14 حیرت‌انگیزترین خواص نیاسین یا ویتامین ب 3 برای سلامتی، پوست و مو


14 حیرت‌انگیزترین خواص نیاسین یا ویتامین ب 3 برای سلامتی، پوست و مو

اکثر ما نیاسین یا ویتامین ب 3 را به عنوان دسته‌ای از داروهای تجویزی انباشته شده در قفسه‌‌های نزدیک‌ترین داروخانه‌ی محل می‌شناسیم. اما، نیاسین یا ویتامین ب 3 چیزی بیش از این است. در واقع، این ویتامین برای سلامت دی‌ان‌ای و سلول‌های‌تان حیاتی است. در ادامه با ما همراه باشید تا از خواص آن بیشتر بدانید. نیاسین یا ویتامین ب 3...

اکثر ما نیاسین یا ویتامین ب ۳ را به عنوان دسته‌ای از داروهای تجویزی انباشته شده در قفسه‌‌های نزدیک‌ترین داروخانه‌ی محل می‌شناسیم. اما، نیاسین یا ویتامین ب ۳ چیزی بیش از این است. در واقع، این ویتامین برای سلامت دی‌ان‌ای و سلول‌های‌تان حیاتی است. در ادامه با ما همراه باشید تا از خواص آن بیشتر بدانید.

14 حیرت‌انگیزترین خواص نیاسین یا ویتامین ب 3 برای سلامتی، پوست و مو

نیاسین یا ویتامین ب ۳ چیست؟

این ماده‌ی مغذی محلول در آب است و در چند خوراک معمول و مرسوم مانند گوشت، ماهی تن، دانه‌ها، قارچ‌ها، و غیره یافت می‌شود. این ماده بخشی از ویتامین‌های ب کمپلکس است، که شامل تیامین (ویتامین ب۱)، ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)، و سایر ویتامین‌ها نیز می‌شود.

نیاسین نام پزشکی ویتامین ب۳ است و به ۳ شکل وجود دارد – اسید نیکوتینیک، نیاسینامید (که نیکوتینامید هم نامیده می‌شود)، و اینوزیتول هگزانیاسینات. این یک ویتامین مهم است و به چند طریق به فرد فایده می‌رساند – از حفاظت قلب و بهبود سوخت و ساز گرفته تا افزایش کارکرد مغز و کمک به درمان دیابت.

اسید نیکوتینیک به عنوان مکمل عمل می‌کند و برای درمان کلسترول خون بالا و بیماری قلبی استفاده می‌شود. نیاسینامید می‌تواند به درمان دیابت نوع ۱، ناراحتی‌های پوستی خاص، و اسکیزوفرنی کمک کند (با این حال کلسترول را پایین نمی‌آورد). از این رو، اشکال مختلف نیاسین فایده‌های بخصوصی برای شما به همراه دارند. ما شدیدا توصیه می‌کنیم برای درک این که فایده‌ی هریک کدام است با پزشک مشورت کنید.

خب، فایده‌های آن بسیار زیاد هستند. اما قبل از آنکه درباره‌ی آن‌ها حرف بزنیم، باید ابتدا بدانیم نحوه‌ی کار نیاسین چگونه است.

مطلب مرتبط: کمبود ویتامین: علل، علایم و ۱۱ بیماری ناشی از کمبود ویتامین و درمان آنها

نیاسین یا ویتامین ب ۳ چگونه کار می‌کند؟‌

به عبارت ساده، نیاسین به آنزیم‌ها کمک می‌کند کارشان را انجام بدهند. به بیان ویژه‌تر، نیاسین جز اصلی NAP و NADP است که دو آنزیم دخیل در سوخت و ساز سلولی هستند. نیاسین همچنین DNA را آماده و ترمیم می‌کند و حتی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.

اما، از کجا می‌توانید بفهمید که آیا نیاسین کافی دریافت می‌کنید؟ بخش بعدی می‌تواند به شما کمک کند به این موضوع پی ببرید.

نشانه‌های کمبود نیاسین یا ویتامین ب ۳ کدامند؟

این کمبود زمانی رخ می‌دهد که نه تنها نیاسین کافی دریافت نمی‌کنید بلکه بدن‌تان نمی‌تواند تریپتوفان، آمینو اسید پیشنیاز آن، را جذب کند.

آنچه در ادامه می‌آید علائم کمبود نیاسین هستند:

۱. خستگی مفرط
۲. سوء‌هاضمه
۳. استفراغ
۴. زخم معده
۵. افسردگی

کمبود شدید نیاسین (که پلاگر نیز نامیده می‌شود و بعدا در این مقاله درباره‌ی آن بحث خواهیم کرد) می‌تواند به بروز علائم زیر منجر شود:‌

۱. بثورات فلس مانند (زبر) به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید
۲. اسهال و استفراغ
۳. بی‌حالی
۴. گیجی
۵. فقدان حافظه
۶. افسردگی
۷. ورم دهان

مصرف به اندازه‌ی نیاسین نه تنها از این علائم پیشگیری می‌کند، بلکه، از آن مهمتر، فایده‌های قابل توجه خاصی نیز به همراه دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین ویتامین برای خانم‌ها

خواص نیاسین یا ویتامین ب ۳ چیست؟

هرچند درباره‌ی فایده‌های خاص ادعا شده‌ی نیاسین مدارک و شواهد متضادی وجود دارد، اما این ویتامین واقعا سلامت پوست و مغز را بهبود می‌بخشد، و همین طور باعث بهبود گوارش و علائم آرتروز می‌شود.

۱. باعث بهبود سلامت قلب می‌شود

از نیاسین اغلب برای افزایش سطح کلسترول خوب استفاده می‌شود، که به نوبه‌ی خود، کلسترول بد را کاهش می‌دهد – و نهایتا باعث تقویت قلب می‌شود. نحوه‌ی کار نیاسین به این طریق است که مسیر تولید کلسترول توسط کبد را مسدود می‌کند.

اما صبر کنید – به نظر می‌رسد نیاسین فقط در آدم‌هایی کارساز است که از قبل داروهای کلسترول مصرف کرده باشند. و همچنین منابع اعلام می‌کنند که اغلب باعث عوارض جانبی معذب کننده و خطرناک می‌شود. از این رو، قبل از آن که برای قلب‌تان نیاسین بخورید حتما با پزشک مشورت کنید چون در این زمین ادله و شواهد ضد و نقیضی وجود دارد.

۲. ممکن است به درمان دیابت نوع ۱ کمک کند

این موضوع می‌تواند در مورد دیابت نوع ۱ صحت داشته باشد، که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های درون پانکراس که انسولین تولید می‌کنند حمله می‌کند. نیاسینامید ممکن است از این سلول‌ها برای مدتی محافظت کند. اما برای درک این که آیا نیاسین می‌تواند در دراز مدت کمک کننده باشد.

همچنین دوز بالای نیاسین خطر دیابت نوع ۱ را در کودکانی که در معرض خطر بودند کم کرده بود، اما این فقط نتیجه‌ی یک پژوهش اولیه بود.

۳. می‌تواند سلامت پوست و مو را افزایش دهد

معروف است که نیاسین یا ویتامین ب ۳ محتوای آب درون پوست را تقویت می‌کند – و این کار را می‌توان با استعمال موضعی کرم نیکوتینامید انجام داد. همچنین پی برده‌اند که این کرم به درمان آکنه نیز کمک می‌کند.

نیاسین همچنین اثرات سودمندی برای آکنه‌ی روزاسه دارد، بیماری که باعث قرمز شدن پوست صورت، گرگرفتگی، کورک، و برجستگی‌های قرمز می‌شود.

همچنین معروف است که نیاسین تاثیر سودمندی بر سرطان پوست دارد. مطالعات نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند از بدخیم شدن سلول‌ها جلوگیری کند. و در رابطه با ضد پیری بودن نیز نیاسین نقش خودش را ایفا می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد که نیاسینامید موضعی به کاهش خطوط و چین و چروک و سایر مشکلات در قابلیت ارتجاعی پوست که به پیری مربوط می‌شوند کمک می‌کند.

بعضی از گزارش‌ها از آن حکایت دارند که نیاسین به بهبود سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

۴. عملکرد مغز را تقویت می‌کند

نیاسین آنقدر برای مغز مهم است که کدری مغز و سایر علائم روانپزشکی را به کمبود آن ربط می‌دهند. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است که بعضی از اشکال اسکیزوفرنی را می‌توان با نیاسین درمان کرد – چون این ویتامین کمک می‌کند آسیب وارد به مغز را برطرف کنیم.

نیاسین همچنین می‌تواند از فقدان حافظه در سنین بالا پیشگیری کند و به درمان افسردگی کمک کند. این ویتامین می‌تواند سلامت مغز را در موارد مربوط به آلزایمر حفظ کند. با وجود این، نتایج در هم آمیخته بوده است.

۵. به درمان آرتروز کمک می‌کند

طبق گفته‌ی بنیاد آرتروز، نیاسینامید ممکن است با جلوگیری از التهاب آرتروز را بهبود ببخشد. با وجود این، اطلاعات ما در اینجا محدود است. به شما توصیه می‌کنیم در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

۶. به درمان پلاگر کمک می‌کند

به خاطر دارید که در این مورد صحبت کردیم؟ پلاگر ناراحتی است که به خاطر نبود نیاسین (یا تریپتوفان) کافی در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر از همه در آن بخش‌هایی از جهان رایج است که آدم‌ها ذرت فراوانی (به جای گوشت) مصرف می‌کنند. این بیماری بر پوست، دستگاه گوارش و مغز تاثیر می‌گذارد.

چون پلاگر از کمبود نیاسین به وجود می‌آید، پر واضح است که تامین نیاسین بدن می‌تواند به درمان این ناراحتی کمک کند.

۷. می‌تواند اختلال نعوظ را درمان کند

در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که نیاسین می‌تواند در مردانی که از مشکل اختلال نعوظ رنج می‌برند، توانایی حفظ حالت نعوظ را افزایش دهد. چون نیاسین فقط یک ویتامین است، متخصصان احساس می‌کنند که استفاده از نیاسین راه ساده و امنی برای درمان اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی است.

اختلال نعوظ همچنین می‌تواند به خاطر التهاب رگ‌های خونی رخ بدهد. خواص ضد التهابی نیاسین در اینجا مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما در صورتی که از قبل برای درمان اختلال نعوظ دارو مصرف می‌کنید، قبل از استفاده‌‌ی نیاسین با پزشک‌تان مشورت کنید. چون ممکن است داروهای قبلی سطح فشار خون را پایین بیاورند، و نیاسین هم همین کار را انجام می‌دهد. هر دو، در ترکیب با هم ممکن است فشار خون‌تان را تا سطح بسیار زیادی پایین بیاورند که این بسیار خطرناک است.

۸. به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند

هرچند بحث ما در این رابطه محدود است اما مطالعات خاصی وجود دارند که نشان می‌دهند ممکن است نیاسین خواب عمیق را افزایش دهد.

۹. حساسیت به نور آفتاب را درمان می‌کند

شایع است که آفتاب‌زدگی، ناراحتی مرتبط با حساسیت به نور آفتاب، به خاطر کمبود نیاسین به وجود می‌آید. پلاگر، بیماری به وجود آمده از کمبود نیاسین، نیز با حساسیت به نور آفتاب مرتبط است.

همه‌ی ماجرا همین نیست، همچنین مشخص شده است که نیاسین اثر پیشگیرانه‌ای در برابر سرطان پوست دارد، بیماری که احتمال آن با حساسیت به نور خورشید افزایش پیدا می‌کند.

۱۰. می‌تواند از بیماری حرکت (سفر) جلوگیری کند

ما در این زمینه به تحقیقات کمی دسترسی داریم. در گزارشی آمده است که نیاسین ممکن است از بیماری حرکت جلوگیری کند. اما لطفا در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

۱۱. به سم‌زدایی کمک می‌کند

نحوه‌ی کمک کردن نیاسین به سم‌زدایی بسیار جالب است. نیاسین سلول‌های چربی ذخیره کننده‌ی سموم را تجزیه می‌کند، و این کار سموم ذخیره شده را آزاد و نهایتا آن‌ها را حذف می‌کند. به این پدیده لیپولیز می‌گویند.

۱۲. باعث تقویت انرژی می‌شود

وقتی صحبت از تامین انرژی می‌شود نیاسین برای بدن بسیار حائز اهمیت است. بدون این ویتامین، بدن‌تان نمی‌تواند پروتئین، کربوهیدرات، و چربی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند.

نیاسین یکی از ویتامین‌های B است که به شما کمک می‌کند از غذایی که می‌خورید انرژی کسب کنید. این ماده همچنین به شکل گیری سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

۱۳. می‌تواند طول عمر را افزایش دهد

همان طور که در یک مطالعه مشخص شد، کرم‌هایی که مکمل‌های غذایی نیاسین خورده بودند بیشتر عمر کردند. این مطالعه می‌گوید که نیاسین بدن را گول می‌زند و به آن القا می‌کند که در حال ورزش کردن است حتی اگر چنین نباشد. در واقع، چنین ترکیب‌هایی القاء کننده‌ی ورزش هستند – که نیاسین یکی از آن‌ها است.

۱۴. گوارش را بهبود می‌بخشد

نیاسین در تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، و الکل نقش ایفا می‌کند – که عملکرد مهم دستگاه گوارش به حساب می‌آید. همچنین بعضی از نشانه‌های کمبود نیاسین شامل ناراحتی‌ شکمی و یبوست می‌شوند.

فایده‌های نیاسین را بررسی کردیم. اما این به معنی آن نیست که شروع کنید به پر کردن بدن‌تان از نیاسین. باید در هر چیزی که مصرف می‌کنید اندازه را حفظ کنید.

حد مصرف مجاز توصیه شده‌ی نیاسین یا ویتامین ب ۳ چقدر است؟

جدول زیر اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌کند.

سن/وضعیت زندگی مقدار توصیه شده و مجاز روزانه
از تولد تا ۶ ماهگی ۲ میلی گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۴ میلی گرم
۱ تا ۳ سال ۶ میلی گرم
۴ تا ۸ سال ۸ میلی گرم
۹ تا ۱۳ سال ۱۲ میلی گرم
۱۴ سال به بالا (مردان) ۱۶ میلی گرم
۱۴ سال به بالا (زنان) ۱۴ میلی گرم
زنان باردار ۱۸ میلی گرم
زنان شیرده ۱۷ میلی گرم
حد بالای مصرف نیاسین برای بالغین با هر سن و سالی ۳۵ میلی گرم در روز است.

این‌ها در مورد دوز مصرف بود. اما از کجا می‌توانید مطمئن شوید که به صورت روزانه نیاسین کافی دریافت می‌کنید؟

خوراکی‌های سرشار از نیاسین یا ویتامین ب ۳ کدامند؟

اکثر خوراکی‌هایی که معمولا مصرف می‌کنیم حاوی نیاسین هستند. غنی‌ترین منابع نیاسین عبارتند از:‌

۱. سینه‌ی بوقلمون

۱ سینه‌ی بوقلمون خاوی ۱۰۱ میلی‌گرم نیاسین است.

۲. بادام زمینی

۱ فنجان بادام زمینی حاوی ۲۱.۹ میلی گرم نیاسین است.

۳. جگر گاو

یک برش از جگر گاو حاوی ۱۱.۹ میلی گرم نیاسین است.

۴. ماهی تن

۸۵ گرم ماهی تن حاوی ۱۱.۳ میلی گرم نیاسین است.

۵. سینه‌ی مرغ

۸۵ گرم سینه‌ی مرغ حاوی ۸.۹ میلی گرم نیاسین است.

۶. گوشت گاو با تغذیه‌ی طبیعی

۸۵ گرم گوشت گاو که به صورت طبیعی (از علف) تغذیه کرده باشد حاوی ۷٫۶ میلی گرم نیاسین است.

۷. قارچ‌ها

۱ فنجان قارچ حاوی ۷.۶ میلی گرم نیاسین است.

۸. تخمه‌های آفتابگردان

۱ فنجان تخمه‌ی آفتابگردان حاوی ۳.۸ میلی گرم نیاسین است.

۹. نخود سبز

۱ فنجان نخود سبز حاوی ۳ میلی گرم نیاسین است.

۱۰. آواکادو

۱ عدد آواکادوی کامل حاوی ۳.۵ میلی‌گرم نیاسین است.

چگونه نیاسین یا ویتامین ب ۳ بیشتری به رژیم غذایی‌مان بیفزاییم؟

به بیان عملی، اگر به قدر کافی در رژیم روزانه‌تان نیاسین مصرف می‌کنید – نیازی به این کار نیست. اما در صورتی که چنین نیست، می‌توانید به صورت مکمل آن را مصرف کنید.

مکمل‌های نیاسین معمولا برای افرادی توصیه می‌شوند که کلسترول بالا دارند و در خطر حمله‌ی قلبی هستند و نمی‌توانند استاتین مصرف کنند. اشکال مکملی معمولا دوزهای بسیار بالاتری دارند – و مقادیر زیاد آن می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. از این رو قبل از خوردن مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

اما صبر کنید، عوارض جانبی!

آیا نیاسین عوارض جانبی دارد؟

بعضی از عوارض جانبی مصرف نیاسین عبارتند از:‌

۱. سرخ شدن صورت

این رایج‌ترین ( و اغلب سریع‌ترین) عارضه‌ی جانبی مصرف نیاسین است. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بیش از ۱۰۰ گرم نیاسین در یک وعده مصرف کند. با این حال بی ضرر است. سرخی از صورت شروع می‌شود و ممکن است به سمت سینه‌ و بازوها برود، و نهایتا ظرف ۳۰ دقیقه تا دو ساعت محو شود.

۲. آلرژی

نیاسین می‌تواند آلرژی را بدتر کند چون باعث ترشح هیستامین می‌شود که یکی از مواد شیمایی عامل حساسیت و آلرژی است.

۳. تپش قلب نامنظم

مقادیر زیاد نیاسین می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود.

۴. مسائل مربوط به دیابت

احتمال دارد نیاسین قند خون را افزایش دهد

۵. احتمالا باعث کاهش زیاد فشار خون می‌شود

اگر فشار خون‌تان پایین است نیاسین مصرف نکنید. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید قبل از استفاده‌ی نیاسین با پزشک مشورت کنید.

۶. سایر مشکلات

نیاسین می‌تواند برای افرادی که بیماری کلیوی یا کبدی یا کسانی که زخم معده دارند اوضاع را بدتر کند. پس توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به هریک از این ناراحتی‌ها از مصرف نیاسین اجتناب کنید.

۷. مشکلات مربوط به بارداری و شیردهی

در صورت مصرف به مقدار توصیه شده نیاسین برای زنان باردار و شیرده بی خطر است. زیاده روی نکنید.

نتیجه‌گیری

نیاسین فایده‌مند است، اما شواهد خاصی وجود دارد که با این نظر در تضاد هستند. پس به شما توصیه می‌کنیم قبل از مصرف نیاسین برای هر ناراحتی خاصی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

۱۴ حیرت‌انگیزترین خواص نیاسین یا ویتامین ب ۳ برای سلامتی، پوست و مو

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

(مشاهده امروز ۳ نفر)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !