ویتامین برای مغز: 7 بهترین ویتامین‌ برای افزایش قدرت مغز


ویتامین برای مغز: 7 بهترین ویتامین‌ برای افزایش قدرت مغز

عملکرد شناختی صحیح و قدرت مغز تا حدود زیادی به رژیم غذایی متعادل که حاوی خوراکی‌های محرک مغز است تکیه دارد. در اینجا فهرستی از 7 بهترین ویتامین برای مغز و حافظه آمده است که علاوه بر افزایش قدرت مغز، عملکرد شناختی مغز و حافظه را نیز بهبود می‌بخشند. در ادامه 7 بهترین ویتامین برای مغز آمده است 1. ویتامین آ همه‌ی...

عملکرد شناختی صحیح و قدرت مغز تا حدود زیادی به رژیم غذایی متعادل که حاوی خوراکی‌های محرک مغز است تکیه دارد. در اینجا فهرستی از ۷ بهترین ویتامین برای مغز و حافظه آمده است که علاوه بر افزایش قدرت مغز، عملکرد شناختی مغز و حافظه را نیز بهبود می‌بخشند.

ویتامین برای مغز: 7 بهترین ویتامین‌ برای افزایش قدرت مغز

در ادامه ۷ بهترین ویتامین برای مغز آمده است

۱. ویتامین آ

همه‌ی ما از مزایای ویتامین آ برای سلامت کلی‌ بدن‌ آگاه هستیم. اما ویتامین آ برای پرورش مغزی سالم نیز بسیار حیاتی است. این ویتامین توانایی‌های یادگیری را افزایش می‌دهد و به بهبود سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. ناحیه‌ی هیپوکامپ با حافظه و یادگیری در ارتباط است.

ویتامین آ ارتباط بین ناحیه‌ی هیپوکامپ و سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد و از این طریق توانایی‌های یادگیری را بهبود می‌دهد. ویتامین آ خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. بعضی از منابع خوب ویتامین آ اسفناج، هلو، پاپایا، جگر و زردآلو هستند.

مطلب مرتبط: ۹ روش عالی برای تقویت مغز

۲. اسید فولیک

یکی از اشکال ویتامین ب۹، فولیک اسید، سطوح هوموسیستئین در خون را کنترل می‌کند. سطح افزایش یافته‌ی هوموسیستئین در خون به سلول‌های مغزی آسیب می‌زند. به علاوه، اسید فولیک حافظه‌ی کوتاه مدت را تقویت می‌کند و هوشیاری را بهبود می‌بخشد. مصرف اسید فولیک کافی به شما کمک می‌کند از بی‌حالی و رخوت خلاص شوید.

شما می‌توانید مکمل‌های اسید فولیک را انتخاب کنید. بعضی از منابع خوب اسید فولیک سبزیجات برگ‌دار، عدس، لوبیا، حبوبات و غیره هستند.

۳. ویتامین ب۶

ویتامین ب۶، یکی از ویتامین‌های ب کمپلکس، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. بعضی از منابع خوب ویتامین ب۶ عبارتند از طالبی، گوشت، غلات غنی شده و لوبیا.

۴. ویتامین ب۱۲

ویتامین ب‌۱۲ برای داشتن سلول‌های عصبی سالم حیاتی است. به علاوه، ویتامین ب۱۲ باعث تولید غلاف میلین می‌شود که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند و همچنین در برابر امواج الکتریکی مغز عایق‌بندی می‌کند. ویتامین ب۱۲، با دست نخورده نگه داشتن غلاف میلین مانع از آن می‌شود که سلول‌های عصبی اشتباه عمل کنند و به همین جهت از بیماری‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

ویتامین ب۱۲ همچنین علاوه بر افزایش هوشیاری، از افسردگی و نوسانات خلقی جلوگیری می‌کند. این ماده مانع از دست دادن حافظه می‌شود. بعضی از منابع خوب ویتامین ب۱۲ گوشت، ماهی،‌ مرغ، و گوشت گاو هستند. مکمل‌های ویتامین ب۱۲ در داروخانه‌ها نیز موجود هستند. معتقدند اسپیرولینا (نوعی جلبک سبز) سرشار از ویتامین ب۱۲ است.

مطلب مرتبط: ۸ خوراکی فوق‌العاده برای تقویت تمرکز و حافظه تان

۵. ویتامین ث

رادیکال‌های آزاد بزرگترین خطر را برای سلول‌های مغزی ایجاد می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی واکنش‌های شیمیایی بدن به اکسیژن هستند. بهترین راه برای مبارزه با اثرات مضر رادیکال‌های آزاد آنتی اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌ها را از بدن دور می‌رانند و مانع از آن می‌شوند که باعث تهدیدی برای سلول‌ها شوند.

ویتامین ث خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و از این رو علاوه بر سیستم ایمنی و قلب سلامتی مغزتان را نیز تضمین می‌کنند. بعضی از منابع خوب ویتامین ث پرتقال، فلفل دلمه، حبوبات و غیره هستند.

۶. ویتامین د

ویتامین د به رشد سلول‌های بدن و حفظ آن‌ها کمک می‌کند. بعضی از منابع خوب ویتامین د عبارتند از گوشت مرغ، گوشت گاو، جگر، پنیر، ماهی، روغن جگر، و غیره.

گیاهخواران می‌توانند قارچ را انتخاب کنند که حاوی ویتامین د۲ – نوعی ویتامین د- است. نور مستقیم آفتاب نیز منبع خوبی از ویتامین د است.

۷. ویتامین ای

ویتامین آنتی اکسیدان دیگر، ویتامین ای، از سلول‌ها و عصب‌های مغز در برابر آسیب ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. ویتامین ای پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد مسن به تاخیر می‌اندازد یا گاهی متوقف می‌کند.

بعضی از منابع خوب ویتامین ای سبزیجات برگ‌دار سبز، سیب‌زمینی شیرین، غله و آجیل هستند. همچنین مکمل‌های ویتامین ای را می‌توان به راحتی بدون نسخه تهیه کرد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: demographer

ویتامین برای مغز: ۷ بهترین ویتامین‌ برای افزایش قدرت مغز

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۳۶ نفر)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...