معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

آشنایی با تعدادی از هلی کوپترهای جنگی به دلیل امکاناتی که دارند خالی از لطف نیست. کشورهای مختلفی هستند که در زمینه تولید هلی کوپترهای خطرناک جهان فعالیت دارند.

به گزارش تکراتو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از فعالیت‌های مهم کشورهای مختلف می‌توان به تولید سلاح‌ها و تجهیزات نظامی اشاره نمود. این کشورها همچنین در رقابت شدیدی نیز با یکدیگر هستند و سعی دارند تا از نظر تولید پیشرفته ترین و قدرتمندترین سلاح ها، در صدر باشند. این کشورها سالانه بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف این موضوع می‌کنند. هر کدام از این کشورها سعی دارند تا برتری خود را حفظ کنند و در این زمینه پیشرو باشند.

شدیدترین رقابت‌ها در حوزه تولیدات نظامی هوایی

در مورد تولیدات نظامی، مهم‌ترین و شدیدترین رقابت‌ها در زمینه تولیدات نظامی هوایی است. سه کشور ایالات متحده، روسیه و چین نسبت به سایر کشورها در رده‌ی بالاتری قرار دارند و برای اینکه همیشه به پیشرفته ترین هواپیماها، پهپادها و هلی کوپترها دسترسی داشته باشند در رقابت شدیدی هستند.

از بین انواع هلی کوپترهای خطرناک جهان ، امکان مشخص کردن هلی کوپتری که از هر لحاظ بر سایر هلی کوپترها برتری داشته باشد، وجود ندارد اما می‌توان هلی کوپترهای خطرناک جهان را بر اساس عملکرد، قدرت آتش، تجهیزات حفاظتی، سرعت و ارتباطات الکترونیک در یک رده بندی قرار داد.

معرفی تعدادی از هلی کوپترهای خطرناک جهان در سال ۲۰۱۷

در ادامه تعدادی از هلی کوپترهای خطرناک جهان در سال ۲۰۱۷ معرفی می‌شوند. هلی کوپترهای خطرناک جهان هلی کوپترهای تهاجمی، قدرتمند و فوق پیشرفته‌ای هستند که قدرت تخریب بسیار بالایی نیز دارند. این هلی کوپترها سال‌ها و حتی دهه‌هاست در خدمت ارتش قرار دارند و همچنان در عملیات‌های نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته این هلی کوپترهای خطرناک جهان بسیار سریع هستند و علاوه بر عملیات نظامی در عملیات‌های تهاجمی و نجات نیز بسیار استفاده می‌شوند. هلی کوپترها نسبت به دیگر تجهیزات نظامی هوایی برتری‌هایی نیز دارند که از جمله می‌توان به توان غیرقابل پیش بینی آنها در سرعت و هدایت اشاره کرد.

۱.هلی کوپتر آگوستا اَی ۱۲۹ مانگوستا (ایتالیا)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

هلی کوپتر تهاجمی بعدی نیز که یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان است، اَی ۱۲۹ مانگوستا است که اولین نمونه‌های آن در سال ۱۹۹۰ به ارتش ایتالیا تحویل داده شد که به طور ویژه برای اروپای غربی ساخته شده بود. تولید این هلی کوپتر در سال ۱۹۹۲ به دلیل وجود مشکلاتی مانند مشکلات مالی و همچنین تغییر یافتن نیازهای علمیاتی با پایان دوران جنگ سرد متوقف شد. در ادامه نمونه‌های مانگوستای ایتالیایی کم کم با استانداردهای روز جهان مطابقت داده شدند. اَ ی ۱۲۹ مانگوستا در لیست هلی کوپترهای تهاجمی سبک قرار دارد و نسبت به نمونه‌های اولیه در آن از زره کمتری استفاده شده است. اما با این وجود روتورهای آن توان مقاومت در برابر گلوله‌هایی تا ۳۰ میلیمتری را دارند.

هدف اصلی در ساخت این هلی کوپتر، مقابله با تانک‌های دشمنان بوده است. این هلی کوپتر به موشک‌های ضد تانک هلفایر یا تاو و موشک‌های ضدهوایی استینگر یا میسترال نیز مجهز است. این هلی کوپتر همچنین توانایی حمل راکت‌های بدون قابلیت هدایت را نیز دارد. موشک‌های تاو اولین و مهم ترین موشک‌های مورد استفاده در این هلی کوپتر بودند.

نسخه بین المللی این هلی کوپتر کاربردهای متعددی دارد و بسیار انعطاف پذیر است. این نسخه دارای یک توپ ۲۰ میلیمتری در زیر دماغه آن است که از آن می‌توان برای از بین بردن تانک‌های دشمن، پشتیبانی از حملات زمینی، شناسایی، پشتیبانی آتش و اسکورت استفاده کرد. هم اکنون ترکیه در حال توسعه یک مدل هلی کوپتر تهاجمی بومی است که از این هلی کوپتر الهام گرفته شده است.

۲.هلی کوپتر یوروکوپتر تایگر (فرانسه و آلمان)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

این هلی کوپتر تهاجمی که در سال ۲۰۰۲ وارد خدمات نظامی شد، توسط کشورهای فرانسه و المان به صورت مشترک توسعه یافته است. این هلی کوپتر وزنی سبک تا متوسط دارد و در ارتش‌های استرالیا و اسپانیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. یوروکوپتر در این چند وقت در عملیات نظامی افغانستان، لیبی و مالی نیز مورد استفاده قرار گرفت. این هلی کوپتر به دلیل دارا بودن تکنولوژی رادارگریزی، توان بقای زیادی در میدان نبرد دارد و در عملیات تهاجمی و یا پشتیبانی آتش استفاده از آن می‌تواند مفید باشد.

از امکانات مهم مدل تهاجمی پیشرفته این هلی کوپتر می‌توان به دارا بودن موشک‌های ضد تانک تریگات یا هات -۳ اشاره کرد که می توان راکت‌های بدون قابلیت هدایت را نیز روی آن نصب کرد. این هلی کوپتر همچنین چندین موشک هوا به هوای استینگر نیز دارد ولی از توپ‌های معمولی در آن خبری نیست. این توپ‌ها فقط در نسخه‌ی اسکورت و پشتیبانی آن استفاده می‌شوند و علاوه بر دارا بودن توپ ۳۰ میلیمتری در آن از موشک‌های بدون قابلیت هدایت پذیری و البته موشک‌های هوا به هوای میسترال نیز استفاده شده است. نسخه جدید این هلی کوپتر اخیرا در ارتش فرانسه استفاده شده بود. در آخر باید گفت مهم ترین ویژگی این هلی کوپتر، وجود موتورهای دوگانه توربوشفت رولز رویس در آن است که قدرت خارق العاده‌ای به این هلی کوپتر داده است.

۳.هلی کوپتر کاموف کی اَی -۵۲ هوکوم بی (روسیه)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

هلی کوپتر تهاجمی کی اَی – ۵۲ علاوه بر اینکه جزء هلی کوپترهای خطرناک جهان است، نمونه مدرن شده و نسخه دو سرنشینه هلی کوپتر مشهور کی اَی -۵۰ هوکوم نیز است. این هلی کوپتر در سال ۲۰۰۸ و در مقیاسی محدود و در تعدادی کم به خدمت ارتش روسیه گرفته شد. کی اَی -۵۲ همچنین در لیست سریع ترین و انعطاف پذیرترین هلی کوپترهای تهاجمی جهان نیز قرار دارد. از قابلیت‌های مهم این جنگنده که باعث شده یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان باشد، دارا بودن دو روتور اصلی کواکسیال با چرخش در جهت مخالف خود است. بدنه این هلی کوپتر بسیار مقاوم است و می‌تواند در برابر گلوله‌هایی تا ۲۳ میلیمتر نیز مقاومت داشته باشد. این هلی کوپتر همچنین برای خلبانان نیز صندلی‌های با قابلیت ایجکت دارد.

از امکانات این هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند می‌توان به دارا بودن یک توپ ۳۰ میلیمتری، بیش از ۱۲ موشک ضد تانک ویکر، توانایی حمل راکت‌های بدون قابلیت هدایت شوندگی، موشک‌های هوا به هوای ایگلا – وی اشاره کرد. کی اَ-۵۲ همچنین سیستم مدیریت میدان نبرد نیز دارد و قادر است تا اطلاعات خود را با هلی کوپترهای دیگر و حتی منابع دیگر نیز به اشتراک بگذارد. این هلی کوپتر همچنین می‌تواند به عنوان یک ایستگاه مدیریتی و رهبری برای چندین هلی کوپتر دیگر نیز استفاده شود زیرا قادر است تا اهداف را شناسایی کند و حملات مختلف را رهبری و برنامه ریزی کند.

۴.هلی کوپتر بوئینگ اَی اچ – ۶۴ دی آپاچی (ایالات متحده)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

بوئینگ اَی اچ- ۶۴ دی آپاچی ایالات متحده علاوه بر اینکه در لیست هلی کوپترهای خطرناک جهان قرار دارد در رده‌ی مجهزترین و قدرتمندترین هلی کوپترهای تهاجمی مجهز به سیستم ضد زره نیز قرار دارد. لازم به ذکر است که این هلی کوپتر در جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت. این هلی کوپتر برای انجام ماموریت‌های پیچیده نظامی بسیار مناسب است و به منظور استفاده در ماموریت‌های ارتش ایالات متحده در شرایط جوی مختلف طراحی گردید.

از قابلیت‌های این هلی کوپتر می‌توان به دو موتور توربوشفت و پروانه چهار تیغه‌ای آن اشاره نمود. هلی کوپتر اَی اچ -۶۴ دی آپاچی همچنین سیستم کنترل آتش پیشرفته و تکنولوژی الکترونیکی بسیار مدرن نیز دارد که توسط دو خلبان هدایت می‌شود. در نوک دماغه این هلی کوپتر سنسوری بسیار پیشرفته وجود دارد که برای دید در شب و دقت در تیراندازی تعبیه شده است.

این هلی کوپتر تهاجمی جنگی همچنین یکی از سریع‌ترین هلی کوپترهای جهان نیز به شمار می‌رود که نمونه‌هایی از آن در کشورهای ژاپن، سنگاپور، هلند، امارات و یونان استفاده می‌شود. این هلی کوپتر مجهز به موتور بسیار قدرتمندی است که می‌تواند در ارتقاع بیش از ۱۵ هزار پایی نیز پرواز کند، علاوه بر این توانایی حمل ۱۶ موشک هدایت شونده هلفایر و ۷۶ راکت ۷۰ میلیمتری مخصوص را نیز دارد.

۵.هلی کوپتر میل ام آی – ۲۸ هاووک (روسیه)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

این هلی کوپتر در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد و از سال ۲۰۰۶ در ارتش روسیه مورد استفاده قرار گرفت. هلی کوپتر میل ام آی – ۲۸ هاووک نیز در لیست هلی کوپترهای خطرناک جهان قرار گرفته است و قابلیت‌هایی بسیار دارد. این هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته، ساخت روسیه است و توانایی پرواز و انجام عملیات در هر گونه شرایط جوی را دارد. این سلاح جنگی همچنین قادر است تا در طول روز و شب ماموریت‌های درخواستی خود را به خوبی انجام دهد.

این هلی کوپتر از نظر زره پوش بودن نیز، یکی از قدرتمندترین هلی کوپترهای موجود در جهان است که دارای نمونه‌های بروز شده نیز است که آنها نیز قابیلت‌های متفاوتی دارند. از جمله ویژگی‌های مهم این هلی کوپتر تهاجمی جنگی می‌توان به توپ ۳۰ میلیمتری، سیستم نجات خدمه اضطراری، سیستم راکتی بدون خاصیت هدایت شوندگی و ۸ موشک ضد زره آتاکا اشاره نمود. این هلی کوپتر نیاز به دو خلبان دارد و توپ قدرتمند آن نیز در زیر دماغه آن واقع شده است. براساس اطلاعات موجود تعداد اندکی از این مدل هلی کوپتر در ارتش استفاده می‌شوند و تعدادی از آنها نیز در کنیا موجود هستند.

۶.هلی کوپتر بل اَی اچ – ۱ زد وایپر (ایالات متحده)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

این هلی کوپتر در سال ۲۰۱۰ وارد خدمت نظامی شد و تولید انبوه آن نیز در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. بل اَی اچ – ۱ زد وایپر علاوه بر اینکه یکی از انواع هلی کوپترهای خطرناک جهان است، یک هلی کوپتر تهاجمی بسیار قدرتمند، انعطاف پذیر و کاربردی نیز محسوب می‌شود. این هلی کوپتر دارای دو موتور قدرتمند چند منظوره است و بر اساس ساختار هلی کوپتر اِ اچ -۱ دبلیو سوپر کبرا طراحی شده و توسط نیروهای ویژه دریایی ایالات متحده نیز استفاده می‌شود.

البته این هلی کوپتر خود نیز از خانواده کبراهای اَی اچ -۱ است که آنها خود اولین هلی کوپترهای تماماً تهاجمی جهان به شمار می‌رفتند. در ساخت اکثر نمونه‌های این هلی کوپتر از نمونه‌های قدیمی‌تر الهام گرفته شده‌ است. از قابلیت‌های مهم بل اَی اچ -۱ زد وایپر می‌توان به دارا بودن موتورهای جدید، روتور پیشرفته، سیستم ارتباطی بروز و همچنین سیستم مشاهده هدف بسیار مدرن اشاره نمود. همچنین این هلی کوپتر سیستم سرکوبی آتش مادون قرمز را نیز داراست که می‌تواند اگزوزها را پوشش دهد، یک توپ سه لوله ۲۰ میلیمتری دارد، توانایی حمل بیش از ۱۶ موشک ضد تانک هدایت شونده هلفایر و راکت‌های بدون خاصیت هدایت شوندگی و دو موشک هوا به هوای ساید ویندر را نیز دارد.

۷.هلی کوپتر زد – ۱۰ (چین)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان هلی کوپتر زد ۱۰ است که اولین هلی کوپتر تهاجمی است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در ارتش چین در حال استفاده است. براساس اطلاعات موجود، یوروکوپتر، آوگوستا و حتی یکی از صنایع ساخت هلی کوپتر روسیه نیز در طراحی و ساخت زد-۱۰ مشارکت کرده‌اند. این هلی کوپتر تهاجمی بسیار پیشرفته است و اولین نمونه از آن نیز در سال ۲۰۱۰ به ارتش این کشور تحویل داده شد.

این هلی کوپتر بیشتر برای اهداف زمینی طراحی شده است و قابلیت‌های آن در زمینه مبارزات هوایی ضعیف است. این هلی کوپتر و مخصوصا دماغه آن طوری طراحی شده است که باعث شده خاصیت رادارگریزی آن افزایش یابد. تمامی قسمت‌های حیاتی این هلی کوپتر با صفحات مقاوم محافظت شده و از جمله سلاح‌های آن می‌توان به یک توپ ۳۰ میلیمتری، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک اچ جی -۹، موشک‌های ضد تانک اچ جی – ۱۰، موشک‌های هوا به هوای تی وای – ۹۰ اشاره کرد. این هلی کوپتر همچنین توانایی حمل راکت‌های هدایت شونده را نیز دارد.

۸.هلی کوپتر ام آی – ۲۸ ان نایت هانتر (روسیه)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

هلی کوپتر ام آی – ۲۸ ان نایت هانتر یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان است که از اواخر دهه ۱۹۷۰ همواره در حال بروز رسانی بوده است. در سال ۲۰۰۶ بود که بالاخره نمونه‌های پیشرفته آن وارد ارتش روسیه شدند. البته لازم به ذکر است که تاکنون فقط تعداد اندکی از این هلی کوپترها در ارتش روسیه استفاده شده است و نمونه‌هایی از آن نیز به عراق و الجزایر فروخته شده است.

این هلی کوپتر تیغه‌های پروازی بسیار قدرتمندی دارد و دارای دو کابین خلبان بسیار محکم و محافظت شده است که هر کدام به طور جداگانه برای حمله به اهداف زمینی و هوایی ساخته شده‌اند. در این هلی کوپتر از جعبه دنده ثابت استفاده شده است و هدف از آن این است که قدرت موتور به بهترین شکل به روتورها منتقل شوند.

نایت هانتر علاوه بر اینکه یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان است، یکی از مجهزترین و زره پوش ترین هلی کوپترهای تهاجمی عصر حاضر نیز به حساب می‌آید. این هلی کوپتر همچنین سیستم نجات اضطراری خدمه نیز دارد. از دیگر ویژگی‌های نایت هانتر می‌توان به ۸ موشک ضدزره آتاکا و راکت اندازهای بدون هدایت مستقیم و همچنین یک توپ ۳۰ میلیمتری که روی آن نصب شده است، اشاره کرد. توانایی حمل این هلی کوپتر پایین است اما قادر است تا در مواقع اضطراری سه مسافر را در قسمتی کوچک که برای این منظور در نظر گرفته شده است، حمل کند. بنابراین این قابلیت به نجات خلبانان هلی کوپترهای سقوط کرده دیگر در میدان نبرد نیز کمک می‌کند.

۹.هلی کوپتر بوئینگ اَی اچ – ۶۴ ای آپاچی گاردین (ایالات متحده)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

این هلی کوپتر در سال ۲۰۱۱ توسط ارتش ایالات متحده به خدمت گرفته شد. قرار است که چیزی حدود ۶۳۴ فروند از این مدل هلی کوپترها به استاندارد اَی اچ -۶۴ ای دست یابند. این هلی کوپترها همچنین گواهی صادرات نیز دریافت کردند و در ادامه تعدادی از آن‌ها نیز به کشورهای عربستان سعودی، تایوان، هند، اندونزی و عراق فروخته شد. هلی کوپتر تهاجمی بوئینگ اَی اچ -۶۴ ای آپاچی که یکی از هلی کوپترهای خطرناک جهان است در واقع نسخه بروز شده بوئینگ اَی اچ-۶۴ اَی است و با هدف جایگزینی هلی کوپترهای اَی اچ – ۱ کبرا طراحی شده بود.

این هلی کوپتر همچنین یک دکل آنتنی و رادار هدایت آتش پیشرفته نیز دارد. تاکنون روزآمدسازی‌هایی بر روی هلی کوپتر آپاچی اَی اچ – ۶۴ ای صورت گرفته است که توانسته قابلیت شلیک موشک‌های هدایت شونده ضد تانک هلفایر ۲ را به دست آورد. لازم به ذکر است که روزآمدسازی‌های متعدد انجام شده بر روی این هلی کوپتر، در زمینه هدف گیری، سیستم مدیریت میدان نبرد، کابین خلبان، ارتباطات، سلاح‌ها و سیستم هدایت بوده است. همچنین یک توپ قدرتمند ۳۰ میلیمتری نیز بر روی این هلی کوپتر تهاجمی نصب شده است.

۱۰.هلی کوپتر میل ام آی – ۲۴ هیند (روسیه)

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!

یکی از انواع هلی کوپترهای خطرناک جهان ، هلی کوپتر تهاجمی ام آی -۲۴ هیند است. هلی کوپتر تهاجمی ام آی -۲۴ در سال ۱۹۷۱ توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی و متحدان آنها طراحی شد و هم اکنون نیز بیش از ۱۵۰۰ فروند از آن در بیش از ۵۰ کشور جهان در حال استفاده است. این هلی کوپتر اولین بار توسط نیروی هوایی روسیه مورد استفاده قرار گرفت. البته این هلی کوپتر فقط یک هلی کوپتر تهاجمی نیست بلکه توپی قدرتمند دارد و با توجه به اینکه سال‌ها از زمان ساخت آن می‌گذرد اما همچنان توانسته است تا قدرت تهاجمی خود را حفظ کند.

این هلی کوپتر شباهت‌های زیادی با هلی کوپتر آمریکایی ای اچ -۶۴ و همچنین دیگر هلی کوپترهای تهاجمی کشورهای غربی دارد. اما علاوه بر شباهت، تفاوت‌هایی نیز با این هلی کوپترها دارد. این هلی کوپترعلاوه بر دارا بودن قدرت تهاجمی بالا، می‌تواند بیش از ۸ سرباز را نیز در خود جای دهد. از سال ۱۹۹۱ به بعد این هلی کوپتر دیگر تولید نشد اما با این وجود هنوز هم در لیست هلی کوپترهای خطرناک جهان قرار دارد و روزآمدسازی‌های مختلفی روی آن انجام شده است. این هلی کوپتر از بدنه‌ی بسیار مقاومی بهره می‌برد و شکل کابین خلبان آن زنبوری است و دارای یک توپ دو لوله‌ای ۲۳ میلیمتری است که بعدها آن را با یک توپ ۳۰ میلیمتری جایگزین کردند. این هلی کوپتر به موشک‌های ضد تانک و راکت نیز مجهز است.

بیشتر بخوانید :

هلیکوپترهای ارتش امریکا از ایستگاه های سوخت رسان رباتیک استفاده خواهند کرد هلی کوپتر الکتریکی E-Volo؛ یک تاکسی هوایی بدون راننده دونفره ماشین پرنده اوبر در راه است؛ صنعت حمل و نقل در حال تحول!

.

معرفی هلی کوپترهای خطرناک جهان ؛ با هلی کوپترهای قدرتمند آشنا شوید!
برچسب ها اخبار گوناگونهلیکوپتر