درنگ : همه پاسپورت‌های دنیا متعلق به هر کشوری که باشند تنها می‎توانند یکی از ۴ رنگ آبی، سبز، قرمز یا مشکی را داشته باشند. اما چرا این طور است؟

در حالی که هیچ قانون رسمی‎ای درباره رنگ پاسپورت‎ها وجود ندارد، کشورها مجبورند از شرایطی معمول برای طراحی آن‌ها استفاده کنند. «سازمان بین‎‏المللی هوایی غیرنظامی» که روی مسائل مربوط به سفرهای هوایی کار می‌کند توصیه کرده که کشورها از شکل ظاهری و اندازه‎ای مشابه برای پاسپورت استفاده کنند.

همچنین توصیه شده پاسپورت‌ها با متریالی ساخته شوند که قابلیت خم شدن داشته باشند، همچنین نوشته داخل آن‌ها باید طوری باشد که یک ماشین با هوش مصنوعی توانایی خواندنش را داشته باشد و دمای هوای بسیار پایین یا بالا و رطوبت بسیار زیاد یا کم روی آن تاثیری نداشته باشد.

اما با وجود همه این توصیه‎ها اشاره‌ای به رنگ پاسپورت‌ها نشده است. اما بیشتر کشورها از رنگ قرمز تیره، آبی تیره، سبز تیره یا مشکی استفاده می‎کنند. چرا؟ دلایل این موضوع شما را متعجب خواهد کرد. اولین دلیل این است که این رنگ‌‎ها رسمی به نظر می‏رسند و دلیل دوم این است که کثیفی روی جلد با این رنگ‌ها دیده نمی‎شود. اما اگر کشوری بخواهد می‎‌تواند رنگ بدنه پاسپورتش را زرد روشن انتخاب کند و هیچ مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

باارزش‌ترین گذرنامه متعلق به کدام کشور است؟ | جایگاه عجیب و پایین پاسپورت ایرانی
حاشیه‌های برون سپاری ویزا به شرکت‌های خصوصی | VFS ؛ پدیده‌ای جدید در صدور ویزا
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر