عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود


عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

به رسم چند مقاله‌ای که طی روزهای گذشته منتشر شد، در آخرین گام مروری خواهیم داشت بر عملکرد مایکروسافت در سال 2017. با ما در ادامه مطلب همراه باشید. مایکروسافت طی 365 روزی که در سال 2017 تجربه کرد بیشتر از آن که عملکرد خوبی داشته باشد، مسئولیت سنگینی داشت. مسئولیت مایکروسافت این بود که علی رغم...

به رسم چند مقاله‌ای که طی روزهای گذشته منتشر شد، در آخرین گام مروری خواهیم داشت بر عملکرد مایکروسافت در سال 2017. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مایکروسافت طی 365 روزی که در سال 2017 تجربه کرد بیشتر از آن که عملکرد خوبی داشته باشد، مسئولیت سنگینی داشت. مسئولیت مایکروسافت این بود که علی رغم افزایش تعداد بازی‌ها و محتوای انحصاری، خدمات بیشتری را به جامعه گیمری خودش ارائه دهد. فراموش نکنیم که با ورود به نسل هشتم، مایکروسافت مغلوب سیاست‌های رقبایش شد؛ چه باور کنیم یا نه برای موفقیت کنسول نسل هشتمی ایکس باکس وان به چیزی بیشتر از چند ویژگی جالب نیاز است. تولید محتوای بیشتر و خلق بازی‌های انحصاری احتمالا باید در اولویت این کمپانی محبوب قرار می‌گرفت. خب به نظر می‌رسد که مایکروسافت این مسئولیت را به سرانجام رسانده است. اولا ما محتوای نسبتا بیشتری در قیاس با سال‌های گذشته داشته‌ایم. این محتوای بیشتر را زیر مجموعه‌ای از عناوین AAA و مشابه آن قرار ندهید. و ثانیا؛ کمپانی مایکروسافت جنگ میان نسلی را به طور قاطعانه پیروز شد و از این حیث می‌توان گفت که در سال گذشته این کمپانی با چاشنی اقبال، توانسته با شرکت سونی و پلتفرم نسل هشتمی‌اش یک رقابت جانانه‌ را به اتمام برساند و در مواردی پیروز میدان باشد. چنان چه اعداد و ارقام هم می‌گویند، بازیکنان بیشتری به پلتفرم‌های مایکروسافت روی آورده‌اند و در این بین احتمالا ویندوز از محبوبیت ویژه‌ای برای تجربه بازی‌ها برخوردار باشد. علاوه بر آن جامعه بازاری توجه ویژه‌ای به پلتفرم ویندوز داشته‌اند و اگر چه ایکس باکس وان نیز از حیث محبوبیت تقریبا در یک سطح با ویندوز قرار دارد (از منظر ویدئو گیم)، اما توجه داشته باشید که تولید محتوای انحصاری در پلتفرم‌های کامپیوتری معمولا با پشتیبانی‌های چشم‌گیری رو به رو می‌شود. چنان چه بازی‌هایی که حتی توسط مایکروسافت تولید نشده بودند، اما به دلیل ویندوزی‌ بودن‌شان محبوبیت پلتفرم مذکور را دوچندان کردند. مایکروسافت نسل را همین حالا به رقبایش باخته است، اما این دلیل نمی‌شود که در بازار حرفی برای گفتن نداشته باشد. اگر چه این کمپانی برای رسیدن به محبوبیت فعلی پلتفرم سونی (در جهان) یا نینتندو (در شرق) به ریسک‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های غول‌پیکرتر از حالا نیازمند است. با این حال سال 2017 سال خوبی برای دارندگان پلتفرم‌های این کمپانی ارزیابی می‌شود.

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

موضوع داغ کنسول‌های میان نسلی تقریبا از یک سال و نیم گذشته دامن صنعت ویدئو گیم را گرفت. کمپانی‌هایی نظیر سونی و مایکروسافت برای استفاده از حداکثرهای سخت‌افزاری و البته تکنولوژی‌های جدید که در صدر آن HDR و 4K قرار دارد، دستگاه‌های جدیدی تحت عنوان کنسول میان‌نسلی عرضه کردند. ابتدای این ماجرا به پلی استیشن اسلیم باز می‌گردد. شعار سونی این بود که نسخه جدید پلی استیشن 4 علاوه بر کوچک‌تر شدن کم‌صداتر هم هست و احتمالا تا سال آینده به طور کامل چرخه تولید پلی استیشن‌های معمولی متوقف شده و معماری اسلیم جایگزین آن می‌شود که در عمل نسبت به نسخه معمولی تفاوتی ندارد. بعد از آن پلی استیشن پرو آمد که علاوه بر ویژگی‌های معماری پلتفرم سونی، محتوای سخت‌افزاری آن را هم به شکل قابل توجهی افزایش داد. با این شعار که پلی استیشن 4 پرو قادر به اجرای بازی‌ها در حداکثر کیفیت ممکن و رزولوشن 4K خواهد بود که البته سونی به این قولش وفا نکرد. چرا که اکثر بازی‌های نسل هشتمی نتوانستن در حد متوسط سخت افزار پلی استیشن 4 پرو به رزولوشن و کیفیت لازم دست یابند. در این میان زمزمه‌هایی از کنسول جدید مایکروسافت به گوش می‌رسید. این کمپانی پس از ایکس باکس وان اس که نسخه‌ای هم رده با مدل اسلیمِ پلی استیشن است، حرف از یک غول سخت افزاری به میان آورد. اسکورپیو نام جدیدترین معماری ایکس باکس وان بود که مایکروسافت برای روزهای بسیار زیادی ویژگی‌های سخت افزاری‌اش را از دسترس رسانه دور نگه داشت. در اکثر ویدئوهای تبلیغاتی یا پیام‌هایی که در کنفرانس‌ها داده می‌شد، شعار مایکروسافت رسیدن رزولوشن بازی‌ها به 4K واقعی بود و علاوه‌ بر آن ادعا می‌کرد که این کنسول قدرتمندترین سخت افزار ممکن در میان تمام کنسول‌های تاریخ را ارائه می‌دهد. در E3 سال گذشته این شعار مایکروسافت کاملا به حقیقت بدل گردید و در واقع این کمپانی با ارائه حداکثر سخت افزار در حداقل قیمت، جنگ میان نسلی را همان ابتدای کار پیروز شد. چرا که شعار این کنسول‌ها کیفیت و سخت افزار بود. حالا خواهیم دید که آیا سخت افزار یا کیفیت می‌تواند به اندازه کافی برای موفقیت یک پلتفرم کافی باشد. نگاهی خواهیم انداخت به تمامی محتوایی که در سال 2017 برای ایکس باکس وان و نمونه‌های میان‌نسلی‌اش عرضه شد.

توجه: لازم به ذکر است که عملکرد عناوین پایین بر اساس میزان فروش و واکنش منتقدین و بازیکنان ارزیابی شده است

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

1-Halo Wars 2

چه باور کنید یا نه مایکروسافت معمولا ریسک‌های بزرگ‌تری نسبت به سایر رقبایش تقبل می‌کند. از همان ابتدا تجربه یک بازی استراتژیک بر روی کنسولی که حداقل تا کنون به ماوس و کیبرد دسترسی ندارد ریسک بسیار بزرگی بود. از طرف دیگر، هک شدن Halo بر روی نام این بازی آن را حسابی مورد توجه رسانه قرار داد. این ریسک بزرگ مایکروسافت جواب نداد، اما Halo Wars 2 هم تبدیل به ساخته‌ای شکست خورده نشد. در واقع می‌توان گفته که سری Halo Wars جزو اولین بازی‌های بزرگ استراتژیک رسمی بر روی کنسول‌های خانگی و حالا، دومین شماره از این سری عملا بزرگ‌ترین بازی استراتژیکی است که می‌توانید بر روی یک کنسول خانگی تجربه کنید. جمعیت کثیری از منتقدین به این بازی چراغ سبز نشان دادند؛ نه به آن دلیل که Halo باشد، بیشتر به این دلیل که کمپانی مایکروسافت از پس عملی کردن این ایده بر روی کنسولی که امکانات اندکی برای یک بازی استراتژیک دارد برآمد. البته اوضاع در رابطه با نظر مخاطبین اثر چندان رضایت بخش ارزیابی نشد، اما باید در نظر داشت که Halo Wars 2 با داشتن یک تم نامناسب برای کنسول ایکس باکس وان (از آنجایی که تم استراتژیک بازی بیشتر برای پلتفرم پی سی مناسب است) با رسیدن به همین مدیوم تبدیل به ساخته‌ای قابل احترام شده است. Halo Wars 2 با دریافت 79 بررسی به میانگین امتیازات 79 از 100 رسیده است. همچنین یوزر اسکور بازی در وب سایت متاکریتیک بر روی عدد 58 از 100 قرار دارد.

عملکرد: متوسط

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

2- PlayerUnknown’s Battlegrounds

درصد بزرگی از موفقیت کمپانی مایکروسافت در بازار زیر سر PlayerUnknown’s Battlegrounds است. شاید باید ادعا کرد که مایکروسافت خوش‌شانس بوده است تا حداقل برای مدتی نسبتا طولانی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را در انحصار خودش داشته باشد. دقیقا نگارنده نمی‌داند چه و چگونه شد که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds در حال حاضر تا این اندازه محبوب است، اما این نشان می‌دهد که مایکروسافت در بازار اعتبار ویژه‌ای دارد و اگر روزی اقبال حال و احوالی از او بگیرد، برای مدتی طولانی بازار به سلطه این کمپانی در خواهد آمد. PlayerUnknown’s Battlegrounds از آن دسته بازی‌های پرایرادی بود که به واسطه ایده خلاقانه‌ و صدالبته بازاریابی مایکروسافت به شهرتی باورنکردنی رسید. عنوانی که تا همین لحظه رکوردها را به نام خودش ثبت می‌کند و بعید نیست که در زمان مطالعه همین مطلب، رکورد جدیدی به نام PlayerUnknown’s Battlegrounds ثبت شود. فروش بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds از یک جهت دیگر هم حائز اهمیت است. پیش از این بسیاری از استودیوهای فرست پارتی و البته سازندگان بومی و غیر بومی نسبت به بازار مایکروسافت اطمینان نداشتند. اکثر استودیوهای بازی‌سازی ترجیح می‌دادند که بازی در دست تولیدشان یا مولتی پلتفرم باشد یا در انحصار کنسول پلی استیشن 4. به ندرت مواردی این ریسک را می‌پذیرفتند که بازی‌های‌شان تنها و تنها بر روی پلتفرم‌های مایکروسافت عرضه شود. اصلا یکی از اصلی‌ترین دلایل کمپانی مذکور برای پورت اکثر بازی‌هایش بر روی ویندوز همین موضوع بی اعتمادی سازنده‌ها بود. چه می‌شد اگر یک بازی به صورت انحصاری برای پلتفرم ایکس باکس وان تولید می‌شد، اما در نهایت به بازخوردهای ضعیفی دست می‌یافت؛ آن هم در شرایطی که توسعه‌دهنده‌ها کاملا می‌دانند اولا بازی‌های‌شان به بزرگی پلتفرم‌های رقیب نیستند و دوما، به آن اندازه مخاطب برای‌شان وجود ندارد. PlayerUnknown’s Battlegrounds ثابت می‌کند که این فرظیه کاملا احمقانه است و مایکروسافت مخاطبانی نجومی بر روی ویندوز و کنسول ایکس باکس وان دارد. PlayerUnknown’s Battlegrounds با دریافت 31 بررسی در سایت متاکریتیک به میانگین امتیازات 85 از 100 رسیده است.

عملکرد: عالی

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

3-Cuphead

Cuphead از چند جهت یکی از بهترین بازی‌های سال اخیر است. وقتی خلاقیت و هنر لول‌دیزان در رگ‌های یک بازی جریان داشته باشد، به سختی می‌توان آن ساخته را به فراموشی سپرد. Cuphead که تا پیش از E3 سال گذشته در سکوت خبری مراحل تولیدش را سپری می‌کرد، پس از عرضه توانست فراتر از انتظارات سازنده عمل کند. یک بازی پلتفرمر که چالش‌های مختلفی را بر سر راه‌تان می‌اندازد تا یک دل سیر Game Over شوید. وقتی دو کله فنجانی شرط را به شیطان می‌بازند، مجبور می‌شوند که برای جلوگیری از تسخیر روحشان توسط او به دل بزرگ‌ترین کابوس‌های سرزمین‌شان بزنند. به همین سادگی، سازنده بهانه‌ای به دستتان می‌دهد که در گوشه به گوشه دنیای Cuphead قدم بگذارید و خود را به چالش بکشید. این بازی با دریافت 71 بررسی از سوی منتقدین جامعه مجازی به میانگین امتیازات 86 از 100 رسید. همچنین اوضاع در رابطه با یوزر اسکور این عنوان هم تفاوت زیادی ندارد که یک موفقیت بزرگ برای این انحصاری جذاب تلقی می‌شود. میانگین نمراتی که Cuphead از سوی کاربرانش دریافت کرده است بر روی عدد 84 از 100 قرار دارد. احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، استودیوی StudioMDHR به عنوان خالق بازی Cuphead همکاری خودش را با کمپانی مایکروسافت در خلق محتوای انحصاری ادامه می‌دهد. Cuphead یک دفتر نقاشی رنگ‌آمیزی شده با نوستالوژی است که شما را به یاد کارتون‌‌های دوران کودکی می‌اندازد.

عملکرد: عالی

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

4- Forza Motorsport 7

معمولا هر ساله دارندگان پلتفرم‌های مایکروسافت از یک جهت کاملا تضمین شده‌اند. آن‌ها می‌توانند یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ‌ را هر سال تجربه کنند و این تجربه به بهترین شکل ممکن برای‌شان رقم بخورد. خیلی سخت است که بخواهید به صورت سالانه (معمولا) یک بازی مبتنی بر رقابت‌های اتومبیل‌رانی را خلق کنید و در عین حال کاملا تجربه‌ای بی‌ نظیر و غیر تکراری ارائه دهید. ما در لیست بازی‌هایی که به صورت سالانه توسعه داده می‌شوند به ندرت فرانچایزی مانند Forza را خواهیم یافت که تا این اندازه موفق و اوریجینال است. سرمایه‌گذاری بسیار وسیع مایکروسافت بر روی استودیوی Turn 10 ثابت می‌کند که عمر سری Forza به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و اتفاقا کاملا برعکس؛ هر سال قدرتمند‌تر از همیشه به عرصه رقابت پا می‌گذارد. Forza Motorsport 7 که مدتی قبل از دید تحریریه گیم شات به عنوان برترین بازی ورزشی/ریسینگ سال 2017 لقب گرفت، بدون شک احتمالا یکی از بهترین تجربه‌های سال اخیر بر روی کنسول ایکس باکس هم ارزیابی می‌شود. این بار بیش از 700 اتوموبیل در بازی Forza Motorsport 7 جای گرفته‌اند. جالب است بدانید که کمپانی مایکروسافت در حین نمایش‌های این بازی در E3 سال گذشته به طور رسمی از یک اتوموبیل کاملا جدید که ساخت کمپانی پورشه بود رونمایی کرد و بازیکنان می‌توانند این خودرو را در Forza Motorsport 7 در مسیر مسابقه هدایت کنند. اگر چه که بازیکنان می‌توانند بازی Forza Motorsport 7 را بر روی ایکس باکس وان ایکس در کیفیت حیرت آوری تجربه کنند، اما با این حال وضعیت بازی در نسخه معمولی ایکس باکس وان هم بسیار تماشایی است. این بازی با دریافت 77 بررسی به میانگین امتیازات 86 از 100 رسیده است. یوزر اسکور نیز بر روی عدد 56 از 100 ایستاده است که البته برای یک بازی مسابقه‌ای کاملا قابل قبول است.

عملکرد: عالی

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

5-Super Lucky’s tale

عجیب است که کمپانی مایکروسافت بخش بزرگی از نمایش‌هایش را در سال 2017 به بازی Super Lucky’s tale اختصاص داد. عنوانی که به واقع شایستگی این حجم از بازاریابی را نداشت و برخلاف انتظارات، بخش‌های ویژه‌ای از کنفرانس‌های مایکروسافت را در همایش‌های بزرگی نظیر E3 به خودش نسبت داد. بر خلاف عموم بازی‌ها که لااقل در تریلرها زیبا به نظر می‌رسند، از همان ابتدا مخاطب می‌دانست که از نمایش‌های Super Lucky’s tale چیزی جز یک ساخته معمولی نمی‌توان استخراج کرد. از ویژگی‌های نخ‌نما شدهِ گیم‌پلی گرفته تا لوکیشن‌ها و رنگ‌بندی‌های کودکانه‌ای که عملا در جذب مخاطب عام ناتوان است. خب همان طور که می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم Super Lucky’s tale هم از لحاظ تجاری و هم از دید منتقدین حوزه چندان موفق ظاهر نشد. عدم موفقیت Super Lucky’s tale به این معنی است که کمپانی مایکروسافت علاوه بر صرف توان بازاریابی خود بر روی آن، به بازدهی قابل توجهی هم دست نیافته است. و نداشتن بازدهی خوب چه در سایت متاکریتیک و چه در بازارهای جهانی، Super Lucky’s tale را رسما به یک شکست کامل بدل کرد. مایکروسافت باید بداند که در سال‌های آینده بر روی چه بازی‌هایی سرمایه گذاری کنند و مخاطبین هدف کنسولش را بهتر بشناسد. درحال حاضر وجود یک بازی داستان‌محور در لیست آثار این کمپانی شدیدا احساس می‌شود. تمرکز ویژه‌ مایکروسافت بر روی تجربیات چند نفره، برای سال‌هایی طولانی این کمپانی را از خلق عناوین تکنفره و داستان محور شاخص دور کرده است. نمونه‌هایی نظیر Gears Of War و Quantom Break نیز آن طور که باید نیاز دارندگان پلتفرم مذکور به بازی‌های خطی و داستان محور را ارضا نمی‌کند. در حال حاضر کاملا مشخص است که سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت بر روی عناوینی نظیر Super Lucky’s tale به بازدهی خوبی منجر نمی‌شود.

عملکرد: ضعیف

عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

2018ـی که همچین ماجراجویی دلربایی دارد، از هم اکنون تضمین است.

تعداد محدودعناوین تریپل‌ A در قبال عملکردی عالی؛ آیا مایکروسافت سال 2017 را با موفقیت سپری کرده است؟

هم آری و هم خیر. آری از آن جهت که استودیوی مایکروسافت همین حالا نام 4 بازی انحصاری کاملا موفق در سال گذشته را به نام خودش ثبت کرده است. اگر چه تعداد بازی‌های بزرگ تولید شده برای پلتفرم‌های این کمپانی بسیار کم و محدود است، اما می‌توان به دلیل کیفیت عناوین مذکور از این قضیه چشم پوشی کرد. و اما خیر؛ خیر از آن جهت که معماری فوق العاده ایکس باکس وان ایکس تاکنون دست نخورده باقی مانده است. بازیکنان مشتاقند که بازی‌ها و محتوای بیشتری را با استفاده از این معماری فوق العاده تجربه کنند. در حال حاضر مایکروسافت نتوانسته است که به اندازه کافی قدرت سخت افزاری این غول نسل هشتمی را به رخ مخاطبانش بکشاند و همین امر ارزش خرید ایکس باکس وان ایکس را پایین می‌آورد. با این حالا مجموعا باید گفت که در سال 2017 به دارندگان پلتفرم‌های مایکروسافت، اعم از ویندوز و کنسول‌های نسل هشتمی‌اش، حسابی خوش گذشته است.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
عملکرد مایکروسافت در سال 2017؛ سلطنت سخت افزار بر محتوایی محدود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟