندپری مکزیک نشانه هایی از پیشرفت مجدد والتری بوتاس مشهود بود، تا این که در گرندپری ابوظبی او پول را تصاحب کرد، مسابقه را تحت کنترل داشت، اشتباهی مرتکب نشد و در مقابل فشارهای قهرمان جدید؛ لوئیس همیلتون که در 55 دور مسابقه او را مانند سایه دنبال می کرد، دوام آورد.

لوئیس همیلتون که به وضوح از پیروزی هم تیمی اش خوشحال بود، اعتراف کرد:

او در این آخر هفته و کلاً امسال کار فوق العاده ای انجام داد. امروز مسابقه عالی داشتیم. فکر می کنم هر دو یک اشتباه انجام دادیم، من در پیچ شماره 17 لاستیک ها را قفل کردم و او در پیچ شماره 5، ولی با وجود فشار، او عملکرد محشری داشت.

بوتاس با خنده گفت:

من می دانستم که لوئیس زمانی که در سکتور 3 پشت من بود، دچار مشکل می شد.

او در بخش نخست مسابقه با لاستیک های اولتراسافت پیرلی پیشرو مسابقه بود و زمانی که در دور 22 ام برای جایگزین کردن لاستیک های سوپرسافت وارد پیت شد، 2/5 ثانیه جلوتر از همیلتون بود. پس از آن، همیلتون که لیدر مسابقه بود دو دور بعد وارد پیت شد و در خروج با لاستیک های سوپرسافت قوی تر بود. در دور 29 ام فاصله به 1/1 ثانیه، و در دور 49 ام که آنها برای لپ کردن فرناندو آلونسو می آمدند، فاصله به 0/5 ثانیه تقلیل یافت. اما بوتاس بیدی نبود که با این بادها بلرزد، و برای اثبات سلطه خود بر مسابقه دو فستست لپ را ثبت و مجدداً فاصله را باز کرد و در نهایت با اختلاف 3/8 ثانیه پیروز گرندپری ابوظبی شد.

یک سال پیش در اینجا، درحالی که نیکو روزبرگ قهرمانی اش را جشن می گرفت او به دلیل مشکل سیستم تعلیق در خودرو ویلیامزش در دور 6 ام مسابقه از دور رقابت کنار رفت. سپس روزبرگ اعلام بازنشستگی کرد، و به یک باره بوتاس خود را بر صندلی خالی مرسدس نشسته دید. حالا اینجا او پیروز شد.

او با همان سبک خجالتی اش اعتراف کرد:

این کمی دیوانگی است، اما زندگی این گونه است. برای من یک فصل باورنکردنی بود، و من چیزهای زیادی از لوئیس یادگرفتم و در هر مسابقه تجربیات جدیدی کسب کردم. نمی گویم که می دانم چطور می توان قهرمان جهان شد چون هرگز قهرمان نشده ام، اما دیروز در تایم گیری و نیز امروز عملکرد خوبی داشتم، بنابراین من واقعاً به انتظار سال بعد نشسته ام تا ببینم چه با خود می آورد.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان خوشحالی والتری بوتاس بعد از مسابقه ابوظبی – 2017

رنو جایگاه ششم را ربود

نیکو هالکنبرگ به دلیل عبور از بیرون پیست در خروجی پیچ شماره 8 و در نتیجه کسب برتری نسبت به سرجیو پرز، ، 5 ثانیه جریمه شد. این کار، کمی زیرکانه بود چون عبور مستقیم از پیچ، او را به خوبی جلوتر از فورس ایندیا در جایگاه هفتم قرار داد، و دریافت پنالتی در مقابل از دست دادن شتاب و پس دادن جایگاه، استراتژی هوشمندانه ای بود.

زمانی که در دور 17 ام مسابقه و در زمان پیت استاپ برای تعویض لاستیک، جریمه اش اعمال شد، تقریباً یک فاجعه رخ داد و آن این بود که مکانیک ها به سختی لاستیک عقب-راست را درآوردند. و زمانی که به پیست برگشت از جایگاه 5 ام به جایگاه 11 ام سقوط کرده بود. اما با خروج ریکاردو از مسابقه او یک رده بالاتر آمد، و زمانی که رقبا در پیت بودند از آنها عبور کرد و سپس به سختی دو بار از رومن گروژان سبقت گرفت. بنابراین او جایگاه 6 ام خود را جلوی فورس ایندیاها تثبیت کرد و امتیازات لازم برای صعود تیم رنو به جایگاه 6 ام، بالاتر از توروروسو در جدول سازندگان را درو کرد. در مجموع تیم رنو کار تمیزی انجام داد.

هالک بیان داشت:

کمی شبیه فیلم ترسناک بود. دور اول بسیار جالب بود، سپس زمانی که بعد از پیت استاپ مجبور بودم از هاس که در مستقیمی ها فوق العاده سریع بود، عبور کنم دوباره خیلی جالب شد، و به وضوح چکو درست پشت سر من مترصد کسب برتری بود. برای سربلند بیرون آمدن در این موقعیت، ما مدیریت کردیم و این پایان زیبایی برای فصل است. جایگاه 6 ام در جدول سازندگان برای ما خوب است و باعث تقویت روحیه تیم خواهد شد. ما با سری بالا وارد زمستان می شویم.

برای مدیر تیم کریل آبیتبول و سایر اعضای تیم این نتیجه تسلای بزرگی بود. وقتی کارلوس ساینز به دلیل مشکل جانخوردن لاستیک در زمان پیت استاپ مجبور به کناره گیری از مسابقه و از دست دادن شانس کسب امتیاز شد، برای درک میزان فشاری که بر روی تیم بود، کافی بود فقط به چهره جروم استول رئیس تیم رنو اسپورت ریسینگ، نگاه می کردید.

او بعد از مسابقه چنین گفت:

مأموریت تمام شد. ما با یک هدف مشخص به اینجا آمدیم. در ابتدای فصل هدف ما 5 امی بود که خیلی بلندپروازنه بود، ولی بلندپروازی خوب است؛ شما را مجبور می کند که اهداف را بالاتر ببرید. این فصل ما آن را برای خودمان آسان نکردیم و سه مسابقه اخیر نمونه ای بود از افت و خیز های امسال. در برخی مواقع ما خیلی تهاجمی و در برخی مواقع خیلی محافظه کار بودیم، اما با آمادگی بی نهایت زیاد به گرندپری ابوظبی آمدیم و آخر هفته مطابق پیش بینی های ما پیش رفت. جایگاه ششم هدفی بود که در آن بازنگری کردیم و از این که آن را کسب کردیم خیلی افتخار می کنم. این برای تیم یک نقطه عطف و دستاوردی فراتر از یک نتیجه بدست آمده بر روی پیست است. این برای کل تیم یک تقویت روحیه و پاداش فوق العاده ای است که در طول زمستان بیشتر از هر پاداش نقدی ارزش دارد.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان نیکو هالکنبرگ – ابوظبی 2017

ماسا امتیاز خداحافظی اش را کسب کرد

فلیپه ماسا آخرین گرندپری اش را با یک رانندگی قوی، کسب آخرین امتیاز مسابقه در جایگاه 10 ام ، جشن گرفت و به همراه مرسدس های فاتح در دور بعد از پایان مسابقه، خوشحالی کرد.

برزیلی گفت:

احساس فوق العاده ای است. می توانم بگویم در تمام این 16 سال و در تمام مسابقات، به هر آنچه که تاکنون به دست آورده ام، به تمام افرادی بزرگی که در پادوک با آنها بودم و به بهترین رانندگان دنیا که با آنها رقابت کردم، افتخار می کنم. رو راست باشم، خیلی خوش شانس هستم که تمام این ها را در زندگی ام داشتم و از خانوده ام و خداوند به خاطر این فرصت های فوق العاده بسیار سپاسگزارم. مسابقه خوب بود، من از ابتدا تا انتهای مسابقه مبارزه کردم. متأسفانه ما موقعیت مان را بعد از پیت استاپ از دست دادیم، اما من در کل خیلی خوشحالم.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان فلیپه ماسا – ابوظبی 2017

فتل، رایکونن و فراری هایشان

سباستین فتل اولین راننده غیر مرسدس سوار است که بعد از آغاز دوران توربو در بین دو راننده برتر جدول قهرمانی قرار دارد. سنگاپور شاید جایی بود که او امید های قهرمانی را از دست داد، اما سال 2017 یک گام رو به جلو برای قهرمان 4 دوره فرمول یک و سکودریا بود.

برای رایکونن نیز، شانس به رویش خندید و با عبور از دنیل ریکاردو در جدول قهرمانی چهارم شد. برای دومین بار در سه سال، هر دو راننده فراری بین 4 راننده برتر قرار دارند. قبل از سال 2015، آنها از سال 2008 این را کسب نکرده بودند.

البته تمام این ها به معنای برنده بودن فراری نیست. ادامه دارد…

بازندگان

همیلتون جوابی نداشت

همیلتون اعتراف کرد که برای شکست دادن هم تیمی اش همه کار کرده است. او در دور 29 ام فاصله را به 1/1 ثانیه رساند و سپس در زمان لپ کردن فرناندو آلونسو در دور 49 ام این فاصله را حتی به 0/5 ثانیه نیز کاهش داد. اما در دور 49 ام دوباره فاصله به 1/2 ثانیه افزایش یافت و بازی تمام شد.

همیلتون بیان داشت:

من در دو سکتور اول بهتر بودم، اما والتری در سکتور سوم قوی بود. اینجا پیستی است که تعقیب خودرو جلویی دشوار است. خودرو امروز عالی بود، بالانس خوب بود، اما فکر می کنم می توانست در سکتور سوم کمی بهتر باشد. اینجا پیست عالی دارد، اما برای خودروهای فرمول یک خیلی مناسب نیست. نمی دانم شاید شما از تماشای رقابت بر روی این پیست هیجان زده شوید، اما برای ما اینجا یکی از بدترین پیست ها است که شما برای عبور از خودرو جلویی بایستی 1/4 ثانیه سریع تر باشید، که اختلاف بین ما چند دهم ثانیه بود.

او با اختلاف 3/8 ثانیه در رده دوم از خط پایان عبور کرد.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان همیلتون و بوتاس در مصاحبه مطبوعاتی بعد از مسابقه – ابوظبی 2017

فراری از پیکان های نقره ای شکست خورد

سباستین فتل گفت مسابقه تنهایی داشت که در آن بخش دوم نسبت به بخش اول که او شانس ماندن با مرسدس ها را از دست داد، بهتر بود. او 19/3 ثانیه دیرتر از برنده مسابقه پرچم را دید.

فتل عنوان کرد:

شما دیدید که ما امروز به اندازه کافی سریع نبودیم. مسابقه تنهایی داشتم، در استارت سخت فشار آوردم و لاستیک هایم را قفل کردم که باعث ساییدگی آنها شد و بعد از سه چهار دور اول فهمیدم که نمی توانم سریع تر باشم و در نتیجه مرسدس ها دور شدند. در بخش دوم، ریتمم را دوباره پیدا کردم و سرعت خوبی داشتم اما نه به اندازه بچه های مرسدس. ما دوست داشتیم که در مبارزه امروز کمی بیشتر سهیم باشیم و آن دو را تحت فشار قرار دهیم، با این حال ما از این که سکو کسب کردیم خوشحال هستیم. در کل، روز خوبی بود.

بد شانسی ریکاردو این فرصت را به کیمی رایکونن داد تا 25 ثانیه عقب تر از فتل در رده چهارم مسابقه را تمام کند، و در جدول قهرمانان نیز فقط با اختلاف 5 امتیاز نسبت به ریکاردو چهارم شود. ولی با این حال او از مسابقه اش لذت نبرد.

مرد یخی گفت:

در بیشتر زمان مسابقه خودرو خوب بود، اما اگر رو راست باشم، به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت کار زیادی نمی توانستم بکنم. سعی کردم بقیه را پشت سرم نگه دارم، اما تلاش برای بودن در چارچوبی که شما ملزم به رعایت حدود آن هستید، این کمی خسته کننده است. اما قواعد بازی چنین است، در برخی مسابقات آسان تر و در برخی دیگر سخت تر. نباید این گونه باشد. هیچ مسابقه دهنده ای از چنین شرایطی راضی نیست چون ما می خواهیم مسابقه بدهیم. من و مکس ورشتپن به هم نزدیک بودیم ولی به نظر خطرساز نبود.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان خودرو فراری SF70H – ابوظبی 2017

گاو ردبول بخاری نداشت

دنیل ریکاردو زمانی که در دور 21 ام به دلیل مشکلات هیدرولیک فرمان از دور رقابت کنار رفت، جایگاه چهارم اش در مسابقه و جدول قهرمانان را از دست داد.

او گفت:

متأسفانه امروز مسابقه خوبی برای من نبود. در دور 19 ام چیز عجیبی در فرمان احساس کردم بنابراین حدس زدم که تایر ساییده شده است. سپس درست قبل از پیت لین به تیم گفتم که دارم میام تو. ما برنامه پیت نداشتیم ولی من ترسیدم که مشکل پنچری داشته باشم. بعد از زمانی که به پیست برگشتم فرمان هنوز عجیب و غریب بود که به یک باره خیلی سنگین شد که متوجه شدم فشار هیدرولیکی از دست داده ام. من قدرت فرمان را از دست دادم و نمی توانستم دنده عوض کنم و این شد که کناره گیری کردم.

مکس ورشتپن 0/8 ثانیه عقب تر از رایکونن از پرچم شطرنجی عبور کرد ولی جایگاه هیچ کدام در طول مسابقه متزلزل نبود.

مرد هلندی گفت:

برای من مسابقه کسل کننده ای بود، اگر یک بالش توی ماشین داشتم می گرفتم می خوابیدم. من در استارت سعی کردم کیمی را دنبال کنم اما این کار در این پیست دشوار است و فرصتی برای سبقت گیر نیاوردم. به مجرد این که به فاصله 1/5 ثانیه حریف جلویی می رسید، نزدیک شدن بیشتر و عبور واقعاً سخت می شود. من از سرعت خودرو در طول رقابت، شگفت زده شدم، مخصوصاً با در نظر گرفتن این موضوع که من تمام آخر هفته را با خودرو مشکل داشتم. وقتی که برای لپ کردن ماشین های جلویی اندکی سرعتم را کم کردم تازه به سرعت واقعی ماشینم پی بردم که واقعاً خیلی زیاد بود. باعث شرمندگی است که نتوانستیم این را در مسابقه نشان دهیم و وارد مبارزه بشیم که البته در این پیست شاید خیلی ممکن نبود.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان کناره گیری ریکاردو از مسابقه – ابوظبی 2017

افت توروروسو

قبل از گرندپری ابوظبی، توروروسو با 4 امتیاز اختلاف جلوتر از رنو در جایگاه 6 ام سازندگان قرار داشت.

راننده های کم تجربه توروروسو برندن هارتلی و پیر گسلی تنها توانستند جایگاه 15 ام و 16 ام را کسب کنند، در حالی که رنو با 6 ام شدن نیکو هالکنبرگ 8 امتیاز کسب کرد و تنها با اختلاف 4 امتیاز جایگاه 6 ام را از چنگ حریفش درآورد.

گرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگانگرندپری ابوظبی 2017؛ برندگان و بازندگان یک توروروسو خارج از پیست – ابوظبی 2017
این نوشته را به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان