راهنمای نگهداری همستر در خانه


راهنمای نگهداری همستر در خانه

نگهداری از همستر‌ها به عنوان حیوان خانگی برای زندگی آپارتمانی بسیار مناسب می‌باشد. محیط نگهداری همستر باید همواره تمیز باشد و هزینه زیادی برای شما ندارد. این حیوانات به راحتی می‌توانند در خانه بازی کنند و با شما دوست شوند.

همسترها حیوانات مناسبی برای نگهداری در آپارتمان می باشند. این موش کوچک، موجود آرام و تمیزی است که رفتار بسیار دوستانه ای دارد. همسترها بسیار بامزه بوده و به بازی و دویدن در چرخ علاقه داشته و اگر از کودکی او را در دست بگیرید به سادگی دست آموز می شود و هرگز گاز نمی گیرد. قیمت ارزان، تولید مثل راحت و بی آزار بودن همستر آن را به یکی از پرطرفدارترین و بهترین حیوان خانگی تبدیل نموده است. در ادامه این مطلب با روش نگهداری همستر در خانه آشنا شوید.

راهنمای نگهداری همستر در خانه


ویژگی‌های همستر

همستر جزو پستانداران خونگرم و از خانواده جوندگان می باشد. این حیوان دارای گونه‌های مختلفی می باشد که تنها برخی از آنها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. همستر در شبها فعال است و در طول روز استراحت میکند.
طول قد یک همستر طلایی بالغ در حدود 12 تا 15 سانتیمتر و دارای وزنی در حدود 150 گرم است. این حیوان دارای تولید مثل بالایی است و گاه تعداد بچه ها در هر بار زایمان به یک دوجین میرسد.
همچنین جالب است بدانید همسترها، کوتاه ترین دوره بارداری را در میان تمام پستانداران دارند و دوره بارداری این حیوان 15 تا 16 روز است
همستر ماده در 4 ماهگی بالغ شده و از این زمان در تمامی سال به غیر از هنگام خواب زمستانی فعالیت تولیدمثلی دارد.
در صورتی که همستر ماده با سایر ماده ها نگهداری می شود توصیه می گردد همستر ماده باردار را به قفس جداگانه منتقل کنید.
طول عمر این جانور در حدود 2-3 سال است و این عمر کوتاه یکی از بزرگترین معایب نگهداری همستر در خانه محسوب میشود زیرا با توجه به وابستگی صاحب حیوان به ویژه کودکان به آنها، این موضوع میتواند مسئله ساز گردد.


محل نگهداری همستر

بهترین مکان برای نگهداری همستر استفاده از قفس شیشه ای شبیه به آکواریوم است که قابلیت بسته شدن درب آن وجود داشته باشد. البته همانند نگهداری خرگوش میتوان از سایر قفسها نیز استفاده نمود.
لازم است در زیر محل نگهداری همستر مقداری نرمه چوب نجاری ریخته یا خاک مخصوص توالت گربه به پهنای 2 تا 3 سانتیمتر ریخته شود تا محل برای خوابیدن و زندگی این حیوان راحتتر باشد. البته توصیه ما به شما استفاده از خاک اره و پوشال نجاری است چون از لحاظ قیمت بسیار مناسبتر خواهد بود.
توجه داشته باشید که در محل نگهداری همستر یک چرخ و فلک کوچک مخصوص همستر، یک سطح شیبدار و یا تونل کوچک قرار دهید تا شرایط مناسب برای بازی و ورزش کردن حیوان فراهم گردد؛در غیر این صورت، همستر دچار رعشه یا فلج می شود.

راهنمای نگهداری همستر در خانه

غذای همستر

همسترها حیواناتی همه چیز خوارند و غذای آنها بسیار شبیه به سایر جوندگان نظیر غذای سنجاب و خرگوش است. با این وجود برای اینکه حیوان کوچک شما همواره سالم و فعال باشد سعی کنید در تغذیه حیوان، تنوع غذایی را حفظ نموده و انواع غذاها شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامینها و مواد معدنی ضروری را برایش مهیا کنید. لازم است بدانید همسترها علاقه زیادی به تخم‌مرغ، برنج، گوشت و سیب‌زمینی دارند و به طور کلی این حیوان علاقه زیادی به پرخوری ندارد.
به هنگام غذا دادن به همستر میتوانید، آن را با دست خود به او بدهید. غذا را در کف دست خود بگذارید تا از دستان شما آن را بخورد. وقتی در حال خوردن غذا است بسیار آرام او را نوازش کنید و دست دیگر خود را به صورت محافظ دور او قرار دهید.
بهترین زمان برای غذا دادن به همستر صبح زود و یا هنگام غروب است. از دادن لوبیای نپخته، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز، گوجه فرنگی، سیر، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک به حیوان خودداری ورزید.
همستر نیاز کمی به آب دارد و چنانچه در رژیم غذایی او سبزی قرار گیرد دیگر به آب نیازی نیست. توجه داشته باشید، آب بیش از اندازه برای حیوان خطر مرگ دارد، بنابراین یک ظرف کم عمق برای آب خوردن حیوان انتخاب کنید.

راهنمای نگهداری همستر در خانه

بهداشت همستر

همسترها موجوداتی تمیز هستند. با توجه به اینکه همستر ها با آب دهانشان مدام خود را شستشو میدهند، به همین دلیل نیازی به حمام کردن ندارند، اما لازم است قفس نگهداری همستر به طور مرتب و روزانه تمیز شود تا از بوی بد و اتقال بیماری پیشگیری شود.


روش گرفتن همستر

بهترین روش برای گرفتن همستر، این است که او را در کف دست خود قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری شود. در ابتدا بهتر است حیوان را بالای یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا از یک دست به دست دیگر خزیده تا به تدریج در دستتان احساس راحتی کند.
راهنمای نگهداری همستر در خانه

امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید باشد و شما را در نگهداری از این بامزه کوچولو کمک کند. مشاوران سایت آماده هرگونه راهنمایی برای خرید یا اصول نگهداری این موجود زیبا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی